به بهانه موفقیت تیم‌های نوجوانان و جوانان / دو جام جهانی از دل 20 هزار بازیکن تستی


به بهانه موفقیت تیم‌های نوجوانان و جوانان / دو جام جهانی از دل 20 هزار بازیکن تستی

تیم نوجوانان ایران هم همانند تیم جوانان هر سه حریف خود را در بازی‌های مقدماتی جام ملت‌ها شکست داد و با شایستگی به دور پایانی بازی‌ها صعود کرد.

به گزارش "ورزش سه"، حالا دو آوردگاه مهم پیش رو تیم های نوجوانان و جوانان است، مسابقات انتخابی جام جهانی زیر 17 سال و زیر 20 سال. حضوری که به طور حتم به نسل آینده فوتبال ایران کمک خواهد کرد که زودتر دیده و حتی راهی تیم های اروپایی شوند. این همان اتفاقی است که در سال 2017 رخ داد و موجب حضور بازیکنانی چون الهیار صیادمنش در تیم های اروپایی شد. از همه مهم‌تر این حضور به نسل آتی فوتبال ایران کمک خواهد کرد تا در همان شروع کار با برگزاری بازی های بین‌المللی به تجربیات خوبی دست پیدا کند.

در سال 2017، تیم نوجوانان ایران، نمایش های خوبی برابر تیم های مطرح جهان از جمله آلمان داشت و مقابل این تیم با 5 گل به پیروزی رسید. اگر در ادامه با 3 گل از اسپانیا شکست نمی خورد حتی این شانس را داشت به روی سکوی جهانی برود. جوانان هم با شکست کاستاریکا بعد از 4 دهه پیروزی در جام جهانی را جشن گرفت و این نتایج نشان داد نسل آینده فوتبال ایران هم شایسته قدرت‌نمایی و رفتن روی سکوی جهانی است و تکرار این اتفاق بار دیگر نظرها را نسبت به فوتبال ایران تغییر خواهد داد. در حالی که برای خیلی ها حضور بازیکنان لیگ برتری در تیم های اروپایی ارزشمند است؛ اما حضور بازیکنان پایه ایران در تیم های اروپایی در آینده کمک بیشتری به تیم ملی خواهد کرد. به طور حتم زمانی‌که این جوانان به اردوی تیم ملی ملحق شوند، کوله‌باری از تجربه خواهند داشت و از همه مهم‌تر اینکه مسیر را درست و حرفه‌ای طی کرده‌اند.

به بهانه موفقیت تیم‌های نوجوانان و جوانان / دو جام جهانی از دل 20 هزار بازیکن تستی

در کنار این ضرورت این‌بار باید به یک کار خوب از سوی فدراسیون فوتبال نیز اشاره کرد. استعدادیابی از بازیکنان در این دو رده سنی پیش از انتخاب سرمربی و شروع به‌کار تیم ها بدون شک سهم زیادی در این موفقیت داشته است. برای تشکیل تیم های نوجوانان و جوانان از بیش از 20 هزار بازیکن از سوی فدراسیون فوتبال تست گرفته شد و در نهایت برای هر تیم کمتر از 100 بازیکن گزینش شد. حسین عبدی و صمد مرفاوی، مربیان تیم های نوجوانان و جوانان، 23 بازیکن اصلی خود را از بین این نفرات گزینش کردند، راهی مسابقات مقدماتی جام ملت‌ها شدند و در نهایت، به نتایج خوبی دست پیدا کردند. این اتفاق نشان می دهد تا چه حد استعدادیابی می تواند به تیم ها برای موفقیت در فوتبال پایه کمک کند.

تکرار این طرح خوب در آینده موجب می شود باز هم عملکرد قابل قبولی در فوتبال پایه داشته باشیم و از همه مهم‌تر نسل خوبی را تحویل تیم ملی و فوتبال باشگاهی دهیم. شاید این وظیفه باشگاه ها باشد نه فدراسیون فوتبال اما باید گفت این یکی از طرح های خوب فدراسیون فوتبال در سال های اخیر بود، هر چند ممکن است در اجرا ایراداتی داشته باشد و حتی نقدهایی هم به آن وارد باشد. در ادامه مسیر آنچه که مهم است تدارک بازی های دوستانه با کیفیت برای تیم های نوجوانان و جوانان است. فراموش نکنیم در مسابقات انتخابی جام جهانی در هر دو رده سنی 16 تیم حضور دارند که از این جمع تنها 4 تیم جهانی می شوند و بدون شک تیمی شانش صعود خواهد داشت که به خاطر پشت سر گذاشتن بازی‌های دوستانه مهم باتجربه‌تر عمل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد