درخواست عفو بین‌الملل برای توقف اعدام سه جوان شیعه در عربستان


درخواست عفو بین‌الملل برای توقف اعدام سه جوان شیعه در عربستان

سازمان عفو بین‌الملل از مسئولان عربستان سعودی خواست تا حکم اعدام سه جوان را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العالم» ،‌سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مسئولان سعودی خواست تا اعدام سه جوان به نام‌های عبدالله الحویطی، عبدالله الدرازی و جلال اللباد را متوقف کنند.

دادگاه سعودی در فاصله بین ژوئن و اکتبر سال جاری حکم اعدام صادره علیه این سه جوان را تأیید کرد.

عفو بین‌الملل همچنین تأکید کرد که آنچه درباره این سه جوان اتفاق افتاده «محاکمه ناعادلانه» بوده است.

بنابر گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، «دیانا سمعان» معاون مدیر دفتر منطقه‌ای غرب آسیا و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفت که صدور احکام اعدام علیه این سه جوان به دلیل جرایمی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب آن شدند، نقض آشکار حقوق بشر است.

وی افزود که پادشاه عربستان سعودی بایستی این احکام را تأیید نکرده و تمامی عملیات‌های اعدام قریب‌الوقوع را متوقف و دستور محاکمه‌ مجدد آن‌ها بر اساس معیارهای بین‌المللی محاکمه عادلانه را صادر کند.

به گفته وی، محاکمه دو نفر نیز در دادگاه کیفری ادامه دارد و دادستانی خواهان مجازات اعدام برای آن‌هاست. به ادعای مسئولان سعودی، این پنج نفر در سنین بین ۱۴- ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند.

طبق این گزارش، چهار نفر از این افراد، از شیعیان هستند که مسئولان سعودی آن‌ها را به دلیل شرکت در اعتراضات ضد دولتی، به ارتکاب جرایمی مرتبط با تروریسم متهم کرده‌اند.

با وجود وعده‌های «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی برای کاهش مجازات اعدام اما تعداد اعدام‌های انجام شده در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در عربستان دو برابر تعداد اعدام‌های سال ۲۰۲۱ است.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟