سامانه سرویس مدارس چطور هزینه‌های اضافه چندمیلیونی به والدین تهرانی تحمیل کرد؟


 سامانه سرویس مدارس  چطور هزینه‌های اضافه چندمیلیونی به والدین تهرانی تحمیل کرد؟

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: هم‌اکنون چالش سرویس مدارس در شهر تهران وجود دارد آن هم به این دلیل که آموزش و پرورش پایتخت در ابتدا نرخ غیرواقعی اعلام کرد و پس از آن قیمت کاهش و تعدیل یافت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ از ابتدای مهر ماه جاری، افزایش هزینه‌های سرویس مدارس، مشکلات پیش‌‌آمده در سامانه اعلام‌‌شده از سوی آموزش و پرورش شهر تهران، تعیین هزینه‌های عجیب و پس از آن تعدیل قیمت‌ها، مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها رقم زده است.

هم‌اکنون نیز خانواده‌ها در تماس با خبرگزاری تسنیم از مشکل جدید دیگری خبر می‌دهند؛ به‌گفته خانواده‌ها با گذشت بیش از دو هفته از ثبت‌نام در سامانه سرویس مدارس همچنان سرویس برای فرزندشان برقرار نشده است.

2میلیون تومان هزینه بیشتر برای برقراری سرویس مدرسه

یکی از شهروندان که پسرش در دبستان غیردولتی منطقه 16 تحصیل می‌کند و تا امروز سرویس مدرسه فرزندش برقرار نشده است در تماس با خبرگزاری تسنیم گفت: طبق آنچه در سامانه سرویس https://sns.tehranedu.ir منتشر شده است به‌ازای 5 کیلومتر مسافت باید 4 میلیون و 100 هزار تومان پرداخت کنم اما راننده و پیمانکار این رقم را نمی‌پذیرند و 6.5 میلیون تومان هزینه درخواست کرده‌اند! برای جا‌به‌جایی فرزندم ناچار به پرداخت این مبلغ هستم اما آیا نهاد ناظر و بازرسی در کشور وجود ندارد که به اوضاع نابسامان سرویس مدارس و مشکلات والدین ورود کند؟!

در همین ارتباط، عادله سجادی؛ رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت آموزش و پرورش شهر تهران درباره مشکلات سرویس مدارس به تسنیم گفت: وظیفه اصلی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است و نقش آموزش و پرورش درباره سرویس صرفاً از این جهت است که خانواده‌ها آرامش داشته باشند و نگرانی آنها برای رفت‌وآمد فرزندانشان به مدرسه رفع شود!

وی افزود: به‌دلیل اعتماد بیشتری که خانواده‌ها نسبت به آموزش و پرورش دارند و فرزندانشان را امانت به دست ما می‌سپارند، می‌خواهیم حداکثر آرامش را به آنها ارائه دهیم در نتیجه توقع این است که سرویس مدارس را مدیریت و نظارت کنیم.

سجادی درباره دریافت سهم توسط آموزش و پرورش از هزینه سرویس مدارس متذکر شد: با توجه به مصوبه هیئت وزیران، کارگروه سرویس مدارس به‌عهده سایر دستگاه‌ها است و متولی اصلی جابه‌جایی دانش‌آموزان تاکسیرانی و شهرداری و پس از آن آموزش و پرورش و فرمانداری است. نرخ سرویس مدارس از طریق تاکسیرانی به فرمانداری ابلاغ و از آنجا به آموزش و پرورش اعلام و در سامانه بارگذاری می‌شود همچنین سهم آموزش و پرورش از نرخ سرویس مدارس برای اعمال نظارت است.

اعتراض رانندگان

وی گفت: آموزش و پرورش با هدف کمک به اقتصاد خانواده دانش‌آموزان از سهم خود چشم‌پوشی کرد و صرفاً حق‌الزحمه رانندگان و پیمانکاران دریافت می‌شود، این موضوع باعث تعدیل هزینه‌ها شد اما اکنون موجب اعتراض برخی از پیمانکاران و رانندگان شده است و استقبال چندانی از نرخ پایین نشده است بنابراین در بحث جابه‌جایی دانش‌آموزان با مشکل مواجه شده‌ایم.

دردسری که آموزش و پرورش شهر تهران رقم زد

همچنین مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به مدیریت دوگانه سرویس مدارس توسط شهرداری و آموزش و پرورش اظهار کرد: نرخ سرویس توسط کارگروه‌های ماده 18 در هر شهری پیشنهاد و در شورای آن شهر تصویب می‌شود، در تمام شهرهای کشور نرخ مصوب رعایت شده است اما در تهران دچار مشکل شدیم.

وی در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد: اتفاقی که در تهران رخ داد این بود که آموزش و پرورش شهر تهران در ابتدا نرخ‌هایی اعلام کرد که با نرخ مصوب شورای شهر متفاوت بود و این موضوع چالش جدی ایجاد کرد، در جلسات متعددی که با آموزش و پرورش تهران داشتیم مقرر شد نرخ مصوب شورای شهر رعایت شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: آموزش و پرورش شهر تهران رأساً قیمت‌هایی بیشتر از قیمت مصوب شورای شهر برای سرویس مدارس اعلام کرد و این باعث نارضایتی شهروندان شد در نهایت با پیگیری‌های لازم، قیمت‌ها تعدیل و نرخ مصوب شورای شهر اعلام شد.

11میلیون تومان سقف سرویس مدارس

ضامنی ادامه داد: سقف قیمت سرویس مدرسه در مسافت‌های طولانی تا 11 میلیون تومان است و شهروندان با مراجعه به سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی از شرکت‌های مجاز و نرخ مصوب، مطلع شوند.

وی درباره دریافت سهم توسط آموزش و پرورش از شهریه سرویس مدارس گفت: در جلسه با وزیر آموزش و پرورش مقرر شد به‌منظور حل مدیریت دوگانه سرویس مدارس، آیین‌نامه‌ها و ضوابط اصلاح شود تا بتوانیم هزینه‌های سربار را کاهش دهیم همچنین سالهای آینده ساماندهی بهتری در این حوزه وجود داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور متذکر شد: هم‌اکنون چالش سرویس مدارس در شهر تهران وجود دارد آن هم به این دلیل که آموزش و پرورش پایتخت در ابتدا نرخ غیرواقعی اعلام کرد و پس از آن قیمت کاهش و تعدیل یافت، در چنین شرایطی که نرخ بالاتر اعلام می‌شود و سپس کاهش می‌یابد، نارضایتی ایجاد می‌شود البته با پیمانکاران و سازمان تاکسیرانی صحبت کردیم تا بتوانیم کار را مدیریت کنیم، امیدواریم آموزش و پرورش هم در چارچوب ضوابط و آیین‌نامه‌ها عمل کند تا این نارضایتی‌ها برای شهروندان ایجاد نشود.

انتهای پیام/+

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق