بلوکه کردن اعتبارات متروی اصفهان خلاف واقع است


بلوکه کردن اعتبارات متروی اصفهان خلاف واقع است

اصفهان - دیوان محاسبات اصفهان اعلام کرد که خبر بلوکه کردن اعتبارات پروژه قطار شهری اصفهان به مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان که از سوی رئیس شورای شهر اعلام شده خلاف واقع بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیوان محاسبات استان اصفهان روز سه‌شنبه پیرو انتشار خبری به نقل از رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با عنوان «دیوان محاسبات، اعتبار تکمیل خط ۲ مترو اصفهان را بلوکه کرده است»، اعلام کرد: بازگشت به خبر منتشره مورخ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در آن سایت درباره اظهارات آقای نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مبنی بر بلوکه کردن اعتبارات پروژه مترو اصفهان به مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط دیوان محاسبات استان اصفهان، اعلام می‌دارد اظهارات وی خلاف واقع بوده و ناشی از عدم اشراف او نسبت به موضوع مطروحه است.

در ادامه این جوابیه آمده است: لذا به استناد ماده ۲۳ قانون مطبوعات و به منظور تنویر افکار عمومی، واقعیت موضوع بر مبنای مفاد قانون بودجه، قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و مهمترین گزارش نظارت مالی کشور (تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰) مستند به ماده ۱۰۴ قانون محاسبات عمومی به شرح زیر است:

اول، در راستای مفاد بند (ه) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اوراق مشارکت جهت پرداخت عملیات اجرایی احداث خط ۲ قطار شهری و خرید اتوبوس از وزارت کشور مجوز اخذ کرده لکن بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری یاد شده تا پایان دوره مالی اقدام مؤثری درباره فروش اوراق مشارکت انجام نداده است.

ثانیاً، مطابق مفاد ماده (۱) قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت، شهرداری مکلف بوده نسبت به انتشار و عرضه عمومی اوراق مذکور با نرخ ۱۸ درصد و باز پرداخت چهار ساله بین عموم مردم اقدام کند. بررسی‌های این دیوان حاکی از استنکاف شهرداری از انجام تکلیف مقنن در جهت مشارکت عموم مردم در تأمین مالی پروژه‌های عمرانی با شرایط فوق از جمله قطار شهری بوده است و بر خلاف ماده یاد شده شهرداری اصفهان اقدام به فروش اوراق مشارکت در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به یک شرکت تأمین سرمایه کرده و متأسفانه وجوه حاصل را به‌جای واریز به حساب‌های خزانه دستگاه اجرایی نزد بانک مرکزی به حساب‌های مفتوح شهرداری در بانک‌های خصوصی واریز کرده است که بمنظور پیشگیری از هرگونه سو استفاده اجرای مفاد قوانین حاکم بر انتشار و فروش اوراق مشارکت به دستگاه اجرایی شفاهاً تذکر داده شده است.

اداره کل دیوان محاسبات استان اصفهان تاکید کرد: طبق بررسی‌ها ترک فعل مدیران شهرداری و سرباز زدن از سیاست‌های توسعه‌ای شهر در جهت منافع عمومی محرز و مسلم است، به جهت حرفه‌ای و در راستای اقدامات پیشگیرانه و مشورتی دیوان محاسبات کشور به ایشان و کلیه مدیران دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌شود تا قبل از احاطه به هر موضوع مالی و بدون استناد قانونی اظهار نظر نکنند، شایان ذکر است عملکرد شهرداری درباره هزینه کرد وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت در سنوات ماضی تحت رسیدگی این دیوان است.

گفتنی است محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان یکشنبه ۱۷ مهر جاری در جلسه علنی این شورا گفت: سال قبل ۷۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط دوم قطار شهری و همچنین خرید اتوبوس‌های جدید در نظر گرفتیم که ۲ ماه قبل به حساب شهرداری واریز شد اما دیوان محاسبات استان این رقم را بلوکه کرده و به همین دلیل هم تخصیص اعتبار برای طرح مورد نظر دچار مشکل شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بدون اشاره به دلیل این اقدام دیوان محاسبات خاطرنشان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم که باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شود، به خرید اتوبوس اختصاص دارد.

نورصالحی هشدار داد: در صورت تخصیص نیافتن رقم مذکور مجبور به اخذ وام خواهیم شد که سود اوراق مشارکت مضاعف آن ضرر مالی برای شهرداری و شهر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خرج نشدن اعتبار فعلی سبب کم ارزش شدن پول موجود می‌شود، از نمایندگان مجلس و مسؤولان دیوان محاسبات درخواست کرد تا با رفع مشکل فعلی در راه اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های عمرانی شهر اصفهان سهیم باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تأمین منابع مالی برای اجرای قطار شهری سخت و زمان‌بَر است و بدلیل میزان سود نه چندان بالای اوراق مشارکت، مردم تمایلی به خرید آن ندارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟