ادب و اخلاق دینی در سیره پیامبر اکرم (ص)


ادب و اخلاق دینی در سیره پیامبر اکرم (ص)

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نقش ادب و اخلاق دینی در سیره رسول اکرم(ص)، تأسی به آن را نیاز جدی جامعه امروز دانست.

یه گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» که در جلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در نمازخانه این سازمان سخن میگفت، با گرامیداشت هفته وحدت و هفدهم ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر رحمت(ص) و امام صادق (ع) درباره ادب و اخلاق دینی در سیره پیامبر و نیاز جدی به آن در جامعه امروز سخن گفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به توصیه های پیامبر اکرم(ص) به معاذ بن جبل هنگام اعزامش به یمن اشاره کرد و با بیان اینکه آثار کارهای خوب و بد خواص در تاریخ باقی می ماند، گفت: زمانی که حاکم وقت می خواست فدک را از زهرای اطهر (س) بگیرد آن حضرت پیش معاذ رفت وبیعت او با پیامبر را برای دفاع از حق همسر و فرزند ایشان یادآور شد ولی او دفاع نکرد و الان با وجودی که بیش از 1430 سال از این قضیه می گذرد در این جمع از این عمل معاذ به نیکی یاد نمی گردد.

وی افزود: هرچند معاذ در آخر عمر ازکمک نکردن به اهل بیت پیامبر (ص) پشیمان شد ولی خواص باید در زمان لازم و ضرورت از حق دفاع کنند همانگونه که حبیب بن مظاهر در زمانی که لازم بود به یاری امام حسین (ع) شتافت و نامش در تاریخ به نیکی ماندگار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین برخی از چهل توصیه رسول اکرم (ص) به معاذ از جمله رعایت ادب اسلامی، عدم پیروی از گناهکار، دوری از نافرمانی از فرمان امام عادل، تکذیب نکردن افراد صادق و تصدیق دروغگویان و یاد کردن آیات و نشانه های باریتعالی را یادآور شد و گفت: پیامبر(ص) می فرمایند که مسلمان را دشنام نده ، موردی که این ایام در یکی از دانشگاههای بنام کشور اتفاق افتاد و باورکردنی نبود و امیدواریم حق انبوه اساتید و دانشجویان صالح به خاطر لغزش افراد اندکی زیر سوال نرود و خود این افراد با جبران لغزش از صف فرهیختگان مومن جدا نشوند.

وی در ادامه به لزوم دوری از گناهکاران، تکذیب نکردن سخن راست و عدم سرپیچی از پیشوای عادل اشاره و تصریح کرد: رهبری همانند مقام معظم رهبری را در جهان امروز نمی توان یافت ، رهبری با این ویژگی ها نعمت بزرگ خداوند است و افرادی که بیرون از مرزهای ایران اسلامی هستند به خوبی می دانند که ایشان چه نعمت بزرگ الهی است.

سرپرست حجاج ایرانی برخی اهداف پشت پرده وقایع اخیر را برشمرد و نخستین هدف دشمنان را تجزیه هویت ایران دانست و گفت: هویت هر کشور پرچم آن است و دشمنان با توهین به آن دنبال تجزیه ایران بودند و به همین دلیل در تجمعات خارج از کشور از پرچم های مختلف استفاده می کردند. تجزیه کشور طرح صهیونیستها بود که ایران مستقل و مقتدر را بر نتافته و آن را خطر بزرگی برای خود می دانند.

وی به پیشی گرفتن ایران اسلامی با وجود تحریم های چهل سال گذشته نسبت به کشورهای مترادف و استقبال کشورهایی در قاره های مختلف از تفکر نرم جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: شعار سلام فرمانده که در بسیاری از کشورها ترجمه و خوانده شد و مراسم اربعین نمونه هایی از این قدرت نرم است که برای دشمن قابل تحمل نیست .

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به توفیقات چشمگیر دولت سیزدهم در برنامه های داخلی و خارجی، ایجاد هزینه برای دولت و ناامید کردن مردم در حمایت از نظام، عادی سازی حرمت شکنی به مقدسات از جمله اهانت به قرآن و به آتش کشیدن مسجد و حسینیه را از اهداف پشت پرده اغتشاشات اخیرعنوان کرد.

وی گفت: آمریکا از ایران اسلامی عقده دارد و با کارهایی که انجام داد می خواست بغض متراکم چهل سال گذشته را خالی کند ولی هربار شکست جدیدی خورده و خواهد خورد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند استکبار با ایران مقتدر و مستقل دشمنی دارد و اگر مانند برخی از کشورها وابسته بود با آن کاری نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب به حضور نیروهای برخی سفارتخانه ها و همدستی آنها در وقایع اخیر و دشمنی با وحدت مردم ایران اشاره کرد و با بیان گوشه ای ازاعترافات برخی از افراد دستگیر شده و وعده های داده شده به آنها، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی قبل از همه فرمودند که این توطئه استکبار و دشمنان انقلاب اسلامی است که با امکانات خود به پشتیبانی از آشوبگران پرداختند و شبکه های ماهواره ای شان را در این راه به خدمت گرفتند.

وی قضیه پناه بردن رسول اکرم (ص) به غار ثور را یادآور شد و با اشاره به این حدیث « من کان لله کان الله له- هر کس برای خدا باشد خدا برای او خواهد بود» گفت: کسی که با خدا نباشد با وجود اینکه تمام تلاش خود بکار می بندد اما جز خسارت چیزی برای او باقی نمی ماند همانند آنچه در صحرای طبس نصیب استکبار شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم توجه به ادب و اخلاق دینی تاکید کرد و افزود: افرادی که دستگیرشدند و خطا کارند باید محاکمه شوند و خسارتی را که آنها به مردم وارد کردند ضامن هستند و بعنوان حق مردم باید مطالبه نمایند و یا اینکه خسارت زنندگان رضایت افراد خسارت دیده را جلب کنند . از خداوند توفیق بازگشت این افراد به جمع جامعه اسلامی و فاصله گرفتن از بدخواهان ایران اسلامی آزاد، مقتدر و مستقل را خواستاریم.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان