اسلام نگاه سنتی به زن را نمی‌پذیرد


اسلام نگاه سنتی به زن را نمی‌پذیرد

قزوین - کارشناس ارشد حوزه زن و خانواده گفت: اسلام هیچ گاه نگاه سنتی به زن را تأیید نمی‌کند و اتفاقاً دربخش‌هایی به بانوان امر می‌کند که حضور اجتماعی داشته و وظیفه خود را ایفا کنند.

محدثه اخوان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه زن در اسلام و تاکید بر مفهوم زن و آزادی اظهار کرد: این روزها شعاری به گوشمان می‌خورد که در ظاهر موافق همه آنچه همه‌ی ما می‌خواهیم بوده اما در باطن مخالف است.

کارشناس ارشد حوزه زن و خانواده بیان کرد: کمتر انسانی است که برای آزادی، اعتبار قائل نباشد و این مسئله چه در اندیشه دنیای متجدد که آزادی به یک اصل غیر قابل خدشه و یک مطالبه جهانی تبدیل شده است و چه در اندیشه دینی که آزادی یک امر مقدس و جاوید است وجود دارد.

وی افزود: به تعبیر شهید مطهری بعضی آزادی‌ها در نتیجه‌ی خود، انسان را به اسارت می‌کشد و آزادی‌های مهم‌تر او را تلف می‌کند و در مقابل بعضی قواعد که در ظاهر از جنس محدودیت است اما نتایج آن آزادی بیشتر و پاکیزه‌تری را به ارمغان می‌آورد.

این کارشناس بیان کرد: اندیشه دینی آزادی‌هایی را تأیید می‌کند که انسان را از اسارت عادت، جهل، ظلم و شهوت آزاد کند و عقل آدمی را برای حرکت به سمت خداوند قوی سازد.

وی با تاکید بر اینکه ما مدلی از آزادی را خواستاریم که ما را به سمت تعالی ببرد نه اینکه روز به روز از انسانیت خود دور شویم ادامه داد: ما در بخش آزادی نیازمند تبیین هستیم چراکه بعضی آزادی‌های مدرنی که مطالبه می‌شود در تضاد مستقیم با حرکت الهی انسان است و برخی محدودیت‌های وضع شده نظیر بعضی نقش‌های خانوادگی، جنسیتی و اجتماعی، خود بزرگترین فرصت در مسیر آزادی زن است.

انقلاب نقطه جوش عاملیت به‌ویژه برای زن ایرانی بوده است

اخوان قدس تصریح کرد: در طی صد سال گذشته در هیچ دوره‌ای مانند انقلاب اسلامی زنان نقش اجتماعی درست ایفا نکردند و به ولایت اجتماعی آنها پرداخته نشده است که از این منظر، انقلاب نقطه جوش عاملیت به‌ویژه برای زن ایرانی بوده است که البته این فرآیند با کنار زدن اصالت‌های ارزشی نبوده بلکه با ارزش نهادن آنها در جریان عاملیت انجام شده است.

وی تشریح کرد: اسلام هیچ گاه نگاه سنتی به زن را تأیید نمی‌کند و اتفاقاً دربخش‌هایی به بانوان امر می‌کند که حضور اجتماعی داشته و وظیفه خود را ایفا کنند چنانچه در سیره حضرت زینب (س) و حضرت زهرا (س) این موارد مشهود است.

این کارشناس اضافه می‌کند: اما در این میان اسلام می‌خواهد وقتی زنی در جامعه حضور پیدا می‌کند به انسانیت او توجه شود نه به جنسیت و جاذبه او و بر همین اساس است که یکسری قواعدی مثل حجاب را از وی می‌خواهد.

وی در ادامه یادآور شد: پوشش سر یکی از قواعد است و سایر عرصه‌ها مثل رعایت لحن صدا، نوع نگاه و سایر موارد وجود دارد که همه این‌ها در اسلام دارای قواعد هستند.

اخوان قدس عنوان کرد: اسلام دینی است که همه جوانب را می‌سنجد و برای زنان و مردان قاعده می‌گذارد و اینگونه نیست که فقط برای زنان قواعد وضع کند که البته همه این قواعد برای آزادی بیشتر و اعتلای انسانیت انسان است.

وی مطرح کرد: اگر قواعد اسلام را به صورت نظام واره ببینیم می‌فهمیم که اسلام یک جاهایی محدود می‌کند تا آزاد باشیم و در بند هوا و هوس نمانیم.

این کارشناس عنوان کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب تا امروز به واسطه علل مختلف، از رشد سیاسی جامعه تا حل نشدن مسائل گذشته، از مشکلات حکمرانی تا اثرپذیری نسبت به روندهای جهانی یا افتادن در دام نقشه‌های دشمنان فکری و سیاسی نظام، مسائل زنان به‌طور روزافزون داغ شده و اوج گرفته است که در این میان دشمن هم دقیق عمل کرده و با مغالطه کاری دارد فتنه انگیزی می‌کند.

وی تشریح کرد: زمانی که پای صحبت اعتراض گران می‌نشینیم متوجه می‌شویم که برخی از صحبت‌هایشان درست و برخی نادرست است اما قدرت تشخیص درست از نادرست را ندارند و برای همین تا یک حرف از رسانه‌های بیگانه می‌شنوند که برایشان به ظاهر مورد تأیید است بدون تحقیق می‌پذیرند.

موضع تهاجمی نسبت به حقوق زنان داشته باشیم

این کارشناس خاطرنشان کرد: این روزها ما مادرها، معلم‌ها، اساتید دانشگاه باید گوش شنوا برای فرزندان مان باشیم، حرف‌هایشان را با جان و دل بشنویم، به آنها روش تحلیل یاد دهیم و از آنها بخواهیم تحلیل درست داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما در بخش‌هایی نیازمند تبیین هستیم عنوان کرد: رهبر انقلاب چند ماهی است که فرمان جهاد تبیین دادند و ما موظفیم این نقش را به خوبی اجرا کنیم که البته نقش بانوان در این عرصه پررنگ‌تر است زیرا ذاتاً تبیین گر هستند و نقش محوری و اثر گذار در خانواده دارند.

وی گفت: در مسائل زنان باید از حالت دفاعی خارج شده و اتفاقاً موضع تهاجمی بگیریم و تبیین کنیم.

این کارشناس در پایان ابراز کرد: ما در مسائل زنان و خانواده از غرب طلبکاریم و تا وقتی موضع تهاجمی نگیریم سالهای سال باید در برابر تمام احکام اسلام که به نفع زنان و خانواده است پاسخگو باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط