رسانه‌ها در جبهه جنگ نرم با تقویت ابزار خودنمایی کنند


رسانه‌ها در جبهه جنگ نرم با تقویت ابزار خودنمایی کنند

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه اهالی رسانه امروزه در خط مقدم جنگ روایت قرار دارند، تصریح کرد: نمایندگان رسانه‌ها در کشورهای مختلف در عرصه جنگ نرم می‌توانند با تقویت ابزار رسانه‌ای خود در میدان روایت خودنمایی کنند.

رسانه‌ها در جبهه جنگ نرم با تقویت ابزار خودنمایی کنند

به گزارش ایران اکونومیست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در مجمع عمومی خبرگزاری ایران اکونومیست که در دفتر جلسات وزارتخانه برگزار شد به مهمترین تکالیف اهالی رسانه در جنگ رسانه ای اشاره کرد و افزود: در حوزه رسانه ای باید به سمت «بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور» حرکت کنیم، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری همواره به صراحت به اهمیت «بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور» تاکید داشته اند، تمامی نهادها می بایست در این خصوص فعالیت های رسانه‌ ای خود را ریل گذاری کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروزه دشمنان با سرمایه گذاری گسترده در فضای مجازی در پی القای اخبار دروغین و فرافکنی مسائل جامعه هستند و با قاطعیت باید گفت، در اوج جنگ روایت در حوزه رسانه قرار داریم و اهالی رسانه می بایست با بازگوکردن واقعیت ها در این جنگ روایت سربلند بیرون بیایند.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه اهالی رسانه امروزه در خط مقدم جنگ روایت قرار دارند، تصریح کرد: نمایندگان رسانه‌ها در کشورهای مختلف در عرصه جنگ نرم می توانند با تقویت ابزار رسانه‌ای خود در میدان روایت خودنمایی کنند، بر همین اساس باید در راستای تقویت دفاتر نمایندگی رسانه‌ها در کشورهای مختلف اهتمام ویژه داشت.

در این جلسه مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایران اکونومیست) نیز به برپایی هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) به میزبانی کشورمان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از آنجا که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایران اکونومیست) به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) اوایل آبان ماه میزبان مدیران بیش از ۴۰ خبرگزاری شاخص حوزه آسیا و اقیانوسیه است.

علی نادری تاکید کرد: باید با برنامه ریزی مدون شرایطی فراهم کرد که بهترین بهره ممکن را از ظرفیت ایجاد شده در این اجلاس برده شود.

رسانه‌ها در جبهه جنگ نرم با تقویت ابزار خودنمایی کنند

تشکیلات سازمان OANA در یک نگاه

فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و کمیته های فنی خبری و اخلاقی در تشکیلات اوآنا، پیش بینی شده است. هیات اجرایی اوآنا متشکل از ۱۳ عضو است که در دوره کنونی ۵ خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (کره جنوبی) و آناتولی(ترکیه)، ترکیب هیات رییسه را تشکیل می دهند. ایران اکونومیست (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، کیودو (ژاپن)، ان. ان. ای (لبنان)، بی. ان. ای(بحرین)، وی. ان. ای (ویتنام) نیز از دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا محسوب می شوند. خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ میلادی ریاست این مجمع را بر عهده داشت و پس از آن نیز تا ۲۰۱۶ میلادی نایب رییس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا به شمار می رود.

مجمع عمومی
مجمع عمومی هر سه سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود و خبرگزاری کشور میزبان به مدت سه سال ریاست دوره ای اوآنا را بر عهده می گیرد. این اجلاس در سطح بالاترین مقام هر خبرگزاری عضو برگزار می شود و درباره مسایل زیر بنایی، ارتقای سطح فعالیت اعضا، سیاست گذاری های کلان، بررسی، اصلاح و تایید مصوبات هیات اجرایی و گروه فنی و خبری، ارجاع پیشنهادها و پیگیری کارهای اجرایی به هیات اجرایی و درباره اعضای جدید اظهار نظر و تصمیم سازی می کند. در هر اجلاس مجمع عمومی افزون بر شرکت اعضا، شماری از سازمان های بین المللی، منطقه ای و نهادهای غیر دولتی رسانه ای به عنوان میهمان و ناظر شرکت می کنند.

مجمع عمومی دارای یک رییس، چهار نایب رییس و یک دبیر کل است که دبیر کلی اجلاس نیز به خبرگزاری میزبان واگذار می شود. ریاست دوره ای مجمع عمومی در اختیار کشور میزبان است اما نواب رییس برپایه رای اعضای مجمع انتخاب می شوند. پیش از برگزاری هر نشست مجمع عمومی، جلسه هیات اجرایی و گروه فنی و خبری به منظور پیگیری آخرین مصوبات نشست های قبلی برای ارایه به مجمع عمومی تشکیل می شود.

هیات اجرایی و گروه فنی و خبری

هیات اجرایی و گروه فنی و خبری اوآنا به عنوان بازوی کارشناسی مجمع عمومی عمل می کنند. این ۲ بخش کارشناسی هر سال در یکی از کشورهای عضو، نشست برگزار می کنند تا با بررسی تحولات یک سال گذشته در اوآنا مصوبات مجمع عمومی و مصوبات نشست سال گذشته خود را پیگیری کرده و به ارایه راهکارهای جدید برای پیشرد امور این سازمان منطقه ای بپردازند. این ۲ نشست به طور همزمان و موازی برگزار می شوند و مسوولان خبری، فنی و بین المللی خبرگزاری های عضو شرکت می کنند.

اعضای هیات اجرایی از ۱۱ خبرگزاری عضو شامل پنج خبرگزاری هیات رییسه(رییس دوره ای و چهار نایب رییس) و ۶ خبرگزاری دیگر تشکیل می شود و اعضای گروه فنی متشکل از ۱۴ خبرگزاری شامل ۱۱ خبرگزاری عضو هیات اجرایی و سه کشور دیگر است که از طرف مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخاب می شوند.

پیشینه اجلاس های مجمع عمومی اوآنا

نخستین نشست مجمع عمومی در بانکوک تایلند در ۱۹۶۱، دومین نشست مجمع عمومی توکیو ۱۹۶۷، سومین مجمع عمومی توکیو ژاپن ۱۹۷۰، چهارمین نشست مجمع عمومی جاکارتا اندونزی۱۹۷۹، پنجمین نشست مجمع عمومی کوالالامپور مالزی در ۱۹۸۱، ششمین نشست مجمع عمومی دهلی نو هند در۱۹۸۵، هفتمین نشست مجمع عمومی جاکارتا اندونزی۱۹۸۸، هشتمین نشست مجمع عمومی توکیو ژاپن۱۹۹۱، نهمین نشست مجمع عمومی پکن چین۱۹۹۴، دهمین نشست مجمع عمومی تهران ایران۱۹۹۷، یازدهمین نشست مجمع عمومی مسکو روسیه۲۰۰۰، دوازدهمین نشست مجمع عمومی کوالالامپور مالزی۲۰۰۴، سیزدهمین نشست مجمع عمومی جاکارتا اندونزی۲۰۰۷، همایش فوق العاده روسای اوآنا سئول کره جنوبی۲۰۱۰ و چهاردهمین نشست مجمع عمومی استانبول ترکیه در۲۰۱۰ برگزار شد.

هفدهمین نشست مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا اقیانوسیه در کره جنوبی
نشست ۲ روزه روسا و مسوولان آژانس‌های خبری برجسته و مهم منطقه آسیا پاسیفیک با هدف بحث و بررسی پیرامون راه‌های مقابله با تغییر چشم‌اندازهای رسانه‌ای و ترویج مبادلات و همکاری‌های چندجانبه برگزار در سئول برگزار شد. نمایندگان ۳۲ خبرگزاری از ۲۸ کشور به همراه سه عضو ناظر در شهر سئول در هفدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا-پاسیفیک موسوم به اوآنا شرکت کردند.

حاضران در این نشست در سه پنل با این عناوین: چالش‌های جدید برای روزنامه نگاری، ابتکارات تکنولوژیک و موضوعات مرتبط با اعتمادسازی شرکت کردند و درباره چگونگی تاثیرگذاری تحولات تکنولوژیک و مسایلی مانند اخبار دروغین و گمراه کننده (فیک نیوز) بر روزنامه‌نگاری بحث و گفت و گو کردند. در مجمع عمومی همچنین خبرگزاری«یونهاپ» کره جنوبی به صورت رسمی به عنوان رییس جدید اوآنا در سه سال آتی انتخاب شد و قرار است پس از اتمام دوره سه ساله ریاست «یونهاپ»، خبرگزاری ایران اکونومیست از ایران ریاست این سازمان را برعهده بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟