از غذادهی دستی به حیات وحش خودداری کنید


از غذادهی دستی به حیات وحش خودداری کنید

ایسنا نوشت: سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از علاقه‌مندان به حیات وحش خواهشمندم از غذارسانی دستی به آن‌ها خودداری کنند چراکه با این کار، حیات وحش عادت زندگی طبیعی خود را از دست می‌دهند و دیگر خوی وحشی، شکارگری و پیدا کردن طعمه را نخواهند داشت.

غلامرضا ابدالی درباره نزدیک شدن حیات وحش به سکونتگاه‌های انسانی در فصول سرد سال اظهارکرد: تعارض انسان و حیات وحش نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا وجود دارد. در برخی موارد به علت‌های تغییر اقلیم و کمبود طعمه و آب حیات وحش به سمت سکونتگاه‌های انسانی حرکت می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر نیز در برخی استان‌ها با این پدیده مواجه هستیم. اطلاع رسانی‌های لازم به مردم انجام شده، نیروها آموزش داده شده‌اند و آماده هستند همچنین ادارات از لحاظ وسایل بیهوشی و قفس‌های مورد نیاز تجهیز شدند. بدین جهت به محض ورود حیوان به سکونتگاه‌های انسانی نیروهای مجرب اعزام می‌شوند چراکه سناریوی نحوه برخورد با حیات وحش در چنین شرایطی آماده است و توان انجام دستورالعمل‌های لازم را نیز دارند.

ابدالی تاکید کرد: امیدواریم خشکسالی از بین رود تا زیستگاه‌ها و حیات وحش به حالت طبیعی خود بازگردند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست به ارائه توصیه‌هایی در شرایط نزدیک شدن حیات وحش به زیستگاه‌های انسانی به مردم پرداخت و توضیح داد: حیات وحش به مردم حمله نمی‌کند و به آن‌ها آسیبی نمی‌زنند اما بعضا با ورود یک گونه به سکونتگاه انسانی، حیوان به دلیل روبه‌رو شدن با حجم عظیمی از مردم وحشت می‌کند و برای نجات خود تلاش به فرار از محیط می‌کند. اگر مردم با ورود حیوان به سکونتگاه برای ثبت عکس و فیلم تجمع نکنند، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. باید اجازه دهند نیروهای محیط زیست اقدامات لازم را انجام دهند چراکه با تجمع هر چه بیشتر مردم استرس حیوان نیز بیشتر می‌شود.

ابدالی خاطرنشان کرد: مردم نسبت به حیات وحش حساس و دلسوز هستند اما در برخی موارد این حساسیت زیاد باعث آسیب رساندن به آن‌ها می‌شود.

وی درباره غذارسانی دستی هنگام روبه‌رو شدن با حیات وحش گفت: هنگام ورود به زیستگاه‌ حیات وحش برای تفریح و تفرج در صورت مواجهه با حیوان از غذادهی دستی به آن خودداری کنید. آن‌ها را به حال خود رها کنید چراکه حیات وحش قطعا قدرتمند است و باید اجازه داد با طبیعت و شرایط به وجود آمده تطبیق پیدا کند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: غذارسانی دستی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اکیدا از علاقه‌مندان به حیات وحش خواهشمندم از غذارسانی دستی به آن‌ها خودداری کنند چراکه با این کار، حیات وحش عادت زندگی طبیعی خود را از دست می‌دهند و دیگر خوی وحشی، شکارگری و پیدا کردن طعمه را نخواهند داشت همچنین به انسان خو می‌گیرند و باید به این نکته توجه داشت که همه انسان‌ها خیرخواه حیات وحش نیستند. بدین جهت غذادهی دستی تنها باعث آسیب‌پذیرتر شدن حیات وحش می‌شود.

ابدالی در پایان به غذارسانی سازمان حفاظت محیط زیست به حیات وحش اشاره کرد و گفت: مردم، غذادهی دستی را به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط سازمان واگذار کنند چراکه این موارد تخصصی و نیازمند علم است. ما در مواقع اضطرار علوفه‌رسانی را در مناطقی انجام می‌دهیم که در گذشته مراتع آن‌ها بوده و اکنون خشک شده است همچنین آن‌ها هیچ برخوردی با انسان ندارند و کاملا روند طبیعی خود را طی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

عکس | چرا میمون‌ها و لمورها از بالای درخت گریزان شدند؟

۴٧۴٧

کد خبر 1682831

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک