وحدتی که زمینه‌ساز نهضت بازگشت به مسجد است


وحدتی که زمینه‌ساز نهضت بازگشت به مسجد است

ائمه جماعات مساجد باور دارند که همکاری مستمر و سازنده اعضای پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری، مظهر اتحاد و همدلی مسجدی‌ها است؛ وحدتی که زمینه‌ساز بازگشت به مسجد و جذب حداکثری مردم است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ۱۹ مهر ماه سالروز بیانات مقام معظم رهبری درباره استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و لزوم همکاری بسیج با این کانون ها، در دیدار با ائمه جماعات مساجد و روحانیون خراسان شمالی است. به این مناسبت، گفت و گویی با تنی چند از ائمه جماعات مساجد داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

همدلی کارگزاران از عوامل مهم در موفقیت مساجد است

حجت الاسلام «هاشم حمیدی» با بیان اینکه موفقیت هر مجموعه ای عوامل متعددی دارد که همدلی میان اعضا و ارکان آن از مهم ترین آنها است، اظهار کرد: موفقیت نهاد مردمی و دینی همچون مسجد نیز ریشه در همین علت دارد و اهالی مساجد با داشتن درک درست از این موضوع، با هم همدل و متحد هستند.

امام جماعت مسجد انصارالحسین (ع) (واقع در تهران، خیابان پیروزی، خیابان نیروی هوایی) اضافه کرد: کانون های فرهنگی هنری در مساجد نیز همیشه همکاری خوبی با ائمه جماعات و هیئت امنا و بسیجیان دارند. وقتی کرونا در کشور شایع شد همه اینها دست به دست هم دادند و با روشن نگاه داشتن چراغ و باز نگاه داشتن در مساجد، به مردم خدمت رسانی می کردند؛ خدمتی که گاهی شبانه روزی بود.

وی در ادامه گفت: در مسجد ما نیز همیشه شاهد همکاری خوب بچه های مسجد در برگزاری برنامه ها هستیم و بنده مکررا در جلسات شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ایران از ابتکارات این بچه ها سخن گفته و دفاع کرده ام و در جلسات با ائمه جماعات نیز همیشه تاکید دارد که باید از وجود بچه های مسجد بیش از گذشته در خدمت به نظام اسلامی استفاده کرد. ائمه جماعات مساجد و مبلغان و خطبا نیز درباره ارزش بالای کانون های فرهنگی هنری نظرات مثبتی دارند.

نقش مهم کانون های فرهنگی هنری در جذب نسل جوان

حجت الاسلام والمسلمین «احمد حاجی آبادی» نیز با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری نقش مهمی در جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد داشته اند، گفت: این کانون ها که اکثر مدیران آنان از نسل جوان هستند به خوبی توانسته اند از طرق مختلف به ویژه تبلیغ چهره به چهره گروه های مختلف مردم را جذب کنند.

امام جماعت مسجد چهارده معصوم (ع) (واقع در تهران، منطقه تهران نو، محله حافظیه) افزود: اعضای کانون فرهنگی هنری در این مسجد با امام جماعت و بچه های بسیج متحد هستند و همیشه در کنار هم در راستای برنامه های مسجد و عملیاتی کردن مطالبات مقام معظم رهبری فعالیت می کنند.

اختلافی میان بچه های مسجد ندیده ایم

وی تصریح کرد: از زمان آغاز به کار فعالیت کانون فرهنگی هنری در مسجد چهارده معصوم (ع) شاهد رونق بیشتر این مسجد و حضور بیشتر مردم هستیم. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود اختلاف میان اعضای کانون فرهنگی هنری با سایر فعالان در این مسجد نداشته ایم.

حاجی آبادی ادامه داد: این فعالیت ها با شیوع ویروس کرونا بیشتر نیز شد به طوری که در زمانی که مساجد طبق مصوبات ستاد ملی کرونا تعطیل شدند یا فعالیت های شان بسیار محدود شد، بچه های مسجد بسیار خوب عمل کردند و در همین مسجد میزان کمک به نیازمندان از ابتدای شیوع این بیماری، به بیش از دو برابر دوره قبل از کرونا افزایش یافت. واقعا می توان اسم معجزه را به کار برد وقتی در دوره کرونا شاهد این همه خدمات بودیم که ریشه در روحیه انقلابی و ولایی و جهادی مسجدی ها داشت.

حجت الاسلام والمسلمین «رسول متقدمی» نیز با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری از مراکز مهم در توسعه فرهنگی جامعه هستند، گفت: عظمت مسجد بیش از هر چیزی به جایگاه قرآنی آن مرتبط است ولی برای توسعه همین جایگاه و شان نیز باید کار کرد و نهادسازی داشت که تشکیل بسیج و کانون های فرهنگی هنری اقدامی خوب در این باره است.

امام جماعت مسجد وفا (واقع در تهران، خیابان شوش) اضافه کرد: کانون فرهنگی هنری در این مسجد بسیار فعال است و هر ماه نیز اقدامات خوبی در زمینه تهیه و توزیع بسته های ارزاق انجام می دهد که با شیوع ویروس کرونا این اقدامات رشد چندبرابری داشته است.

وی ابراز کرد: همه این گونه فعالیت ها در مسجد وفا با اتحاد مثال زدنی میان اعضای بسیج و کانون فرهنگی هنری و هیئت امنا انجام می شود و برنامه هایی در این مسجد در جذب نسل جوان و نیز تکریم اهل سنت به ویژه از میان افاغنه صورت می گیرد، که همدلی و همبستگی خوبی را بر فضای مسجد حاکم کرده است.

نقش کانون های فرهنگی هنری در توسعه فعالیت های فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین «حسن نادربیگی» نیز با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری از زمان تشکیل موجب توسعه فعالیت های فرهنگی در مساجد شده اند، گفت: تشکیل این طور نهادها البته باید با دقت صورت گیرد تا هیچ گونه موازی کاری نباشد که الحمدالله با تدابیر مدیران نهادهای مختلف فعال در مساجد، شاهد آن نبوده این و به همین دلیل، اختلافات در مساجد بسیار ناچیز است.

مسجد تراز با حضور فعالانه بچه های مسجد محقق می شود

امام جماعت مسجد باب الحق (واقع در تهران، خیابان مولوی، نرسیده به میدان قیام، کوچه پویان) افزود: مسجدی که قرار است در تراز انقلاب اسلامی باشد باید از همه ظرفیت های موجود در کشور بهره مند شود که در همین راستا شاهد تعامل خوب کانون های فرهنگی هنری با ائمه جماعات مساجد هستیم. حضور فعالانه بچه های مسجد، به تحقق مسجد تراز کمک می کند.

وی در ادامه ابراز کرد: مساجد عملکرد خوبی دارند و از دوره شیوع ویروس کرونا با وجود کاهش حضور مردم، شاهد خدمت رسانی حداکثری بچه های مسجد و همه اهالی مساجد به مردم به ویژه نیازمندان هستیم.

بازدهی حداکثری برنامه ها با همدلی بچه های مسجد

نادربیگی گفت: همه نهادهای فعال در مسجد باب الحق نیز بسیار همکاری خوبی با هم دارند و همه برنامه ها با مشارکت اعضای این نهادها برگزار می شود و با این رویکرد از هرگونه موازی کاری و انجام کارهایی که هزینه زیادی دارند ولی بازده چندانی ندارند، جلوگیری کرده ایم. هر قدر همدلی بیشتر شود بازدهی فعالیت ها حداکثری می شود و همین موضوع در جذب بیشتر مردم به مسجد اثرگذار خواهد بود.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید