آمریکا نگران پیامدهای محدود کردن صادرات تراشه به چین


آمریکا نگران پیامدهای محدود کردن صادرات تراشه به چین

ایالات متحده در تلاش است با پیامدهای محدود کردن صادرات تراشه به چین مقابله کند که می‌تواند به طور ناخواسته به زنجیره تأمین نیمه هادی و صنعت آی تی این کشور آسیب برساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اواخر روز سه‌شنبه و ساعاتی قبل از اعمال محدودیت‌های جدید آمریکا، شرکت کره‌ای اس کی هانیکس سازنده انواع تراشه‌های حافظه اعلام کرد مجوز دریافت کالاهای مورد نیاز برای تولید تراشه در چین را بدون نیاز به مجوز اضافی مبتنی بر قوانین جدید، از ایالات متحده دریافت کرده است.

دولت بایدن برنامه‌ریزی کرده بود که شرکت‌های خارجی فعال در چین مانند هاینیکس را از فشار محدودیت‌های جدید در امان نگه دارد، اما در قوانین جدیدتر منتشر شده در روز جمعه چنین شرکت‌هایی مستثنی نشده‌اند.

قوانینی که صادرات برخی اقلام ایالات متحده به چین برای تولید تراشه‌های پیشرفته را مشروط به دریافت مجوز کرده‌اند، با هدف کند کردن پیشرفت‌های فنی و نظامی چین، وضع شده‌اند.

این قوانین تا بدان حد سختگیرانه هستند که حتی صادرات اقلام اساسی مانند لامپ، فنر و پیچ و مهره را تا زمانی که به فروشندگان مجوز داده نشود، ناممکن می‌کنند. این وضعیت به ضرر بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و ممکن است منجر به تعطیل کامل یا موقت کارخانه‌های ریخته‌گری و بسیاری از صنایع وابسته به تولید تراشه شود.

در صورتی که این سخت گیری‌ها ادامه یابد بسیاری از شرکت‌های خارجی فعال در زمینه ساخت تراشه در چین مجبور به تعطیلی خواهند شد که این امر موجب کاهش میزان تولید تراشه در دنیا و مشکلات تازه خواهد شد.

ایالات متحده قصد داشت مجوز کارخانه‌های غیر چینی فعال در چین را که تحت محدودیت‌های جدید قرار گرفته‌اند، به صورت موردی بررسی کند، اما حتی در صورت تأیید این مجوزها، اختلال و کندی ناشی از روند اداری بررسی‌ها باعث تأخیر در تولید و صادرات محصولات خواهد شد. مجوزهای کارخانه‌های تراشه ساز چینی برای واردات محصولات آمریکایی نیز احتمالاً رد می‌شود. تایوان و آمریکا چند کارخانه تولید تراشه را در چین اداره می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی