قانون سلامت روان در انتظار تصویب دولت


قانون سلامت روان در انتظار تصویب دولت

دکتر علی اسدی افزود: اختلالات روانپزشکی شامل مواردی چون افسردگی، اضطراب و اقدام به خودکشی است که به عنوان بیماری شناخته می شوند و ضرورت دارد مبتلایان به این نوع از اختلالات دوره های درمانی دارویی و غیر...

قانون سلامت روان در انتظار تصویب دولت
دکتر علی اسدی افزود: اختلالات روانپزشکی شامل مواردی چون افسردگی، اضطراب و اقدام به خودکشی است که به عنوان بیماری شناخته می شوند و ضرورت دارد مبتلایان به این نوع از اختلالات دوره های درمانی دارویی و غیر دارویی را سپری کنند.

وی اظهار داشت: افسردگی و اقدام به خودکشی در میان اختلالات روانپزشکی بویژه در مناطق غربی کشور به دلیل شرایط زندگی و محرومیت بسیار شایع است و البته دوران همه گیری کرونا نیز باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه شد که در افزایش این اختلالات تاثیر گذار بوده است.

اسدی ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کووید ۱۹ میزان آسیب های روانی، افسردگی، اضطراب و استرسی افراد جامعه افزایش داشته است و هفته سلامت روان (۱۸ تا ۲۴ مهر) فرصتی است که با اطلاع رسانی و آموزش از طریق شبکه های بهداشتی و درمانی کشور، گروههای سنی مختلف را با مسایلی که در ارتقای سلامت روان موثر هستند، آشنا کرد.

به گفته معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، شعار امسال سازمان جهانی بهداشت با عنوان «سلامت روان و به زیستی همگانی را در اولویت قرار دهید» تعیین شده است که دولت ها را مخاطب قرار داده و به آنها توصیه می کند سلامت روان همگانی را مدنظر قرار دهند.

اسدی افزود: به همین منظور کتابچه ای به زبان ساده و قابل فهم برای عموم جامعه از سوی وزارت بهداشت تدوین و در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی قرار داده شده است تا به این شیوه بتوانند نسبت به اطلاع رسانی و آموزش عمومی در مورد روابط سالم با خانواده و فرزندان، راهکارهای کاهش استرس و اضطراب، پیشگیری از وسواس و سایر اختلالات برای افراد جامعه اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری سلامت روان در کشور انجام می شود، اظهار داشت: غربالگری سلامت روان به عنوان یک خدمت در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد و از طریق مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاههای سلامت افراد بصورت رایگان غربالگری شده و پرونده الکترونیک برای آنها تشکیل می شود؛ ضمن اینکه در صورت وجود اختلالات روانپزشکی توسط پزشکان عمومی آموزش دیده درمانهای دارویی و غیر دارویی به آنها ارایه می شود.

اسدی تاکید کرد: در این مراکز مهارت فرزند پروری، تاب آوری و خود مراقبتی نیز بصورت رایگان ارایه می شود و کیفیت ارایه خدمات استاندارد است.


قانون سلامت روان در انتظار تصویب دولت
معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قانون سلامت روان در انتظار تصویب دولت است، تصریح کرد: پیش نویس این قانون تهیه شده و برای تصویب به دولت ارایه شده، امید است هر چه سریعتر توسط دولت و سپس مجلس تصویب و اجرایی شود.


در ایران ۱۸ تا ۲۴ مهر به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده و عمده ترین اهداف برنامه های این مناسبت ارتقاء، افزایش آگاهی، تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت و روان است. نقش سیاست گذاران بر تحقق عدالت در سلامت، نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه، رویکردی عدالت محور برای دسترسی به خدمات سلامت روان، سلامت روان و بهزیستی همگانی در دوران پساکرونا، تاثیر روابط سالم والدین و فرزندان در تحکیم خانواده، سلامت معنوی و پیشگیری از بیماری‌های روانپزشکی، نقش سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های علمی در ارتقای سلامت روان و بهزیستی جامعه و خودمراقبتی و نقش آن در ارتقای سلامت روان جامعه روز شمار هفته سلامت روان از جمله محورهای هفته بهداشت روان است که از سوی وزارت بهداشت اعلام شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته