مسابقه انتخاب بهترین معماری برای ساخت مسجد جدید در «پرستون»


مسابقه انتخاب بهترین معماری برای ساخت مسجد جدید در «پرستون»

پیشنهاد برای مسجد جدید پرستون توسط معماران به دنبال ایجاد نقطه عطفی از معماری مذهبی معاصر با الهام از سنت اسلامی و فرهنگ طراحی بریتانیا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « archisearch»،مسابقه بهترین معماری برای ساخت مسجد در «پرستون» انگلیس آغاز شده است.

معماران شرکت کننده در این مسابقه با اشاره به نماهای سنتی غیرقابل نفوذ مساجد اعلام کرده اند که می خواهند تعداد ورودی های بیرونی را به حداقل برسانند تا جلوه تاریخی ساختمان را افزایش دهند.

صحن و نمازخانه مردانه این مسجد قرار است با الهام از مسجد-مدرسه سلطان حسن در قاهره الهام ساخته شود.

مسجد سلطان حسن با طاقچه های حکاکی شده پیچیده، سقف قوسی و مقرنس های لانه زنبوری یا طاق نما که گفته می شود متاثر از معماری سلجوقی است، مجموعه ای متعلق به قرن چهاردهم است.

در داخل مسجد آیات قرآنی به خط کوفی بر روی دیوارهای نقاشی شده با نقوش گل، نقش بسته و کتیبه های طلاکاری شده محراب را احاطه کرده اند که برخی آن را زیباترین محراب مصر توصیف کرده اند.

این مسجد بزرگ 7906 متر مربع مساحت دارد است. در حیاط داخلی مسجد از سنگ های رنگی و مرمر به طرز استادانه ای استفاده شده است که صداهای خیابان های پرانرژی قاهره را از بین می برد.

استراتژی طراحی الهام گرفته از مسجد سلطان حسن این امکان را می دهد تا از صحن برای گسترش نمازخانه استفاده شود و ظرفیت کلی برای نمازخانه مردان از 300 به 454 افزایش یابد.

این حیاط سرپوشیده همچنین الهام گرفته از طراحی و تاریخ معماری بریتانیا مانند قصر کریستال و گلخانه‌های کیو باغ است.

این مسجد دارای یک سقف شیشه‌ای است ،در حالی که پانل‌های شیشه‌ای کشویی می‌توانند تهویه طبیعی و حیاطی روباز و مطبوع را برای مسجد فراهم کنند.

پیشنهاد برای مسجد جدید پرستون توسط معماران Oikonomakis و Siampakoulis به دنبال ایجاد نقطه عطفی از معماری مذهبی معاصر با الهام از سنت اسلامی و فرهنگ طراحی بریتانیا است.

این بنای مستطیل شکل شامل یک صحن، نمازخانه و تمام فضاهای پشتیبانی است، در حالی که یک مناره از شیشه سبز شفاف و یک گنبد پوشیده شده با ورقه های فلزی یاقوت کبود آبی، طرح پیشنهادی را تکمیل می کند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق