دوگانگی میان هیئت‌های امنا و جوانان عامل اصلی کمرنگ شدن کار فرهنگی مساجد


دوگانگی میان هیئت‌های امنا و جوانان عامل اصلی کمرنگ شدن کار فرهنگی مساجد

حجت‌الاسلام راشدی نوری گفت: متاسفانه تفکر فرهنگی در میان جوانان و کسانی که مدعی فرهنگ هستند وجود ندارد، دوگانگی در میان هیئت‌های امنا و جوانان دو عامل اصلی کمرنگ شدن کار فرهنگی شده است.

خبرگزاری شبستان از گیلان - مائده فلاحتکارضیابری:

مقام معظم رهبری در ۱۹ مهرماه سال ۹۱در سفر به خراسان شمالی طی سخنانی فرمودند: «من سفارش می ‌کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج، این کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد را موثر کنید، برایش کار کنید، بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند فراهم کنید.»

توجه ویژه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در نوزدهم مهرماه سال ۱۳۹۱ موجب موفقیت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری و جذب بیش از پیش نوجوانان و جوانان به مساجد می شود، حمایت از فعالیت‌های کانون‌های مساجد نیاز است و باید نگاه ویژه‌ای توسط مسئولان امر به این حوزه مهم و فعالیت‌های بچه‌های مسجدی شود.

نسل جوان و نوجوان دارای نیازهایی متفاوت از سایر گروه‌های سنی هستند و با توجه به تغییرات روز جامعه ایجاد تناسب و تعادل بین نیازها، پیشرفت علمی و حرمت و جایگاه مسجد باید برنامه‌هایی در کانون‌های فرهنگی و هنری عرضه و ارائه شود، که در این راستا با حجت‌الاسلام «محمد مهدی راشدی نوری» امام جمعه صومعه‌سرا به گفت‌وگو و مصاحبه پرداخته‌ایم؛

دوگانگی میان هیئت‌های امنا و جوانان عامل اصلی کمرنگ شدن کار فرهنگی مساجد

* کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها توقع دارد؟

اگرچه تلاش‌های امامان جماعات، اهالی مسجد، فعالان مسجدی، مدیران کانون‌ها و غیره در مدیریت کانون‌ها و فعالیت‌های آن غیر قابل انکار است اما همچنان تا نقطه ایده آل فاصله داریم و می‌طلبد با برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجم و با همکاری و هم‌افزایی پایگاه‌های مقاومت بسیج در راستای هر چه بهتر شدن این فعالیت‌ها گام‌های اساسی‌تری برداشت.

*چرا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

متاسفانه تفکر فرهنگی در میان جوانان و کسانی که مدعی فرهنگی هستند وجود ندارد، دوگانگی در میان هیئت‌های امنا و جوانان 2 عامل اصلی کمرنگ شدن کار فرهنگی شده است.

علاوه بر اینکه متولیان کانون‌ها مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی بخاطر ضعفی که خودشان دارند حمایت و همراهی و هیچگونه حمایتی و برنامه و سیاست مشخصی برای کانون‌ها در این رابطه ندارند و امکاناتی به کانون‌ها اختصاص نمی‌دهند.

جوان‌ها هم تا توانایی پیدا می‌کنند دنبال اشتغال و کار هستند و حضورشان در مساجد کم می‌شود، چون پایگاه‌های بسیج امتیازاتی برایشان دارد در آنجا بیشتر حضور دارند و رغبتی برای فعالیت در مساجد ندارند.

*اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌های مساجد خواهد افتاد؟

قطعا رهبری انقلاب چون دلسوزند و به همه مسائل مربوط به جوانان احاطه دارند فرمایشاتی می‌کنند اما چون متولیان فرهنگ و ارشاد بخاطر گستره کارشان و یا بخاطر نداشتن انگیزه و توان لازم و نداشتن بودجه و امکانات حساسیتی برای پشتیبانی ندارند و در نتیجه فرمایشات رهبری بر زمین می‌ماند.

نظر من این است که متولیان فرهنگ توان علمی و دغدغه فرهنگی ندارند، علاوه بر اینکه بودجه لازم برای این امر ندارند و یا اختصاص نمی‌دهند و یا واقعا دستشان در این رابطه خالی است.

هیئت‌های امنا اکثرا سنتی و بی‌سواد هستند و تغییر آنها مشکلاتی هم ایجاد می‌کند بیشتر به امور روزمره می‌پردازند.

دوگانگی میان هیئت‌های امنا و جوانان عامل اصلی کمرنگ شدن کار فرهنگی مساجد

* برنامه کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده است و خواهد بود؟

باید به گفته مقام معظم رهبری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اقدامات مفیدی انجام و در شرایط فعلی بر شعارهای اساسی انقلاب بیش از گذشته تاکید شود.

مدیران، روحانیون و فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای برنامه ریزی درست و تدوین برنامه‌های موثر باید سخنان مقام معظم رهبری را دوباره بازخوانی و در سیاست‌های برنامه خودشان پیاده‌سازی کنند.

امروز باید توجه کنیم که مهمترین مسئله در مسجد و مرکز ثقل مسجد، «امام جماعت» آن است است که می‌تواند جاذبه داشته باشد. امروز مساجد ما به سوی پیری می‌روند و این یک حقیقت است. بنابراین باید از طریق برنامه‌ریزی‌های مختلف برای جذب جوانان چاره‌ای اندیشید و از ائمه جماعاتی که فعالیت و ارتباطات گسترده‌ای با جوانان داشته‌اند استفاده کرد تا در این عرصه گام‌های موثری بردارند.

پایان پیام/526

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم