در داستان هایم بیشتر به صفات پیامبر اکرم (ص) می پردازم


در داستان هایم بیشتر به صفات پیامبر اکرم (ص) می پردازم

سربندی فراهانی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) نمادی از رحمت للعالمین است، گفت: معنا باید در تار و پود داستان باشد تا مخاطب آن را پس نزند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست «تجربه نوشتن داستان کوتاه با محوریت پیامبر اکرم (ص)» از سلسله نشست های فرهنگی هفته وحدت با عنوان «تکیه کتاب» با حضور مهدی کفاش نویسنده و منتقد و فاطمه سربندی فراهانی نویسنده در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

فاطمه سربندی فراهانی در این نشست بعد از خواندن داستان کوتاه «ح مثل رحمت» گفت: وقتی می خواهیم داستانی در مورد پیامبر اکرم (ص) بنویسیم باید قصه ای داشته باشیم و معنا را زیر ببریم. هدفم از داستان هایی که نوشتم این بود که یکی از ویژگی های مهم پیامبر اکرم (ص) یعنی مهربانی را به تصویر بکشم.

این نویسنده با اشاره به داستان«پای دار قالی» بیان کرد: در بسیاری از خانواده ها چه تحصیل کرده و چه تحصیل نکرده هنوز هم دختر و پسر بودن فرزند، مهم است. برای این خانواده ها بسیار مهم است که فرزند پسر داشته باشم و این طرز تفکر ربطی به تحصیلات آن خانواده ندارد.

در داستان هایم بیشتر به صفات پیامبر اکرم (ص) می پردازم

وی تصریح کرد: برای نوشتن داستان بیشترین چیزی که در ذهنم می آید، این است که این داستان چقدر در زندگی امروزی تاثیرگذار خواهد بود، چقدر این داستان می تواند روی مخاطب اثر داشته باشد و آیا مخاطب با شیوه نوشتن من می تواند همزادپنداری کند.

سربندی فراهانی با اشاره به اینکه مسئله بخشیدن به موقعیت بستگی دارد، عنوان کرد: در داستان ح مثل رحمت با پیرزنی مواجه هستیم که دارد نتیجه اعمالش را می بیند. در موقعیت های دیگر ممکن است بخشش زیاد باعث تکرار کارها از طرف فرد مقابل شود.

این نویسنده با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) نماد رحمت للعالمین است، اظهار داشت: ویژگی های اخلاقی پیامبر اکرم (ص) برایم بارز است و در داستان هایم بیشتر به صفات ایشان می پردازم.

در داستان هایم بیشتر به صفات پیامبر اکرم (ص) می پردازم

سربندی فراهانی با اشاره به داستان خود با عنوان «پای دار قالی» یادآور شد: چند سال در جزیره قشم زندگی کردم البته داستان پای دار قالی در اهواز اتفاق می افتد در فضای عشایری. بیشتر در آن مناطق دختر و پسر بودن فرزند پررنگ است و هنوز این مسئله برایشان مهم است. متاسفانه این مسئله یک رنجی برای اکثر زنانی است که دختر دارند و آنها خیلی حرف می شنوند. این مسئله به تحصیل کرده بودن افراد ربطی ندارد چون خیلی از تحصیلکرده ها هم این نگرش را دارند.

وی تصریح کرد: در داستان هایی که نویسنده می خواهد معنایی را برساند باید معنا زیر باشد نه اینکه گل درشت باشد. معنا باید در تار و پود داستان باشد که مخاطب آن را پس نزند و در ذوق مخاطب نخورد.

این نویسنده با بیان اینکه باید زاویه دید جدیدی داشته باشیم، عنوان کرد: اگر بخواهیم برای نوشتن داستان نگاه تاریخی داشته باشیم، کتاب مان خشک و تاریخی می شود؛ به عنوان مثال در فیلم امام علی (ع) دیدیم که بخش قطام برای مخاطبان جذاب بود. در روایات تاریخی باید زاویه دید جدید پیدا کنیم که برای مخاطب جذاب باشد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید