هفته‌ای برای توجه بیشتر به کودکان /دبیرخانه دائمی  راه‌اندازی می‌شود


هفته‌ای برای توجه بیشتر به کودکان /دبیرخانه دائمی  راه‌اندازی می‌شود

این روزها به مناسبت روز  جهانی کودک  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است. این برنامه در شکل هفته ملی  از روز ۱۶ تا ۲۲ مهر ادامه دارد.

دنیا پاپایی: برنامه‌هایی که شامل پخش فیلم، پخش فیلم تئاتر، نقاشی، نشست‌های تخصصی در مورد مسائل کودکان و نوجوانان، حضور تماشاخانه سیار در مناطق مختلف، برگزاری کارگاه تصویرگری، اجرای بازی‌های متفاوت، اجرای مسابقه‌، عرضه محصولات با تخفیف ۲۰ درصدی است.

همچنین ویژه‌برنامه‌های نمایش‌های صحنه‌ای شامل اجرای تئاتر، قصه‌نمایش، نقالی، مسابقه، بازی و... در بخش صحنه‌ای نمایشگاه هفته ملی کودک برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

نیاز کودکان به حال خوش

ابوالقاسم سلیمانی به نحوه برنامه‌ریزی هفته ملی کودک اشاره دارد: «همه ساله روز ۱۶ مهر روز جهانی کودک اعلام شده‌است. کانون از سالهای گذشته به مناسبت این روز برنامه‌های به مدت یک هفته با موضوع کودک برنامه‌های طراحی و اجرا می‌کند.»

برنامه‌های این دوره با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» برگزار می‌شود. آنطور که مسئولان اعلام کرده‌اند در این روز برنامه‌های متنوعی برای مخاطبان کودک که مخاطبان اصلی برنامه هستند طراحی شده است. برنامه‌ای به گستره ملی به ۳۱ استان، روستان و حوزه‌های عشایری با امکانات مراکز برگزار می‌شود. دبیر هفته کودک درباره نحوه انتخاب شعار هفته کودک گفت: «شعار هرسال براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می‌شود. در جلسه‌ای با حضور نهادهای مرتبط با کودک و نوجوانان در این مورد صحبت می‌شود و سپس با مشورت و همفکری شعار هفته ملی کودک تعیین می‌شود.»

او شعار این دوره را متناسب با شرایط کرونا و روزهای بعد از کرونا خواند: «حال خوش کودکی نیاز این روزهای کودکان است خصوصا در خانه و با حضور خانواده شرایط کودکان بهتر می‌شود.»

او هفته ملی کودک را بهانه‌ای برای توجه مسئولان و خانواده‌ها به کودک خواند: «برگزاری این هفته بهانه‌ای است تا توجه مسئولان، جامعه و خانواده‌ها معطوف به حوزه کودک شود و تلنگری باشد برای اینکه مردم به حوزه کودک توجه بیشتری داشته باشند.»

هفته‌ای برای توجه بیشتر به کودکان /دبیرخانه دائمی  راه‌اندازی می‌شود ابوالقاسم سلیمانی، دبیر هفته کودک

روزهایی برای کودکی

در جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته ملی کودک که با حضور مدیرعامل کانون و نمایندگان دستگاه‌ها روز ۹ شهریور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد اسامی روزها و روزشمار این هفته به‌ این صورت اعلام شد: ۱۶ مهر: کودک، صلح، بازی و نشاط؛ ۱۷ مهر: کودک، حقوق اجتماعی، آموزش، ‌امنیت و سلامت؛ ۱۸ مهر: کودک، رسانه، فناوری‌های نوین؛ ۱۹ مهر: کودک، هویت ملی، نام‌آوران و قهرمانان ملی؛ ۲۰ مهر: کودک، کتاب، ادبیات، خلاقیت هنری؛ ۲۱ مهر: کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و ۲۲ مهر: کودک، خانواده، اخلاق و مهرورزی. سلیمانی در رابطه با نحوه انتخاب اسامی گفت: «بعد از کارشناسی وجمع‌بندی با اعضا براساس مناسبت و تقویم روزشمار هفته ملی کودک تعیین می‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا نیاز کودکان به این نوع برنامه‌ها و به عبارتی توجه تنها یک هفته است گفت: «هفته ملی کودک به صورت نمادین است. به همین دلیل باید مناسبت‌ها و فعالیت‌ها در طول سال تدوام داشته باشد. ما در این هفته سعی می‌کنیم توجه بیشتری به کودک داشته باشیم و براساس داده‌هایی که در این مدت به دست می‌آوریم برنامه‌ریزی برای طول سال داشته باشیم.»

او خبر از راه‌اندازی دبیرخانه ثابت و علمی داد: «ازاین طریف ما می‌توانیم برای کل سال کودک و نوجوان برنامه داشته باشیم.»

بیشتر بخوانید:

تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک مهمان بچه‌ها می‌شود

عرضه محصولات کانون با تخفیف ۲۰‌درصدی

هفته ملی در سراسر ایران

سلیمانی کودکان را ارزشمندترین سرمایه ملی هر جامعه‌ای خواند و مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را امانتدار و خدمتگزار کودکان خواند. او به دستگاه مرتبط کودک و همکاری در هفته ملی کودک اشاره دارد: «کانون متولی برنامه‌ریزی برای این هفته است و آرزوی همیشگی ماست که همه دستگاه‌ها در این امر مشارکت داشته باشند.»

به گفته او بسیاری از دستگاه‌های مرتبط کودک براساس شعار«حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» و روزشمار مشخص شده برنامه‌هایی برای کودکان طراحی و اجرا کرده‌اند؛ اما طبیعی است که برخی از نهادها برنامه‌های دیگری را برای روز جهانی کودک و هفته ملی کودک انجام داده باشند: «ممکن است عزیزانی برنامه‌های متفاوت را طراحی و انجام بدهند. این آرزوی همیشگی کانون است که در همه محیط‌های فرهنگی برنامه‌های برای کودکان طراحی شود و این توجه نه تنها در یک هفته بلکه در طول سال باشد.»

سلیمانی کودکان را ولی نعمت خواند و خدمت به آنان را افتخار کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد: «خدا را شاکریم که خانواده‌ها دید و شناخت خوبی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد. در برنامه‌های کانون استقبال خوبی از سوی خانواده‌ها و کودکان شاهد هستیم.»

او برگزاری این جشن بعد از ۳ سال اشاره دارد: «به دلیل شرایط کرونا و رعایت مسائل بهداشتی ما از برگزاری و تجمع دوری کردیم. اما امسال این برنامه را برگزارکردیم. باید بگویم که استقبال خوبی از سوی مدارس شاهد بودیم. اما بخش پایانی برنامه که حضور کودک و خانواده‌هاست به دلیل شرایط روز جامعه کم‌رنگ‌تر از دیگر بخش‌های جشن هفته ملی است.»

او به کتابخانه و تماشاخانه سیار کانون هم اشاره کرد که به نقاط مختلف ایران سفر می‌کنند تا همه کودکان ایرانی سهمی از این هفته داشته باشند.

نمایشگاه هفته ملی کودک ۱۶ تا ۲۲ مهرماه ساعت ۹ تا ۱۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

هفته‌ای برای توجه بیشتر به کودکان /دبیرخانه دائمی  راه‌اندازی می‌شود

هفته‌ای برای توجه بیشتر به کودکان /دبیرخانه دائمی  راه‌اندازی می‌شود

هفته‌ای برای توجه بیشتر به کودکان /دبیرخانه دائمی  راه‌اندازی می‌شود

۵۵۵۵

کد خبر 1682826

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...