خطر کمونالیسم هندی «لستر» را تهدید می کند / نقش «اینفلوئنسرها» در تشدید نفرت هندوها از مسلمانان


خطر کمونالیسم هندی «لستر» را تهدید می کند / نقش «اینفلوئنسرها» در تشدید نفرت هندوها از مسلمانان

تنش های اخیر در لستر که نشان دهنده تشدید نفرت هندوها از مسلمانان است بازتاب سیاست کمونالیستی است که اکنون به خاطر وجود حزب بهاراتیا جاناتا حاکم بر هند در این کشور جولان می دهد.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: رویدادهای وحشتناک درگیری میان هندوها و مسلمانان در «لستر» انگلیس که ماه گذشته به وجود آمد موجب شد که صدها جوان در 17 سپتامبر به سمت جاده «گرین لین» راهپیمایی کنند و شعارهایی علیه یکدیگر سر دهند.

در بحبوبه این رویداد «اینفلوئنسرهای» رسانه‌های اجتماعی به لستر آمدند تا از خود و «گشت‌بان‌هایشان» فیلم بگیرند و جوانان را بیشتر تحریک کنند.

بیشتر مداخله‌گران به جای مخالفت با منطق خطرناک کمونالیسم دست به بزرگ‌نمایی زدند زیرا این در جهت منافع سیاسی آنهاست است که جوامع را در برابر یکدیگر قرار دهند.

کمونالیسم اصطلاحی است که برای کسانی که سیاست های جنوب آسیا را دنبال می کنند آشنا است و شاید برای دیگران کمتر باشد.

کمونالیسم معمولا به گرایشی اشاره دارد که خواستار ادغام مالکیت اشتراکی و فدراسیونهای جوامع مستقل محلی است اما با یک جهت گیری منفی می تواند کاملا تبعیض آمیز ، نفرت محور و تفرقه انگیز میان گروه های مختلف ایمانی باشد.

روزی روزگاری در هند متهم شدن به کمونالیسم را چیزی شبیه به نژادپرست یا فاشیست در نظر می گرفتند ،کسی که نفرت داشت و می خواست علیه دیگر گروه های مذهبی خصومت ایجاد کند.

این همان چیزی است که اکنون موجب نفرت هندوها از مسلمانان شده است که به طور قطع تاثیر گرفته از تفکر حزب «بهاراتیا جاناتا» در هند به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی است که الهام از فاشیسم می گیرند.

ایدئولوژی آنها هندوتوا است؛ یک معجون خون و خاک در اوایل قرن بیستم که از دیگر ناسیونالیسم های قومی وحشی تقلید می کرد و اکنون بر هند تسلط دارد.

نیروهای هندوتوا نمی توانند حضور مسلمانان، مسیحیان، دالیت ها، کشاورزان معترض و لیبرال ها را در هند تحمل کنند. مردم هند که توسط سیاستمداران و گروه‌های مسلح هندوتوا مورد حمله قرار می‌گیرند معمولا توسط رسانه‌های هندی به عنوان دشمنان «ضد ملی» و «تروریست» مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

دیگر جنبش‌های خشونت‌آمیز هندوتوا نیز با قدرت ظاهر شده‌اند و هدف گروه های هندوتوا حذف حضور مسلمانان و گاهی مسیحیان از حوزه مدنی و عمومی هند است.

در حال حاضر شنیدن در مورد علائم هشدار دهنده اولیه جنایات جمعی بالقوه زمانی که هند توسط افراد حقوق بشر مورد بحث قرار می گیرد، رایج است.

اما در مورد لستر که اکنون درگیری میان هندوها و مسلمانان در آن به شدتمورد توجه قرار دارد،پیشینه ای موجود است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

جامعه گجراتی شرق آفریقا در لستر، که عمدتا از کنیا و اوگاندا در اوایل دهه 1970 وارد شد با سطح فوق العاده ای از خصومت در بریتانیا مواجه شد. جبهه ملی نئونازی در آن زمان یک جنبش توده ای خیابانی بود. خشونت نژادپرستانه در خیابان‌ها، پارک‌ها، مغازه‌ها، محل‌های کار، تجربه‌ای روتین بود.

خصومتی که جوامع آسیای شرقی آفریقا در میان سایر اقلیت ها با آن مواجه بودند با یک مبارزه مواجه شد. گروه های جوانان علیه خشونت نژادپرستانه سازماندهی شدند. در برخی از کارخانه ها در لستر کارگران آسیایی در مواجهه با تبعیض و خصومت پایدار اعتصاب کردند و جامعه ای شکل گرفت که شخصیت متمایز آن در آن زمان نه با تعلق مذهبی بلکه به عنوان یک «گجراتی» معمولی عامیانه تعریف می شد، جامعه ای که با تجربه زندگی در شرق آفریقا دگرگون شده بود.

از دهه 1990 به بعد، این امر شروع به تغییر کرد و جنبش توده ای هندوتوایی برای ترخیب مسجد بابری در قرن 16 آغاز این روند بود.

اما اکنون گروه های هندوتوا در بریتانیا سعی کرده اند از خشونت لستر فاصله بگیرند و آن را به گردن مسلمانان بیندازند.

آنها می گویند که اعتراضات هندو همیشه صلح آمیز است و هندوها برای همیشه بی گناه هستند.

در این میان نقش رسانه های اجتماعی مانند تویئتر را نیز در ایجاد اختلاف میان هندوها و مسلمانان نباید نادیده گرفت.

شبکه اچتماعی توییتر به یک مرکز اصلی برای گسترش تبلیغات ضد مسلمانان تبدیل شده است که تأثیر فاجعه باری بر جوامع اقلیت مسلمان در سراسر جهان دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی شورای اسلامی ویکتوریا ، بریتانیا و هند 86 درصد از محتوای ضد مسلمانان در توییتر را به اشتراک گذاشته‌اند.

تحقیقات شورای اسلامی ویکتوریا نشان داد که حداقل 3 میلیون و 759 هزار و 180 پست اسلام هراسی در طول یک دوره سه ساله در توییتر بین 28 آگوست 2019 تا 27 آگوست 2021 منتشر شده است.

شورای اسلامی ویکتوریا همچنین افزایش احساسات ضد مسلمانان در حساب‌های توییتر هند را به قوانینی نسبت داد که علیه مسلمانان تبعیض قائل شده و آنها را از شهروندی محروم می‌کند.

محققان این شورا به این نتیجه رسیدند که ارتباط مستقیمی بین نفرت آنلاین و جرایم ناشی از نفرت آفلاین در هند وجود دارد.

یکی از محققان شورای اسلامی ویکتوریا می گوید که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر باید برای توقف توییت‌های نفرت‌انگیز ضد مسلمانان باید اقدامی مسئولانه انجام دهند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...