هم‌بستگی بیت کوین و طلا


هم‌بستگی بیت کوین و طلا

کاهش ‌پیروی روند قیمت بیت کوین از بازار سهام ایالات متحده‌ باعث شده تا تحلیلگران دوباره بر روی افزایش هم‌بستگی این ارز دیجیتال با طلا متمرکز شوند. با این حال، رسیدن نرخ هم‌بستگی بیت کوین و طلا به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته یک پرسش مهم را مطرح می‌کند. آیا این دو دارایی به روند همگام‌شدن قیمت خود ادامه خواهند داد؟

به گزارش کوین دسک، هم‌بستگی قیمت بیت کوین و طلا در حالی وارد روندی جدید شده است که هم‌بستگی این دارایی با بازار سهام کاهش یافته است. به‌ویژه پس از آنکه، قیمت سهام‌ها در سال جاری به‌طور چشم‌گیری سقوط کرد. این روند جدید، استدلال‌های افرادی را تقویت می‌کند که بیت ‌کوین را طلای دیجیتال با همان مزیت‌های دارایی‌های امن می‌داند.

کلارا مدالی (Clara Medalie)، سرپرست تحقیقات در گروه تحقیقاتی ارز دیجیتال کایکو، می‌گوید: می‌توانیم شاهد اندکی جدایی در روند قیمت بازارهای ارز دیجیتال و سهام باشیم که در افزایش همبستگی بیت کوین و طلا منعکس می‌شود.

قیمت بیت کوین در طول ۷ روز گذشته حدود ۳درصد افزایش داشته و اکنون در محدودهٔ ۲۰٬۰۰۰ دلاری معامله می‌شود. قیمت طلا نیز با با رشد بیش از ۳درصدی در مدت مشابه به بالای ۱٬۷۰۰ دلار رسیده است.

هم‌بستگی بیت کوین و طلا


به گفته کایکو، با وجود کاهش پیروی قیمت بازار ارزهای دیجیتال از بازار سهام؛ نرخ هم‌بستگی بیت کوین و طلا در هفته گذشته به بیش از ۰.۳ رسید، که بالاترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته بود. ‌نرخ هم‌بستگی این دو دارایی از اوخر سال گذشته تا پیش از این تاریخ بین ۰.۲- تا ۰.۲+ در نوسان بوده است.

به طور کلی، نرخ ۰.۳ نشا‌ن‌دهنده یک هم‌بستگی اندکی مثبت و نرخ ۰.۵ نشان‌دهنده هم‌بستگی نسبتاً قوی است. در مقابل نیز اعداد منفی نشان‌دهنده هم‌بستگی ضعیف هستند.

قیمت بیت کوین در سال جاری به مراتب بیشتر از طلا سقوط کرده است. مدالی عقیده دارد که اضطراب ناشی از حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین و بحران اقتصادی اواخر زمستان و بهار باعث فروش بیت کوین در بازارهای پرریسک‌تری مانند ارزهای دیجیتال شد.

با این حال، جدایی روند قیمت این دو دارایی با گذشت زمان کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران به‌دنبال زمینی محکمی بودند تا آن‌ها را از نوسانات اقتصادی گسترده‌تر مصون نگه دارد.

طرفداران بیت کوین مدت‌ها بر این باور بوده‌اند که این دارایی در زمان بحران‌های اقتصادی می‌تواند به‌عنوان یک دارایی برای پوشش ریسک عمل کند. آنها بیت کوین را به طلا تشبیه می‌کنند؛ دارایی که سرمایه‌گذاران از لحاظ تاریخی به توانایی آن در حفظ ارزش احترام می‌گذارند.

الکساندر مویرر (Alexander Meurer)، یکی از بنیان‌گذاران برنامه تناسب‌اندام مبتنی بر بلاک چین فیت‌بورن، به کوین دسک گفت: در این مرحله، سرمایه‌گذاران دیگر به دنبال بررسی مزایای یک دارایی ضدتورمی در برابر دارایی ضدتورمی دیگر نیستند؛ در عوض، از زمانی که اثبات شد ارزهای فیات پایدار نیستند، آنها فقط به‌‌دنبال یک جایگزین بهتر برای حفظ سرمایه‌های خود هستند.

هم‌بستگی بیت کوین و بازار سهام

کایکو خاطرنشان کرد که بازار ارزهای دیجیتال در سه ماهه سوم سال جاری عملکرد بهتری نسبت به دارایی‌های رایج داشته‌اند. به‌ویژه بیت کوین که ارزش آن در این دوره حدود یک درصد کاهش یافت؛ در حالی که ارزش شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ حدود ۵درصد افت کرد و میانگین صنعتی داو جونز و نزدک نیز به ترتیب ۶ و ۴درصد کاهش یافتند.

به عقیده مدالی هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا هم‌بستگی فعلی بیت کوین و طلا در طول زمان تقویت یا ضعیف می‌شود. او هم‌بستگی مثبت اندک فعلی را با پایین‌بودن نوسانات پایین مرتبط می‌داند

بیت کوین در بیشتر زمان‌ها در دو ماه گذشته در محدوهٔ ۱۹٬۰۰۰ تا ۲۲٬۰۰۰ دلاری معامله شده است. این نشانه‌ای از احتیاط در استراتژی‌های سرمایه‌گذاران است که به‌ دلیل تورم بالای جهانی، سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی و خطر رکود ایجاد شده‌است.

چارلی موریس (Charlie Morris)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه بایت‌تری، گفت که انتظار دارد با تقویت دلار آمریکا در بحبوحه سیاست پولی سخت‌گیرانه، هم‌بستگی طلا و بیت کوین نیز از حد معمول بیشتر شود. او توضیح داد: بر اساس ارزیابی برابری قدرت خرید، دلار از سال ۱۹۸۵ (۱۳۶۳) تا این حد گران نبوده است، البته فدرال رزرو در مقطعی ‌آن را کنترل کرده است. زمانی که ارزش دلار کاهش یابد، ارزش بیت کوین و طلا افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر، یک دلار قوی باعث افزایش ارزش آنها و یک دلار ضعیف باعث کاهش آن خواهد شد.

موریس انتظار دارد که ارزش دلار تا اواسط سال ۲۰۳۳ یا شاید زودتر کنترل شود و نرخ هم‌بستگی طلا و بیت کوین نیز دوباره کاهش یابد یا حتی منفی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی