آموزش بازی رایانه ای به سلول های مغزی در ظرف آزمایشگاهی


محققان بین الملل در یک پژوهش شگفت انگیز موفق شده اند به گروهی از سلول های مغزی پرورش داده شده در ظروف آزمایشگاهی، بازی ساده رایانه ای پینگ پونگ را آموزش دهند؛ اتفاقی که می تواند به مطالعه بهتر مغز و سیستم های هوش...

آموزش بازی رایانه ای به سلول های مغزی در ظرف آزمایشگاهی

محققان بین الملل در یک پژوهش شگفت انگیز موفق شده اند به گروهی از سلول های مغزی پرورش داده شده در ظروف آزمایشگاهی، بازی ساده رایانه ای پینگ پونگ را آموزش دهند؛ اتفاقی که می تواند به مطالعه بهتر مغز و سیستم های هوش مصنوعی بیولوژیک منجر شود.

به گزارش سیناپرس، یک تیم پژوهشی به رهبری دانشگاه ملبورن استرالیا برای اولین بار نشان داده است که سلول های مغزی پرورش داده شده در ظروف آزمایشگاهی نیز می توانند وظایف هدفمند را انجام دهند. برای مثال آن ها با کار روی تعداد 800 هزار عدد از این سلول ها در یک ظرف آزمایشگاهی، آن ها را وادار به انجام بازی کامپیوتری ساده پینگ پونگ کرده اند.

آن ها اکنون در تلاشند تا بفهمند وقتی سلول های مغزی مورد استفاده در این پروژه که به «دیش برین» معروف شده است، تحت تأثیر داروهای مختلف و الکل قرار می گیرند، چه اتفاقی می افتد.

محققان ارشد این مطالعه که خود دارای استارت‌آپی به نام «کورتیکال لبز» هستند، اظهار داشته اند: ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم با نورون‌های بیولوژیکی زنده به گونه‌ای تعامل داشته باشیم که آن ها را وادار به اصلاح فعالیت‌هایشان کنیم و چیزی شبیه هوش را در آن ها به وجود آوریم.

شرکت استارت آپی این محققان، در صدد ساخت نسل جدیدی از تراشه های کامپیوتری مبتنی بر بیولوژی است و در این راه با دانشگاه موناش، دانشگاه RMIT، دانشگاه کالج لندن و موسسه تحقیقات پیشرفته کانادایی همکاری می نماید.

آن ها معتقدند:دیش برین، یک رویکرد ساده‌تر را برای آزمایش نحوه عملکرد مغز و به دست آوردن بینش در مورد شرایط ناتوان‌کننده آن مانند صرع و زوال عقل ارائه می‌کند.

به گزارش سیناپرس، در حالی که دانشمندان بین الملل، مدتی قبل توانسته‌اند نورون‌ها را روی آرایه‌های چند الکترودی نصب کنند و فعالیت آن‌ها را بخوانند، این اولین بار است که چنین سلول‌هایی به یک روش ساختاریافته و معنادار تحریک می‌شوند.

با ساختن یک مغز مدل زنده از ساختارهای اساسی به این روش، دانشمندان قادر خواهند بود با استفاده از عملکرد واقعی مغز به جای مدل‌های مشابه ناقص مانند رایانه آزمایش های خود را پیش ببرند.

در یکی از این آزمایش ها، محققان فوق می خواهند آرایه سلولی فوق را در معرض الکل قرار دهند تا ببینند این ماده چه تاثیری بر عملکرد کلی آن ها بر جای می گذارد.

آن ها می گویند: ما در حال تلاش برای ایجاد یک منحنی پاسخ دوز با الکل معمولی یا اتانول هستیم. به عبارت دیگر می خواهیم آن ها را مست کنیم و ببینیم که آیا این اتفاق همان مردم عادی، منجر به عملکرد ضعیف تر آن ها در بازی پینگ پونگ می شود یا خیر. این کار به طور بالقوه راه های کاملاً جدیدی را برای درک آن چه در مغز اتفاق می افتد می گشاید».

این محققان اشاره کرده اند: ما می دانیم که مغز ما این مزیت تکاملی را دارد که در طول صدها میلیون سال برای بقا تنظیم شده است. اکنون، به نظر می رسد که ما در حال به دست آوردن این توانایی هستیم که این هوش بیولوژیکی فوق العاده قدرتمند و ارزان را مهار کرده و در جهت اهداف خود به کار بگیریم».

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب توجه در نشریه بین المللی Neuron منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!