مشتاق ارتقای مبادله کتاب با ایران هستیم


مشتاق ارتقای مبادله کتاب با ایران هستیم

رئیس کتابخانه ملی آذربایجان در دیدار با معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از برقراری ارتباط و ارتقای مبادلات کتاب با ایران استقبال می کنیم و می دانیم که ایران تجربیات فراوانی در این زمینه دارد.


به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و قربانعلی پورمرجان (رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو) همزمان با سومین روز از هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب باکو با پروفسور کریم طاهر او (رئیس کتابخانه ملی آذربایجان) دیدار کردند.

در این دیدار، کریم طاهر او ضمن خیرمقدم به معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال ۲۰۰۹ به ایران سفر کردم و حاصل این سفر، امضاء اولین یادداشت تفاهم با کتابخانه ملی ایران بود. دومین یادداشت تفاهم نیز سال گذشته با کمک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو امضا شد. این اتفاق علاقه دو کشور برای گسترش فعالیت های فرهنگی را نشان می دهد و کتاب در قلب این نوع روابط وجود دارد.

رئیس کتابخانه ملی آذربایجان از حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخانه ملی آذربایجان ابراز خوشحالی کرد و گفت: از برقراری ارتباط و ارتقای مبادلات کتاب با ایران استقبال می کنیم و می دانیم که ایران تجربیات فراوانی در این زمینه دارد. ما در این کتابخانه بیش از ۵ میلیون کتاب داریم که اکثر آنها دیجیتال هستند و کتاب هایی هم در حوزه ادبیات و زبان فارسی داریم که در اختیار علاقمندان قرار می دهیم.

وی همچنین گفت: تلاش می کنیم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال آینده شرکت کنیم؛ وزیر فرهنگ آذربایجان برای حضور در این نمایشگاه بسیار مشتاق است و نظر مثبتی به آن دارد. علاقمندیم بر اساس دو سند یادداشت تفاهم با کتابخانه ملی ایران، کتاب های ایرانی و آذری مبادله کنیم. اما منابعی که از ایران دریافت می کنیم بسیار کم است. در حالی که نیاز و درخواست برای کتاب های ایرانی بسیار زیاد است. یقین دارم شما در این زمینه می توانید ما را یاری کنید.

کتاب در بطن روابط فرهنگی ایران و آذربایجان قرار دارد


در ادامه این دیدار یاسر احمدوند با بیان اینکه کتاب در بطن روابط فرهنگی دوجانبه بین ایران و آذربایجان قرار دارد و گفت: بیش از یک هزار کتابخانه در شهرهای مختلف ایران وجود دارد و پنج کتابخانه بزرگ داریم که هر کدام از آنها بیش از یک میلیون کتاب دارند. کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد کتاب و کیفیت ارائه خدمات یکی از بهترین کتابخانه های ایران است و خوشحالم که با این کتابخانه در ایران ارتباط دارید.

وی افزود: در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سالانه میزبان بیش از سه هزار ناشر هستیم و ناشران شصت کشور در این نمایشگاه شرکت می کنند. علاقمندیم شما نیز در این نمایشگاه شرکت کنید تا با صنعت نشر و کتاب های متعددی که در ایران چاپ می شود آشنا شوید و تبادل تجربیات بین دو طرف صورت بگیرد.


معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیشنهادهای کریم او استقبال کرد و گفت: موضوع ارسال کتاب و اجرای مفاد سند امضا شده با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می کنیم تا از طریق رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان کتاب ها و منابع بیشتری به کتابخانه ملی آذربایجان ارسال شود.

در پایان این دیدار، تعدادی از کتاب های چاپ شده در باکو به یاسر احمدوند اهداء شد و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش های مختلف این کتابخانه بازدید کرد.



هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب باکو از سیزدهم مهرماه آغاز به کار کرده و تا (هفدهم مهر ماه۱۴۰۱) به کار خود ادامه خواهد داد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان