عبدلیان‌پور: نمی‌گذاریم وکلایی که در زمین دشمن بازی می‌کنند شأن وکالت را پایین بیاورند


عبدلیان‌پور: نمی‌گذاریم وکلایی که در زمین دشمن بازی می‌کنند شأن وکالت را پایین بیاورند

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه با بیان اینکه همراهی عده اندکی از وکلا که در ردیف منافقین و سلطنت‌طلبان قرار گرفته‌اند را محکوم می‌کنیم، گفت: اجازه نخواهیم داد خدشه‌ای به شأن وکالت وارد شود.

حسن عبدلیان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: اعتراض شهروندان در قانون اساسی و قوانین موضوعه به رسمیت شناخته شده است اما متأسفانه گروهی اغتشاشگر، اعتراضات مردمی را منحرف و به اموال مردم و عمومی آسیب وارد کردند که این حرکات محکوم است و مرکز وکلای قوه قضائیه به آسیب‌دیدگان این اغتشاشات خدمات حقوقی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه داشتن وکیل حق همه شهروندان است، تصریح کرد: مطابق قانون آئین دادرسی کیفری و حقوق شهروندی، نخستین اقدامی که توسط مقام قضائی پس از تفهیم اتهام صورت می‌گیرد این است که شما به عنوان متهم می‌توانید در مرحله تحقیقات مقدماتی و مراحل رسیدگی، وکیل به همراه داشته باشید و حق داشتن وکیل از هیچ متهمی سلب نمی‌شود.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در اغتشاشات اخیر به نیروها نظامی و مدافعین امنیت به‌ویژه پرسنل فراجا، ظلم بزرگی شده و اغتشاشگران از مدارا کردن نیروهای انتظامی سوءاستفاده کرده و به اموال دولتی و مردم آسیب رساندند و کسب و کار مردم را مختل کردند. وکلای مرکز وکلای قوه قضائیه با محکوم کردن اقدامات مخرب غارتگران، حمایت‌های حقوقی و معاضدتی از نیروهای نظامی، مردم و آسیب‌دیدگان از این اغتشاشات ارائه خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که رسانه‌های معاند در تبلیغات‌های خود چنین اعلام می‌کنند که وکلای ایران در همراهی با اغتشاشگران آمادگی حمایت حقوقی از دستگیرشدگان و بازداشت‌شدگان که اغلب از اغتشاشگران هستند را دارند و حتی لیستی از وکلا در فضای مجازی نشر داده‌اند، اظهار کرد: هر شهروند جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین موضوعه و حقوق شهروندی حق داشتن وکیل در تحقیقات مقدماتی و تمامی مراحل رسیدگی را دارد و دادرسی عادلانه نیز برای بزهکار و بزه‌دیده انجام خواهد شد. کما اینکه برای افراد بازداشت شده نیز وکلای مرکز به عنوان وکیل تعیینی یا وکلای تسخیری در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی انجام وظیفه می‌کنند.

عبدلیان‌پور ادامه داد: اما باید یادآور شد که بین اعتراض و اغتشاش فرق است. یک معترض هرگز به اموال عمومی و مردم آسیب نمی‌رساند و یک معترض حرکات ضدامنیت ملی انجام نمی‌دهد. از این رو وکیل در ابتدای اخذ پروانه وکالت به شرافتش سوگند یاد می‌کند تا مدافع حق باشد و چگونه می‌توان از اغتشاشگر و داعشی آموزش دیده از سوی دشمن دفاع داشت مگر از باب پشیمانی و توبه مجرم یا متهم، وکلای مرکز وکلای قوه قضائیه سوگند یاد کرده‌اند از حق دفاع کنند، وکلای مرکز در تراز جمهوری اسلامی ایران هستند و از حق و حقیقت و آسیب دیدگان از اغتشاشات دفاع خواهند کرد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه اضافه کرد: همراهی اندکی از وکلا که به مردم کشورشان پشت کرده و در ردیف منافقین و سلطنت‌طلبان قرار گرفته‌اند و رسانه‌های معاند، تبلیغ‌کننده آنها می‌شوند را محکوم می‌کنیم. وکلای شریف و مردمی نیز اجازه نخواهند داد خدشه‌ای به شأن وکالت وارد شود.

وی افزود: کمیسیون حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه در راستای صیانت از نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران به همه کسانی که محرک اغتشاشات بوده‌اند و به آتش این حرکات ضد مردمی دمیده‌اند نزد مراجع صالح طرح شکایت خواهد کرد و باید اضافه کنم که وکلای ارزشی کشورمان اجازه نخواهند داد برخی از وکلای خود فروخته هر چند اندک با آنکه دیدگاهشان نزد مردم ایران ارزشی ندارد جای ظالم و مظلوم را عوض کنند.

وی تأکید کرد: وکلای ارزشی و وطن‌دوست از دستگاه قضائی می‌خواهند با وکیل‌نماهایی که پشت به سوگند و شرافت انسانی کرده و بر خلاف شأن وکالت گام برداشته‌اند برخورد قانونی انجام دهد. ذات وکیل و وکالت دفاع از مردم است نه پشت کردن به مردم و با دشمن همراه شدن.

عبدلیا‌ن‌پور ادامه داد: حتی زمانی که فوت مرحومه مهسا امینی رسانه‌ای شد، مرکز وکلای قوه قضائیه نماینده‌ای را به شهر سقز اعزام و با خانواده وی دیدار و اعلام آمادگی کرد که مرکز وکلای قوه قضائیه برای روشن شدن حق و حقیقت می‌تواند به ارائه خدمات حقوقی بپردازد تا پرونده در مسیر قضائی و حقوقی قرار گیرد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه ادامه داد: در چند سال گذشته به صورت مستمر آزمون‌های جذب کارآموز وکالت توسط این مرکز برگزار شده و امسال نیز آزمون فوق‌العاده برگزار و نتایج آن اعلام شد و قبول‌شدگان با سپری کردن دوره 18 ماهه کارآموزی به کسب تجربه به وکلای پایه یک اضافه خواهند شد و با تربیت وکیل ارزشی و مجرب در چند سال گذشته در راستای اجرای سند تحول قضائی در دوره تحول و تعالی دستگاه قضائی و توسعه مرکز وکلا، دسترسی مردم به وکیل آسان‌تر شده است و دیگر از حق‌الوکاله‌های نجومی خبری نیست و وکیل‌نماهای همراه با دشمن نمی‌توانند از نام وکیل برای خود نمدی ببافند.

عبدلیا‌ن‌پور متذکر شد: مرکز وکلای قوه قضائیه حمایت‌های خود را از وکلای مردمی اعم از کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضائیه برای حفظ و صیانت از شأن وکالت، ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست