گفت‌وگو با دارنده 2 مدال برنز کشتی رقابت‌های جهانی عشایر؛ هدفم اهتزاز پرچم ایران است


گفت‌وگو با دارنده 2 مدال برنز کشتی رقابت‌های جهانی عشایر؛ هدفم اهتزاز پرچم ایران است

نگین نظری دختر کشتی‌گیر لرستانی موفق به کسب دو مدال برنز در رقابت‌های کشتی آلیش کلاسیک و آزادبازهای جهانی عشایری در ترکیه شده است و حالا از دلایل انتخاب این رشته و مشکلاتش تا رسیدن به قله‌های موفقیت می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ورزش بانوان تا پیش از انقلاب اسلامی فقط 9 مربی و هفت داور در سراسر کشور داشت و همچنین هفت رشته ورزشی در حوزه زنان فعال بود.

ورزش بانوان همگام با انقلاب اسلامی دچار تحولی اساسی و شگرف شد تا جایی که امروز علاوه بر فعالیت زنان در 38 رشته ورزشی، بیش از 35 هزار مربی و 16 هزار داور زن در کشور فعالیت می‌کنند و بیش از 30 مجموعه ورزشی مختص زنان است.

همچنین موفقیت مدیریتی زنان در بخش ورزش تنها در بعد داخلی نیست بلکه در چهار دهه گذشته بانوان ایرانی موفق به کسب 33 کرسی مدیریتی در مجامع بین‌المللی شده‌اند.

به‌خلاف چهار دهه گذشته که ورزش برای قشر خاصی تعریف می‌شد و تنها در کلان‌شهرها یا استان‌های خاص به‌روی آن سرمایه‌گذاری می‌کردند، این روزها دیگر ورزش انحصاری نیست، بلکه برنامه‌های مسئولان ورزشی کشور برای حضور بانوان در مسابقات معتبر جهانی بر استعدادیابی و شایسته‌سالاری استوار است و ورزشکاران و نخبگان ورزشی را تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور تحت پوشش قرار می‌دهد.

خانواده تنها حامی کشتی‌گیر لرستانی

نگین نظری بانوی موفق لرستانی است که خود را از کودکی با ورزش عجین کرده است. وی با پشتکار و تلاش فراوان کنار ورزش حرفه‌ای از تحصیل دور نمانده و هم‌اکنون دانشجوی کارشناسی رشته تربیت بدنی است.

نظری از ورزشکاران فعال و موفق در رشته کشتی است که چندین مقام استانی و کشوری در کارنامه دارد و هم‌اکنون موفق به کسب دو مدال در رقابت‌های کشتی آلیش کلاسیک و آزادبازهای جهانی عشایری در شهر بورسا ترکیه شده است. این بانوی موفق در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از موفقیت‌ها و از دغدغه‌هایش می‌گوید.

تسنیم: از خودتان و نحوه ورود به ورزش حرفه‌ای و اردوی تیم ملی بگویید؟

نگین نظری ساکن خرم‌آباد، دانشجوی رشته تربیت‌بدنی هستم و در حال خاطر ادامه تحصیل می‌دهم. 24 سال سن دارم، از سن هشت‌سالگی ورزش کردم و از سن12سالگی تصمیم به شروع جدی ورزش کردم. از سن 14سالگی به مسابقات کشوری جودو رفتم و با طلای مسابقات کشوری وارد اردو تیم ملی شدم.

گفت‌وگو با دارنده 2 مدال برنز کشتی رقابت‌های جهانی عشایر؛ هدفم اهتزاز پرچم ایران است

مبارزه با حجاب روی تشک کشتی

تسنیم: کشتی به‌ویژه برای زنان رشته‌ای سنگین و دشوار است، وقتی کشتی را شروع کردید، آیا خانواده شما را حمایت کردند؟

من در 9 سال فیکس تیم ملی جودو بودم که به چهار مسابقات آسیایی از جمله مسابقات آسیایی هندوستان، تایلند، لبنان و همین‌طور مسابقات آسیای هنگ‌کنگ اعزام شدم. در حال حاضر دو سال است لباس تیم ملی کشتی را بر تن کرده‌ام. هر دو رشته سختی‌های خودش را دارد. به جرئت می‌گویم خانواده من تنها حامی برای رسیدن به اهداف من بوده‌اند. پدرم در یک تصادف از ناحیه نخاع دچار کسالت شده است. مادرم برای اینکه من به اهدافم برسم هیچ مانعی بر سر راه من قرار نداد. او در روزهایی که ناامید می‌شدم مرا به کسب قهرمانی سوق می‌داد. دست‌شان را می‌بوسم و امیدوارم توانسته باشم برای لحظه‌ای صاحب لبخند زیبای‌شان شوم.

تسنیم: چرا تصور می‌شود کشتی یک ورزش مردانه است؟

تصور حضور یک خانم در کشتی شاید برای خیلی‌ها جالب باشد. زنان ایرانی پرقدرت‌ترین زن‌ها هستند و با تمام محدودیت‌ها تمام تلاشم را می‌کنم تا دید جامعه نسبت به کشتی بانوان خیلی بازتر شود.

گفت‌وگو با دارنده 2 مدال برنز کشتی رقابت‌های جهانی عشایر؛ هدفم اهتزاز پرچم ایران است

تسنیم: ورزش کشتی برای یک خانم سخت نیست؟

هدف‌گذاری و تلاش برای رسیدن به آن راهی برای مقابله با مشکلات و تمام سختی‌هاست. کشتی هم خیلی سخت نیست وقتی هدف داشته باشی.

کسب 2 مدال برنز در مسابقات جهانی ترکیه

تسنیم: جرقه ورود به دنیای کشتی برای شما از کجا زده شد؟

رشته جودو با تمام ناعدالتی‌ها و حواشی به‌وجودآمده تعلیق شد و فدراسیون جهانی اجازه مسابقات به بازیکن‌های تیم ملی ایران را ندادند، به‌همین علت دختران و پسران رشته جودو به رشته‌های مثل کشتی کوراش روی آوردند. من هم به‌خاطر علاقه‌ای که به کشتی داشتم تصمیم گرفتم به‌طور حرفه‌ای کشتی را ادامه بدهم.

تسنیم: در چه‌ وزنی کشتی می‌گیرید؟

در وزن منفی 75کیلوگرم کشتی می‌گیرم. پتانسیل بالایی برای رشته کشتی لازم است و همچنین قدرت بدنی بالایی نیاز دارد که من با تمرین‌های فشرده‌ای که داشتم توانستم موفق شوم.

تسنیم: چه عناوینی را تابه‌حال کسب کرده‌اید؟

سال اول که کشتی را شروع کردم نایب قهرمان کشور شدم، اما در سال دوم تمام تلاشم را برای اول‌شدن انجام دادم. در آن سال توانستم حریفانی قدری که در جدول من بودند را شکست بدهم و به مقام اول دست یابم. امسال در مسابقات کشوری با شکست‌دادن سه قهرمان جهان و آسیا توانستم قهرمان کشور بشوم.

گفت‌وگو با دارنده 2 مدال برنز کشتی رقابت‌های جهانی عشایر؛ هدفم اهتزاز پرچم ایران است

تسنیم: از مسابقه اخیری که داشتید بگویید؟

هفتم مهر امسال به مسابقات جهانی کشتی در کشور ترکیه که در شهر بورسا برگزار شد دعوت شدیم. خوشبختانه توانستم به دو مدال برنز در دو سبک کشتی آزاد و کشتی کلاسیک برسم.

تسنیم: شما 2 مدال برنز جهانی را کسب کرده‌اید. از این مسابقه بیشتر برایمان بگویید؟

در این مسابقات با آسیبی که از ناحیه زانو به من وارد شد مسابقه را واگذار کردم و نتوانستم پرچم کشور عزیزم را به اهتزاز دربیاورم. مسابقات سطح بالایی داشت و تمام قهرمان‌های سال پیش حضور داشتند. مسابقات کشتی کلاسیک و کشتی آزاد در یک روز با هم برگزار شد. شرایط سخت بود و من تمام تلاشم را کردم. امیدوارم برای لحظه‌ای هم که شده لبخند را به مردم هدیه کرده باشم.

قهرمانی که در آرزوی شغل است

تسنیم: چه مسابقاتی پیش روی دارید؟

فعلاً مسابقاتی در پیش رو ندارم، اما خودم را برای مسابقات کشوری آماده می‌کنم و امیدوارم بتوانم سربلند شوم.

گفت‌وگو با دارنده 2 مدال برنز کشتی رقابت‌های جهانی عشایر؛ هدفم اهتزاز پرچم ایران است

تسنیم: چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

تمام تلاشم را برای هدفم که بالابردن پرچم ایران در جهان است، انجام می‎‌دهم.ان‌شاءالله بتوانیم کشتی بانوان را به المپیک ببریم. ورزش در عین خستگی تمام خستگی‌ها را از بین می‌برد و مطمئن باشید برای هر چیزی تلاش کنید به آن می‌رسید.

تسنیم: چه خواسته‌‌ای از مسئولان دارید؟

آقایان قیاسیان مدیرکل ورزش و جوانان لرستان، دیناروند معاون اداره کل ورزش و جوانان لرستان، فرید بهرامی رئیس هیئت کشتی لرستان و خانم جمال شرف مدیرکل امور ورزش بانوان از من تجلیل کرده‌اند، اما من در حال حاضر بیکار هستم. چندین سال است که عضو تیم‌ ملی ایران هستم و چند مدال برون‌مرزی هم دارم. امیدوارم با کمک مسئولان بتوانم شغلی داشته باشم تا هیچ‌گونه دغدغه مالی برای مسابقات و هزینه‌های سنگین قهرمانی نداشته باشم.

گفت‌وگو از پگاه دالوند

انتهای پیام/645/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی