هسته پژوهشی برای مطالعه برنامه های آموزشی همه فرقه های مسلمان ایجاد شود


رئیس گروه معارف اسلامی دانشکده نمونه جورانپور بنگلادش پیشنهاد کرد برای اتحاد مسلمانان در کوتاه مدت و بلند مدت در دانشگاه های کشورهای مختلف اسلامی، دوره های آموزشی برگزار شود.

هسته پژوهشی برای مطالعه برنامه های آموزشی همه فرقه های مسلمان ایجاد شود
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، شیخ محمد عبد الحمید، رئیس گروه معارف اسلامی دانشکده نمونه جورانپور بنگلادش در وبینار هشتم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: خداوند تعالی همه انسانها را برای عبادت و اطاعت خود آفریده و به عنوان خلیفه روی زمین فرستاده تا احکام او را اجرا کنند و برای این امر، اسلام را به عنوان تنها راه زندگی برای اجرای این نظام زندگی، برگزیده است.

وی ادامه داد: او پیامبران و رسولانی را به زمین فرستاده که آخرین آنها حضرت محمد مصطفی (ص) است. رسول خدا(ص) آمد و با تلاش و مجاهدت، دولت اسلامی را تأسیس کرد. هیچ مسلمانی، چه شیعه و چه سنی، در این مورد تردید ندارد.

شیخ عبد الحمید با بیان اینکه دشمنان از تفرقه مسلمانان سود می برند، گفت: آنها با درس گرفتن از اشتباهات مسلمانان، دست به تأسیس دولت غیرقانونی صهیونیستی اسرائیل و محاصره خاورمیانه زدند. حال آنکه اختلافات مسلمانان بر سر مسائل جزئی و قدرت سیاسی است، اما در نتیجه تفرقه روز به روز ضعیف‌ و ضعیف‌تر شده و به نیروهای امپریالیستی اسلامی تبدیل می‌شوند. باید توجه داشت که درگیری ها و اختلافات از قدرت کشورها می‌کاهد و موجودیت ملت‌ها را به خطر می اندازد.

وی خاطر نشان کرد: سه علت اصلی درگیری و اختلاف در جهان اسلام کنونی، دلایل فلسفی، اختلافات فرقه ای و استفاده نادرست از کلمه بدعت است.

رئیس گروه معارف اسلامی دانشکده نمونه جورانپور بنگلادش افزود: امروزه گروهی از علما اطلاق نادرست از کلمه بدعت داشته و حتی آداب و رسومی را که در پرتو اصول قرآن و سنت معرفی شده اند، بدعت می نامند و به کسانی که با این آداب و رسوم مرتبط هستند، توهین می کنند. حال آنکه اگر کاری بر اساس اصول و ادله شرعی باشد، از نظر شرعی بدعت نخواهد بود.

شیخ عبد الحمید گفت: این بسیار ناراحت کننده است که درگیری ها و اختلافات در امت اسلامی در حال افزایش است و گروه های یهودی، مسیحی و کافران اینگونه فرصت‌ها را برای آسیب رساندن به مسلمانان غنیمت می‌شمارند.

وی به برخی مسائل مورد اختلاف شیعه و سنی از جمله خلیفه بعد از رسول خدا(ص) و ظهور امام زمان (عج) اشاره کرد و گفت: تمام اختلافاتی که در جهان اسلام جریان دارد، بر سر جزئیات است وگرنه در مبانی اسلام اختلافی وجود ندارد. بنابراین برای جلوگیری از اختلاف و تفرقه، بهتر است از کسی پیروی کرد که اجتهاد او قوی‌تر است یا اکثر مردم از نظری او پیروی می کنند. به این طریق می‌توان از بروز هرگونه درگیری و اختلاف بی مورد جلوگیری کرد.

شیخ عبد الحمید تأکید کرد: برای کاهش شکاف فرقه‌ای کنونی در جهان اسلام، می توان این موارد را مورد اهتمام قرار داد:
* مرجعیت واحد قرآن
* اتخاذ سنت جا افتاده
* اهل بیت پیامبر(ص) باید مورد احترام و پیروی باشند
* همه امت اسلام باید به صحابه بزرگوار احترام بگذارند

وی در ادامه گفت: چند برنامه عملی را پیشنهاد می کنم که امیدواریم اجرای آنها از تنوع و درگیری‌های فرقه‌ای در جهان اسلام جلوگیری به عمل آورد:
1- جامعه ای متخصص متشکل از رهبران، جناح‌ها و گروه‌های مسلمان شیعه و سنی تشکیل شود که این کمیته ایده های اساسی همه جناح های مسلمانان را بررسی کند و مقدمات وحدت جهانی را مشخص نماید.
2- همه فرقه‌های مسلمان باید تضمین کنند که هیچ فرد یا جامعه‌ای که به وحدانیت خدا اعتقاد دارد، حضرت محمد (ص) را به عنوان آخرین پیامبر و رسول می شناسد و معتقد به سلسله وراثت پس از اوست، نباید کافر نامید.
3- حتی اگر عمل یک گروه از مسلمانان بدعت تلقی شود، قابل نقد علنی نیست و نباید در فضای خصوصی و صمیمانه در این بحث غیرضروری بحث و جدل کرد.
4- یک هسته پژوهشی برای مطالعه برنامه های آموزشی همه فرقه های مسلمین تدوین گشته و یکسان‌سازی برنامه‌های آموزشی در پرتو قرآن و سنت ایجاد شود.
5- نظام مالی بر اساس زکات و قرض بدون بهره در جوامع و کشورهای مسلمان معرفی گردد.
6- مسلمانان باید از آثار سوء تربیت و فرهنگ ضد اسلامی آگاه باشند. به ویژه، جوامع و کشورهای مسلمان باید از تعلیم و تربیت یهودی، مسیحی و کفار رها شوند.
7- صندوق مالی بین المللی از جمله زکات، عشر، خمس و صدقه توسط مسلمانان ایجاد شود.
8- این کنفرانس محدود به تهران نباشد و به پایتخت هر کشور مسلمان گسترش یابد.
9- برای اتحاد مسلمانان در کوتاه مدت و بلند مدت در دانشگاه های کشورهای مختلف مسلمان، دوره های مختلف آموزشی ارائه شود.
10- گرچه دین و سیاست در اسلام یکی است، اما بعد از خلفای راشدین، بدعت جدایی آنها از یکدیگر آغاز شد و این در حال حاضر مثل درختی سمی در ذهن مسلمان نقش بسته است. مسلمانان باید این درخت سمی را با یک برنامه مدون از بین ببرند.
11- انجمن دولت اسلامی توسط کشورهای مسلمان تشکیل شود و برای ایجاد خلافت در مسیر نبوت در هر کشور مسلمان تلاش شود.

وی در پایان تأکید کرد: اگر بتوانیم توصیه های فوق را با نیروی متحد اجرا کنیم، امید است که امت اسلامی اختلافات فرقه ای را فراموش کرده و دوباره متحد شوند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403