جبران کسری نقدینگی دولت با حساب واحد خزانه


جبران کسری نقدینگی دولت با حساب واحد خزانه

مدیرکل خزانه کشور گفت: ما کسری نقدینگی داشتیم که با توجه به حساب واحد خزانه این مشکل نیز جبران شده و هیچ مشکل نقدینگی نداریم.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیرکل خزانه کشور با بیان اینکه حساب واحد خزانه تا پایان مهر ماه ۱۰۰ درصد پیاده‌سازی خواهد شد، گفت: سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد ماهانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مدیریت هزینه انجام می‌دهند که به‌معنای کسری بودجه نیست.

به نقل از تسنیم، از جمله مواردی که سال‌هاست در بحث بودجه از سوی کارشناسان و مدیران مطرح می‌شود، موضوع پرداخت به ذی‌نفع نهایی است که یکی از الزامات آن اجرای کامل حساب واحد خزانه است، این امر سبب خواهد شد بهره‌وری در پرداخت بودجه افزایش پیدا کند، ضمن اینکه افراد و میزانی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند نیز به‌صورت شفاف مشخص خواهد شد.

عدم اتصال ۵۰ شرکت دولتی به حساب واحد خزانه

در این بین اما اجرای کامل حساب خزانه با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. در این مصاحبه به‌منظور بررسی آخرین وضعیت اجرای حساب واحد خزانه و موارد دیگری از جمله کسری بودجه دولت، وضعیت فعلی خزانه کل کشور، میزان استفاده دولت از تنخواه بانک مرکزی و سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه با محسن برزوزاده مدیرکل خزانه کشور گفتگو شده است.

بحث حساب واحد خزانه و اتصال دستگاه‌های مختلف دولتی به خزانه‌داری کل کشور از جمله مواردی است که در قوانین بودجه سالانه و اسناد بالادستی مطرح شده است تاکنون بخشی از این موضوع اجرایی شده است، اساساً حساب واحد خزانه چگونه کار می‌کند و کدام شرکت‌ها یا دستگاه‌ها تا کنون به این حساب متصل نشده‌اند؟

برزوزاده: در شرایط مطلوب حساب واحد خزانه که باید در هر کشوری وجود داشته باشد، باید تمام حساب‌های درآمدی(دریافت‌ها) دولت، بلافاصله و بدون درنگ، مستقیما به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

به طور مثال وقتی سازمان ثبت احوال قصد دارد خدمتی را ارائه کند، باید این اطمینان وجود داشته باشد که فارغ از شیوه پرداخت، هزینه این خدمت به حساب بانک مرکزی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

در مورد دیگر وقتی عوارض جاده‌ای پرداخت می‌شود این اطمینان وجود ندارد که این مبلغ به صورت مستقیم به خزانه برسد، به عبارت دیگر شاید بتوان گفت که مسیر دیگری را طی می‌کند.

نقاط درآمدی زیادی در بخش عمومی داریم که برخی از آنها در بودجه پیش‌بینی شده است اما برخی از این منابع دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های خاص وصول درآمد دارند.

طبق بخشنامه سوئیچ خزانه، به همه دستگاه‌ها و موسسات دولتی اعلام کردیم که روش وصول درآمدها باید براساس این بخشنامه باشد. در بخشنامه سوئیچ خزانه بر انتقال آنی و بلادرنگ درآمدها آن هم از طریق سیستم بانک مرکزی تاکید شده است.

با توجه به الزام قانونی که در بند «الف» تبصره ۷ قانون بودجه و بند «و» تبصره ۱۹ قانون بودجه، باید این کار انجام شود.

مدیرکل خزانه کشور گفت: حساب واحد خزانه تا پایان مهر ماه ۱۰۰ درصد پیاده‌سازی خواهد شد.

در شرایط مطلوب حساب واحد خزانه که باید در هر کشوری وجود داشته باشد، باید تمام حساب‌های درآمدی(دریافت‌ها) دولت، بلافاصله و بدون درنگ، مستقیما به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد ماهانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مدیریت هزینه انجام می‌دهند که به معنای کسری بودجه نیست.

ما کسری نقدینگی داشتیم که با توجه به حساب واحد خزانه این مشکل نیز جبران شده و هیچ مشکل نقدینگی نداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟