بایدن: عربستان پیامد کاهش تولید نفت را خواهد دید


بایدن: عربستان پیامد کاهش تولید نفت را خواهد دید

پس از تصمیم عربستان و اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه نفت، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که ریاض پیامدهای این تصمیم را خواهد دید و واشنگتن در حال بازبینی روابط خود با این کشور است.

بایدن: عربستان پیامد کاهش تولید نفت را خواهد دید

به گزارش راهبرد معاصر؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که عربستان سعودی با «پیامدهای» تصمیم اوپک پلاس برای کاهش قابل‌توجه تولید نفت روبرو خواهد شد. وی همچنین تآکید کرد در گفت با قانونگذاران آمریکایی در حال بازبینی روابط آمریکا و عربستان است.

بایدن در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان»گفت: نمی‌خواهم وارد جزئیات آنچه در سر دارم بشوم و آنچه فکر می‌کنم. اما پیامدهایی خواهد بود. هنگامی که ماه آینده مجلس نمایندگان و سنا (پس از انتخابات میان‌دوره) تشکیل شد، برخی پیامدها خواهد بود. وی اشاره نکرد که دولت آمریکا چه اقداماتی علیه عربستان انجام خواهد داد.

پیش از این نیز «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده کرده بود بایدن در حال «ارزیابی مجدد» روباط ریاض-واشنگتن است. به گفته کربی «قطعاً با توجه به تصمیم اوپک، فکر می‌کنم او (بایدن) در نقطه بازبینی روابط قرار دارد. بایدن مایل به همکاری با کنگره بر سر آینده روابط با عربستان است.فکر می‌کنم او مایل است بلافاصله این گفتگوها را آغاز کند. فکر نکنم این چیزی باشد که نیاز و لزومی به صبر برای مدت طولانی‌تری داشته باشد. این موضوع تنها به جنگ در اوکراین مربوط نمی‌شود؛ بلکه به منافع امنیت ملی آمریکا مرتبط است.

این اظهارات بایدن یک روز پس از آن بیان می‌شود که «باب مِنِندز»، سناتور پرنفوذ و رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته بود «آمریکا باید فوراً همه همکاری‌ها با ریاض، از جمله فروش تسلیحات نظامی را متوقف کند.

هم‌زمان «ریچارد بلومنتال» سناتور آمریکایی روز سه شنبه از پیش نویس طرحی برای تعلیق فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی خبر داد. این طرح متضمن تعلیق صادرات تسلیحات و مهمات نظامی به عربستان سعودی به مدت یکسال است.

با این حال، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته که تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت صرفاً اقتصادی است و با اجماع کشورهای عضو اتخاذ شده است. وی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی برای بازبینی روابط با عربستان افزود: همکاری نظامی بین ریاض و واشنگتن در راستای منافع دو کشور و ثبات منطقه است. رابطه ما با ایالات متحده آمریکا ساختاری است که از زمان شکل گیری این رابطه پایه ریزی شده است. روابط ما راهبردی است و از امنیت و ثبات منطقه حمایت می‌کند.

اوپک پلاس در اجلاس روز چهارشنبه گذشته در وین درباره شدیدترین کاهش تولید نفت خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ (کاهش دو میلیون بشکه در روز) به توافق رسید.

این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر حاصل شده و میزان عرضه را در بازار جهانی که هم اکنون نیز گفته می‌شود با کمبود عرصه مواجه است، محدودتر می‌کند. افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول، دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کرده است./ مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو