مهم‌ترین مشکل کودکان معاصر چیست؟


مهم‌ترین مشکل کودکان معاصر چیست؟

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی مهم‌ترین مشکلی که شاید بتوان برای کودکان عصر معاصر نام برد را عدم توانمندی کافی والدین در فرزندپروری دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، «سعید بابایی» مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور به مهم‌ترین مشکلات کودکان معاصر اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکلی که شاید بتوان برای کودکان عصر معاصر نام برد، عدم توانمندی کافی والدین در فرزندپروری است. نیاز است در کنار توجه ویژه به امر فرزندآوری به بحث مهمتر فرزندپروری نیز توجه شود؛ زیرا در کنار کمیت نیاز به کیفیت نیز امری حیاتی است.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد:‌ این مسئله اغلب به خود خانواده‌ها و توان اقتصادی آنان و در سنین بعدی به آموزش و پرورش واگذار شده است. در صورتی که نیاز به اشراف والدین در مباحث تربیتی به ویژه در سنین کودک و ۰ تا ۶ سال امری مهم است. در یکی دو سال اخیر با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت ذیل وزارت آموزش و پرورش این مسئله به صورت ساختاری به این سازمان جدیدالتأسیس واگذار شده است که می‌تواند در صورت عملکرد مطلوب، بخش مهمی از این خلأ را جبران کند؛ البته در این مسیر به نقش بی‌بدیل رسانه‌ها نیز می‌توان اشاره کرد که باید در این میان به خوبی در نقش خود عمل کنند.

وی مشکل دیگر کودکان را عدم زمان کافی برخی والدین برای کودکان و نوجوانان به سبب مشغولیت به مسائل معیشتی و اقتصادی و بعضا به سبب اشتغال به فضای مجازی و همچنین فاصله گرفتن دو نسل از یکدیگر دانست و گفت: هرچه زمان‌گذاری والدین برای کودک و نوجوان کاهش یابد، در مقابل شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در نسل جدید خواهیم بود. آمارهای نگران کننده‌ای از ورود کودکان طلاق در آسیب‌های اجتماعی داریم که به سبب رشد چنین مسئله‌ای بالتبع آسیب‌های ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد.

بابایی با بیان اینکه در حال حاضر حدود هزار کودک و نوجوان در مراکز نگهداری شبانه‌روزی سازمان بهزیستی به سر می‌برند که حدود ۳ هزار نفر از آنان در سنین نوجوانی ۱۲ تا ۱۸ سال هستند، گفت: این تصور که هر کودک بی‌سرپرستی به بهزیستی واگذار می‌شود اشتباه است. خوشبختانه در بسیاری از نقاط کشور انسجام خانوادگی به حدی است که کودک پس از بی‌سرپرست شدن به هر علتی در لایه‌های حمایتی خانواده خود رشد می‌کند. مثلاً وارد خانواده پدربزرگ و مادربزرگ خود می‌شود.

وی ادامه داد: این نکته را نیز باید در نظر داشت که اولویت همیشه حمایت از کودکان در خانواده بوده است. البته سازمان بهزیستی نیز از این کودکان در صورت ضعف اقتصادی خانواده جایگزین حمایتی بعمل خواهد آورد. در این مراکز علاوه بر مددکاران، روانشناسانی نیز حضور دارند تا در مسیر کاهش آسیب‌های روانی ناشی از دست دادن والدین، عمل کنند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: در صورت نیاز به مداخله بیشتر کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست مؤثر به روانپزشکان و مراکز مداخله‌ای تخصصی‌تر ارجاع می‌شوند تا مراحل درمانی ویژه مورد نیاز را سپری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر مرد جذابی که با پولدار ترین خانم مدل اینستاگرام ازدواج کرد! + عکس ها و بیوگرافی