انتقاد شدید از سفر و سخنرانی معاون وزیر در جیتکس دبی در روزهای سخت اکوسیستم استارتاپی ایران!


انتقاد شدید از سفر و سخنرانی  معاون وزیر در جیتکس دبی در روزهای سخت اکوسیستم استارتاپی ایران!

سفر معاون نوآوری وزیر ارتباطات و سخنرانی او در افتتاحیه نمایشگاه ایران در رویداد جیتکس با انتقاد رسانه های تخصصی چون دیجیاتو . سردبیر نشریه کارنگ روبرو شد.

اینکه در شرایط سخت ایجاد شده برای اکوسیستم استارتاپی و اقتصاد دیجیتال کشور به دلیل محدودیت ها ، مقامات دولتی فرصت سفر به بزرگترین ایونت دناش بنیان دنیا را از دست نمی دهند و سخنان شان هم البته بیشتر مصرف داخلی دارد . با این وجود به نظر می رسد آقامیری در این سفر سعی کرده مانی فست وزارتخانه درباره آینده فعالیت بین المللی اکوسیستم استارتاپی ایران در دولت سیزدهم را تشریح کند. او عملا از این گفته که ایران آمادگی همکاری با پلتفرم های جدید خارجی را دارد که به بزرگی غول های این حوزه نیستند اما شرایط همکاری با قوانین داخلی ایران را می پذیرند و از این فرصت 80 میلیون نفری می توانند استفاده کنند.

اینکه در شرایط سخت ایجاد شده برای اکوسیستم استارتاپی و اقتصاد دیجیتال کشور به دلیل محدودیت ها ، مقامات دولتی فرصت سفر به بزرگترین ایونت دناش بنیان دنیا را از دست نمی دهند و سخنان شان هم البته بیشتر مصرف داخلی دارد. با این وجود به نظر می رسد آقامیری در این سفر سعی کرده مانیفست وزارتخانه درباره آینده فعالیت بین المللی اکوسیستم استارتاپی ایران در دولت سیزدهم را تشریح کند. او عملا از این گفته که ایران آمادگی همکاری با پلتفرم های جدید خارجی را دارد که به بزرگی غول های این حوزه نیستند اما شرایط همکاری با قوانین داخلی ایران را می پذیرند و از این فرصت 80 میلیون نفری می توانند استفاده کنند.

محمد امین آقامیری نخستین مدیر رسمی دولتی ایران است که درهمان روز نخست رویداد جیتکس ۲۰۲۲ زحمت سفر به دبی را کشیده است. معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات عملا سیاست جدید این وزارتخانه را ترسیم کرده است. او در این سخنرانی که مشخص نیست چقدر در میان بازار هدف نفوذ خواهد داشت عملا اعلام کرده امکان همکاری مشترک میان غول های تکنولوژی موجود استارتاپی و ایران مقدور نیست. سیاست های داخلی کشور و عدم پذیرش و پایبندی این شرکت ها به قوانین و مقرارات داخلی کشور، دلیل این عدم همکاری اعلام شده اند. او به همین دلیل از شرکت های خارجی کوچکتر برای شرکت در اکوسیستم استارتاپی ایران دعوت کرده است. شرکت هایی که قصد توسعه دارند و بازار ۸۰ میلیون نفری کشور ما یک فرصت بزرگ برای رشد آنهاست.

او بر اساس متن منتشر شده از صحبت هایش در کنار این شرکت های خارجی کوچک و مستقل ، مخاطب سخنانش را صاحبان کسب و کارهای اکوسیستم استارتاپی ایران قرار داده و با توجه به انحصار ایجاد شده از تحریم ها و عدم فعالیت رقبای خارجی به فعالان داخلی پالس داده که این فضا برای رسیدن آنها به یک بازار ۸۰ میلیون نفری و قابلیت صادرات محصولات شان درپی همکاری با شرکت های مستقل خارجی، فراهم است. او گفته نه تنها از حمایت های ویژه دولتی هم در این مسیر بهره مند می شوند که با کمک های وزارتخانه ای ، امکان توسعه بین المللی برای این کنسرسیوم های بین المللی هم قابل توسعه است.

انتقاد شدید از سفر و سخنرانی  معاون وزیر در جیتکس دبی در روزهای سخت اکوسیستم استارتاپی ایران!

جیتکس مهمترین رویداد جهانی فناوری در دنیاست که همه ساله در دبی برگزار می شود. شهری که حاکمانش در تلاشند با وضع قوانین جدید و البته با ساخت مجموعه شهرک «بدون کربن » در یکی دو سال آینده بدل به «سیلیکون ولی» خاورمیانه شود و بزرگترین شرکت های دانش بنیان دنیا را در خود جلب کند و البته به صورت همزمان با لغو قانون کفالت برای سرمایه گذاران خارجی در کشور امارات به مهد جدید جذب استعدادهای فناورانه بدل شود.

بیشتر بخوانید:

حمله تند مدیر پیام رسان ایرانی به طرح وزارت ارتباطات برای جایگزین ایرانی اینستاگرام: ساده لوحانه و بیهوده!

چرا دولت در فشردن دکمه فیلتریتگ دایمی اینستاگرام محتاط است؟

پیشرفتی که هر روز به تهدیدی جدی تر برای کشورهای همسایه ای چون ایران بدل می شود چون امتیازات ویژه ای در اختیار استارتاپ ها قرار می گیرد که پدیده مهاجرت استارتاپ ها از کشور را تسریع می کند. پدیده شومی که در روزهای گذشته بارها از سوی فعالان اکوسیستم اینترنتی کشور مطرح شده است .

با شروع سال جدید رویداد جیتکس ، نمایشگاه ایران در این کشور هم آغاز به فعالیت کرد و درست در روزهایی که محدودیت های ایجادشده برای اینترنت باعث لطمات بزرگی به اقتصاد دیجیتال و اکوسیستم استارتاپی کشور شده ، معاون وزیر ارتباطات در همان روز نخست این رویداد فرصت حضور در غرفه ایران را مغتنم شمرد. اتفاقی که البته با انتقاد بسیاری از اهالی اکوسیستم استارتاپی کشور روبرو شده است.

نکته جالبتر اما صحبت های معاون وزیر است رئوسی که البته سیاست برنامه های وزارتخانه هستند اما نگاهی به آنها نشان می دهد به سادگی همگی در تهران قابل طرح بودند و اساسا برای حمایت از استارتاپ های داخلی نیازی به این سخنرانی در دبی نیست و در تهران و در فضایی صمیمی تر قابلیت بیان شان برای تک تک خانواده استارتاپ های ایرانی و حتی دعوت از شرکت های مستقل بین المللی برای معرفی توانمندی های ایران و همکاری های مشارکتی میان دولتی ساده تر انجام پذیر بود.

انتقاد شدید از سفر و سخنرانی  معاون وزیر در جیتکس دبی در روزهای سخت اکوسیستم استارتاپی ایران!

دیجیاتو در گزارش مشروح سخنرانی آقامیری نوشته است:«به نظر می‌رسد آقامیری تحریم‌ها را یک فرصت برای کشور می‌داند. او در این باره گفت: «شرکت‌های بزرگ جهانی ارائه کننده خدمات در اکثر کشورها حاضر هستند که یا در آن‌ها نمایندگی داشته یا دفاتر R D فعال دارند. اما این شرکت‌ها به علت تحریم‌ها یا سیاست‌هایشان، در ایران خدمات رسمی ارائه نمی‌کنند.این همان‌جایی است که ما و همکارانمان تلاش کردیم تا محصولات و خدمات را با کیفیت عالی به مردم ارائه دهیم.خانوادهICT متشکل از دولت،شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی تبدیل به یک بدنه واحد شده تا بتوانند زندگی بهتری را برای مردم فراهم کنند.»

معاون وزیر ارتباطات درادامه از دو فرصتی سخن گفت که بنابرشرایط موجود شکل گرفته‌اند.نخست آنکه شرکت‌هایی که خدمات یا محصولاتشان در ایران نیست، از بازار 80 میلیونی کشورمان استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری، کسب‌وکار خود را شکل دهند بدون آنکه نگرانی نسبت به تهدید کارشان از سوی غول‌های بزرگ داشته باشند.

فرصت ویژه دیگر از نظر او، یک فرصت صادراتی برای شرکت‌های ایرانی است که از دغدغه‌ای مشترک در میان کشورها درباره فضای مجازی ناشی می‌شود: «مساله اصلی اکنون برای بسیاری از کشورها، حفظ داده‌ها و حاکمیت‌شان در فضای مجازی است. شرکت‌های بزرگ در حال حاضر زیر بار قوانین کشورها نمی‌روند، بنابراین دولت‌ها به دنبال ایجاد پلتفرم‌های مخصوص به خود یا همکاری با دیگران برای ساخت رقیب برای شرکت‌های بزرگ هستند.اکنون شرکت‌های ایرانی که تجربه بازار 80 میلیونی دارند، این فرصت را داشته تا راهکارهایشان را به کشورها ارائه دهند.امروز خوشبختانه این فرآیند با برخی کشورها شروع شده و از طریق وزارتخانه نیز به آن کمک می‌کنیم و شرکت‌ها می‌توانند روی ما حساب باز کنند.»

4141
کد خبر 1633746

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس