سد بوکان


سد بوکان که با نام‌های سد شهید کاظمی و سد لگزی نیز شناخته می‌شود، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان قرار دارد. در منابع رسمی ایران، سد در حوزه استحفاظی بوکان واقع شده است....

سد بوکان که با نام‌های سد شهید کاظمی و سد لگزی نیز شناخته می‌شود، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان قرار دارد. در منابع رسمی ایران، سد در حوزه استحفاظی بوکان واقع شده است. دریاچه آن نیز در در محدوده استان کردستان، شهر سقز قرار دارد. این سد در ۱۳۵۰ افتتاح شده و ابتدا نامش کوروش کبیر بود، اما اکنون شهید کاظمی نام دارد.
این سد برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب‌های رودخانه زرینه ایجاد شد و علاوه بر تامین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌های عجب‌شیر و آذرشهر را نیز آبیاری می‌کند. همچنین این سد به‌عنوان یکی از مقاصد تفریحی و جاذبه های گردشگری بوکان، هر ساله پذیرای هزاران نفر از سرتاسر ایران است. دریاچه بوکان با ۷۱۸ میلیون متر مکعب بیشترین آب پشت سد را به خود اختصاص داده است.

سد بوکان

گذشته از کاربرد این سد در تامین آب آشامیدنی و پر کردن دریاچه ارومیه، این‌جا محل تفریح گردشگران محلی و غیربومی‌ست. دشت‌های اطراف سد برای پیک‌نیک مناسبند و کسی از تماشای چشم‌انداز دریاچه سیر نمی‌شود. می‌توانید کنار زرینه‌رود بمانید، عکاسی کنید و سلفی بگیرید. دریاچه این سد یکی از جاهای مناسب پرنده‌نگری هم به‌حساب می‌آید.

نحوه دسترسی

آدرس :استان آذربایجان غربی، ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بوکان، نزدیکی مرز استان‌های آذربایجان غربی و کردستان

سد بوکان

سد بوکان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت