همه چیز به سود مهدی طارمی؟


همه چیز به سود مهدی طارمی؟

پارسینه: همان‌طور‌که در لیگ قهرمانان اروپا فرصت برای مهدی طارمی مهیا شده تا در نبود آزمون به‌شمار گل‌های این مهاجم مصدوم حمله کند، شاید برای جام جهانی، فرصت بهتری نصیب طارمی شود تا در غیبت سردار، پیکان خط حمله را از آنِ خود کند و دستی به سر و روی تعداد گل‌های ملی‌اش بکشد.

همه چیز به سود مهدی طارمی؟

رقابت‌های دور برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا امشب پیگیری می‌شود که در یکی از حساس‌ترین بازی‌ها برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران، بایرلورکوزن در خانه میزبان باشگاه پورتو است. لورکوزن همان باشگاهی است که در نیم‌فصل دوم فصل پیش با قراردادی پنج‌و‌نیم‌ساله، سردار آزمون مهاجم تیم ملی ایران را به خدمت گرفت به این امید که جانی تازه به خط حمله‌اش بدهد.

روزنامه شرق نوشت: در آن‌سو، پورتو هم چند فصلی می‌شود مهدی طارمی، دیگر مهاجم تیم ملی ایران را در ترکیب دارد و دلخوش به گل‌زنی‌های این بازیکن بوشهری است. این دو تیم در مرحله رفت که یکی، دو هفته قبل برگزار شد، در پرتغال به مصاف هم رفتند که تیم پورتو با دو گل، دست پر از زمین خارج شد. در آن بازی، مطابق همیشه، مهدی طارمی در ترکیب اصلی پورتو حضور داشت، ولی سردار آزمون کار را از روی نیمکت شروع کرد و وقتی تیمش عقب افتاد قصد ورود به زمین را داشت که مصدوم شد و کلا نه‌تنها بازی برگشت بلکه بازی‌های زیاد دیگری را هم از دست داد. آن‌طور‌که پزشکان لورکوزن تخمین زده‌اند، مهلت دوری سردار آزمون از زمین فوتبال بین شش تا هشت هفته است. این خبر به آن معنی است که خبری از جدال مهاجمان ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا نخواهد بود. خبر بدتر برای تیم ملی و شاید باشگاه لورکوزن اینکه سردار آزمون حتی ممکن است جام جهانی را هم از دست بدهد!

هرچند تجربه ثابت کرده کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران، به سادگی‌ها بی‌خیال بازیکنی که توانمند است نمی‌شود، ولی با توجه به زمان بازگشت سردار آزمون به تمرینات که اتفاقا مصادف با شروع بازی‌های جام جهانی است، بعید است این بازیکن آماده رقابت صد‌درصدی در ترکیب تیم ملی ایران باشد. این خبر اگرچه تلخ است و حتی همین مهدی طارمی را هم ممکن است آزرده‌خاطر کند، ولی از لحاظ فنی خبر خوبی برای طارمی است.

سردار آزمون در لیگ قهرمانان اروپا با زدن شش گل بالاتر از طارمی قرار گرفته و می‌توانست با حضور در بازی‌های مرحله گروهی این دوره، آمار گل‌زنی‌اش را بالاتر هم ببرد. با‌این‌حال، سردار که از سه بازی قبلی لورکوزن فقط دقایق اندکی را در دو دیداری که مصدوم نبوده به میدان رفته است، شانس چندانی ندارد. در عوض این فرصت به مهدی طارمی رسیده که تا با درخشش در بازی امشب و البته بازی‌های پیش‌رو، بتواند شمار گل‌های زده‌اش در لیگ قهرمانان اروپا را افزایش داده و از سردار آزمون عبور کند.

طارمی که در دیدار رفت برابر لورکوزن هم گل‌زنی کرد و بعد، گلش توسط VAR رد شد، این روز‌ها سه گل و چهار پاس گل در لیگ قهرمانان اروپا دارد که با توجه به فاصله موجود با سردار آزمون می‌تواند در همین فصل به دیگر مهاجم تیم ملی ایران برسد.

شاید شرایط بهتر برای مهدی طارمی در نبود سردار آزمون مربوط به بازی‌های جام جهانی باشد. طارمی همان‌طور‌که پیش‌تر مشخص شده، در تفکرات کارلوس کی‌روش به‌عنوان مهاجم تارگت جایی ندارد و بیشتر به‌عنوان یک وینگر در ترکیب حاضر می‌شود. این به آن معناست که وظیفه اصلی گل‌زنی در تیم ملی بر عهده سردار آزمون است و مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش به‌عنوان مهاجمان کاذب باید به خط حمله اضافه شوند.

این سبک از بازی که کی‌روش برای تیم ملی در نظر گرفته، ضربه زیادی به مهدی طارمی زده است. او بار‌ها در پورتو و پیش از آن در ریوآوه ثابت کرده شم گل‌زنی خوبی داشته و می‌تواند ضربات آخر دقیقی هم به سمت دروازه رقبا بزند. با‌این‌حال، اصرار به استفاده از یک مهاجم تارگت توسط کی‌روش، چنین اولویتی را از مهدی طارمی برداشته و متوجه سردار آزمون کرده است. حالا اگر سردار آزمون زودتر از زمانی که پزشکان برای بازگشت او در نظر گرفته‌اند، مهیای بازی نشود، آن‌وقت بعید است کی‌روش دست به ریسک زده و از مهاجم ناآماده‌ای به‌عنوان مهاجم اصلی تیمش در ترکیب ایران برای جام جهانی استفاده کند. اینجاست که شانس مهدی طارمی برای بازی‌کردن به‌عنوان مهاجم اصلی تیم ملی ایران بالا می‌رود.

طارمی که هنوز سابقه گل‌زنی در جام جهانی را ندارد، شاید از این طریق فرصت رسیدن به گل در این تورنمنت مهم را هم داشته باشد و از آن مهم‌تر، به شمار گل‌های زده ملی‌اش بیفزاید. او در عین آنکه مهاجم گل‌زنی نشان داده، آمار گل‌زنی خوبی در تیم ملی ندارد و در ۵۸ بازی ۲۸ گل زده است. ثبت آمار کمتر از نیم گل زده در هر بازی، مشخص می‌کند این بازیکن بوشهری آمار چندان چشمگیری در تیم ملی ایران ندارد. این در حالی است که سردار آزمون این روز‌ها با زدن ۴۱ گل ملی بعد از علی دایی و کریم باقری در رده سوم گل‌زنان برتر تاریخ فوتبال ایران قرار دارد.

همان‌طور‌که در لیگ قهرمانان اروپا فرصت برای مهدی طارمی مهیا شده تا در نبود آزمون به‌شمار گل‌های این مهاجم مصدوم حمله کند، شاید برای جام جهانی، فرصت بهتری نصیب طارمی شود تا در غیبت سردار، پیکان خط حمله را از آنِ خود کند و دستی به سر و روی تعداد گل‌های ملی‌اش بکشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران