انجام 60 هزار مورد بازدید از مراکز توزیع طیور گیلان


انجام 60 هزار مورد بازدید از مراکز توزیع طیور گیلان

رشت- مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه ۶۰ هزار مورد بازدید از مراکز توزیع طیور انجام شده است، گفت: ۳۶۰ مورد غیر بهداشتی از مراکز توزیع طیور شناسایی و به مراجع قضائی تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب عاقبتی شامگاه سه شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به وجود بیش از هزار و ۷۰۰ بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام، اظهار کرد: عامل ۵۰ درصد این بیماری‌ها دام است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان هاری، آنفلوانزای پرندگان، تب برفکی، آبله گاوی و آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.

عاقبتی با اشاره به اینکه علت فراوانی بیماری فوق حاد پرندگان در گیلان بالا بودن تعداد تالاب‌ها و آبگیرها و طیور بومی در استان است، افزود: همچنین از آنجایی که گیلان در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر قرار دارد شیوع این بیماری در استان زیاد است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معمولاً در نیمه دوم سال شایع‌تر است، بیان کرد: برای مقابله با گسترش آن ستاد مقابله با این بیماری در تمام شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده و امسال موردی از این نوع آنفولانزا در استان گزارش نشده است.

عاقبتی با بیان اینکه تمام فرایند عرضه و توزیع طیور توسط دامپزشکی انجام می‌شود، افزود: علاوه بر بازدیدهای مشترک با سایر دستگاه‌های مربوطه، ۶۰ هزار مورد بازدید از مراکز توزیع طیور انجام داده‌ایم که ۳۶۰ مورد غیر بهداشتی از آنها احصا و به مراجع قضائی تحویل داده شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به ضبط و خارج کردن ۶۰ تن فرآورده خام دامی آلوده بیان کرد: ۱۲ مورد پلمب نیز طی یک سال اخیر انجام شده است.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی مشترک بین دام و انسان است، گفت: این بیماری معمولاً از اوایل بهار تا اواخر پاییز رایج است و از طریق نیش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با ترشحات دام آلوده و یا تماس با افراد مشکوک به این بیماری انتقال می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۷ مورد تب کریمه کنگو در گیلان گزارش شده است، تصریح کرد: این گزارشات از دو شهرستان استان بوده اما این بیماری امسال فوتی نداشته است.

عاقبتی در توضیح روند تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک گفت: ساختارهای بهداشتی مکان تولید مرغ باید مناسب باشد و در طول پرورش آن نیز سه بار بازدید از مکان انجام گرفته تا معیارهای بهداشتی و دامپزشکی بررسی شود و کشتار با عنوان مرغ آنتی بیوتیک صادر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!