«تفرقه» فتنه بزرگ استکبار/میراث وحدت را نگهبان باشیم


«تفرقه» فتنه بزرگ استکبار/میراث وحدت را نگهبان باشیم

بیرجند- علمای شیعه و سنی خراسان جنوبی تأکید دارند که تفرقه فتنه بزرگ استکبار است و جز با وحدت جوامع اسلامی به عزت و سربلندی نمی رسند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «وحدت» واژه‌ای است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بارها و بارها از سوی بزرگان و علما و فرهیختگان به عنوان یک اصل ضروری برای ادامه حیات جامعه و رسیدن به موفقیت‌های بزرگ ذکر شده است.

این مؤلفه کلیدی به ویژه در استان‌هایی چون خراسان جنوبی که برادران و خواهران شیعه و سنی در کنار یکدیگر با سلامت و خوبی زندگی می‌کنند، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

نیاز است در این روزهای ارزشمند که مزین به هفته وحدت است بار دیگر از اهمیت همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان با یکدیگر سخن بگوییم تا یادمان نرود دشمنان و برادری را نشانه رفته‌اند.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عمق دشمنی مشرکان و معاندان امروزه خود را به وضوح نشان می‌دهد.

وی بیان‌کرد: در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری چرایی تأکید امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر وحدت و برادری را متوجه می‌شویم و باید آن را قدر بدانیم.

مولوی غلام حیدر فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند هم در این زمینه اظهار کرد: امروزه جنایت‌های هولناکی علیه مسلمانان صورت می‌گیرد ولی آنان به واسطه دور شدنشان از تعالیم قرآن و سنت پیامبر توان دفاع از خود و سرزمین‌های اسلامی را ندارند.

اختلاف و تفرقه زمینه ساز ضعف و ناتوانی

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم تأکید بر این دارد که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر این آن قوم در رفتار و کردار خود تغییر ایجاد کنند، بیان‌کرد: عزت مسلمان در عمل به قرآن است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با بیان اینکه امروزه یکی از بزرگترین فتنه‌های در جوامع اسلامی فتنه اختلاف است، گفت: فتنه اختلاف یکی از مهمترین اسباب ضعف و ناتوانی مسلمانان است

مولوی فاروقی ادامه داد: در کنار فتنه اختلاف از افراط گرایی، خشونت و برادر کشی به عنوان دیگر مشکلات جوامع اسلامی می‌توان یاد کرد، ادامه داد: عملکرد خشونت‌آمیز تعداد محدودی که خود را منتسب به اسلام می‌دانند زمینه تبلیغات علیه این دین رحمت را به وجود آورده در حالی که در دین ما خون و مال و جان یک انسان دیگر محترم شمرده شده است.

حجت‌الاسلام مصیب خزاعی امام جمعه اهل تشیع شهرستان درمیان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به هفته وحدت گفت: رحمت نوری از جانب پروردگار و تفرقه نشانه‌ای از سوی شیطان است.

دشمن به دنبال فتنه قومیتی و مذهبی است

وی با بیان اینکه در هفته وحدت برنامه‌های بسیار خوبی در شهرستان درمیان برگزار شده است، اظهار کرد: در فتنه اخیر دشمن به دنبال ایجاد فتنه مذهبی و قومیتی بود ولی در همین مدت ما در درمیان مسئله خاصی نداشتیم.

امام جمعه اهل تشییع شهرستان درمیان با تأکید بر اینکه علت وحدت عملی مردم در درمیان وجود علمای بصیر در این منطقه است، گفت: وحدت به معنای ذوب یک مذهب در مذهب دیگر نیست بلکه به معنای حفظ تعالیم مذهبی خویش در کنار دوستی و برادر با دیگر مذاهب است.

وحدت را به صورت مصداقی تبیین کنیم

خزاعی با اشاره به اینکه وحدت را باید به صورت عملی به مردم نشان دهیم، اظهار کرد: آیات و روایات بسیاری در حوزه برادری و یکدلی وجود دارد ولی باید وحدت را به صورت مصداقی برای مردم تبیین کنیم.

وی گفت: یکی از نشانه‌های وحدت و برادری در نظام جمهوری اسلامی این است که ما برای دفاع از مظلوم هر کجا بوده ورود پیدا کردیم و برای ما فرقی نداشت اهل سنت فلسطین، شیعه چهار امامی و زیدی در یمن، ایزدی و کرد در عراق و یا شیعه در لبنان است.

امام جمعه اهل تشییع درمیان بیان‌کرد: در یک کلام ما نباید از آمریکا و اسرائیل و استکبار بترسیم بلکه نگرانی از تفرقه و از بین رفتن اتحاد و برادری در بین مسلمانان است.

آیه «رُحَماءُ بَینَهُم ۖ» را در جامعه عملیاتی کنیم

مولوی خالقی امام جمعه شهرستان درمیان نیز در زمینه ضرورت وحدت بین مسلمانان بیان کرد: «رُحَماءُ بَینَهُم ۖ» و به عبارتی دیگر مهربانی و دوستی بین برادران ایمانی از دستورات مهم قرآن کریم و از سیره رسول الله (ص) است.

وی ادامه داد: جنبه‌های همدلی و دوستی را در بین مسلمانان صدر اسلام به خوبی می‌توان دید و ما نیز امروزه باید این میراث ارزشمند را بین خود عملی کنیم.

امام جمعه شهرستان درمیان گفت: گاه افرادی حرف‌هایی می‌زنند ولی به نظر من دولت در برابر این سخنان باید بیش از مؤاخذه به آیه شریف «وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ… و خشم خود را فرو می‌برند و از مردم در می گذرند» تمسک کند.

مولوی خالقی اظهار کرد: آرزوی قلبی ما این است که دوستی بین مسلمانان هر روز افزایش پیدا کند و ما نیز تا زنده هستیم هر ساله یادواره‌های وحدت و الفت برقرار سازیم.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز روز گذشته در دیدار با علمای شیعه و سنی خراسان جنوبی بیان کرد: اختلاف نظرها تنها مربوط به مسائل دینی نیست و در همه علوم نظرات مختلف وجود داشته، هرکس نظر خود را می‌گوید و به تبادل نظر می‌پردازند.

توقع سعه صدر از علمای اسلام بیشتر است

وی افزود: از این نظر از هر مسلمانی توقع است که همدیگر را تحمل کنند و این توقع از عالمان اسلام بیشتر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دشمنان همواره سودشان در اختلاف بوده است، یادآور شد: امروز نیز فتنه‌هایی که صورت می‌گیرد برای اختلاف افکنی بین مردم است.

آنچه مسلم است وحدت، برادری و زندگی مسالمت‌آمیز علی رغم تفاوت‌های مذهبی یکی از اصول تحقق آرامش و آسایش در یک جامعه است.

در جوامع اسلامی که فتنه دشمن بر بستر اختلاف تحقق می‌یابد باید بیش از گذشته به صورت عملی و فارغ از شعارزدگی‌ها وحدت و دوستی مذاهب را در جامعه جاری کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !