قیمت نفت دوباره افزایشی شد


قیمت نفت دوباره افزایشی شد

قیمت نفت در معاملات امروز اندکی افزایش یافت و 94.71 دلار به ازای هر بشکه فروخته شد.

قیمت نفت دوباره افزایشی شد

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه به علت نگرانی در مورد کاهش تولید اوپک پلاس اندکی از کاهش قیمت روز گذشته خود را جبران کرد اما تقویت ارزش دلار مانع افزایش بیشتر قیمت ها شد.

قیمت نفت روز گذشته 2 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

هر بشکه نفت برنت با 2 سنت افزایش 94.71 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 24 سنت افزایش 89.59 دلار معامله شد.

سوگاندا ساچدوا، تحلیلگر بازار گفت: «قیمت نفت خام پس از یک عقب نشینی کوتاه، شتاب بیشتری خواهد گرفت و می تواند در بحبوحه کمبود عرضه ناشی از کاهش تولید اوپک و هم پیمانانش و اختلال در تولید نفت روسیه، به 104 دلار در هر بشکه برای برنت و حدود 98 دلار در هر بشکه برای نفت خام آمریکا افزایش یابد.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس نظیر روسیه موسوم به اوپک پلاس، در سال 2020 به علت کاهش تقاضا تصمیم گرفتند تا میزان تولید خود را با هدف تقویت قیمت نفت و متعادل کردن بازار به رقم بی سابقه 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

با بهبود تقاضا، این گروه به تدریج شروع به افزایش تولید کردند اما از ماه گذشته با توجه به کاهش قیمت نفت دوباره اندکی از میزان تولید خود کم کردند. در نهایت این گروه در هفته گذشته تصمیم گرفت تا 2 میلیون بشکه از تولید خود را در ماه نوامبر کاهش دهند.

بخش تحقیقات بانک سیتی در یادداشتی پیش بینی کردند، به علت کمی عرضه ناشی از کاهش تولید، قیمت نفت خام آمریکا به طور متوسط به 96 دلار در هر بشکه و قیمت نفت برنت به طور متوسط به 101 دلار در هر بشکه برسد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «هرچند کاهش 2 میلیون بشکه ای اوپک پلاس بر روی کاغذ بزرگ به نظر می رسد اما کاهش موثر کمتر خواهد بود.»

«برآورد ما این است به علت پایبندی ضعیف عراق (به سهمیه)، کاهش نهایی کمتر از 0.9 میلیون بشکه در روز خواهد بود.»

به لحاظ عرضه، شرکت دولتی و انحصاری «ترنس‌نِفت» روسیه اعلام کرد که از طرف اپراتور لهستانی در مورد نشتی در خط لوله نفتی دروژبا اخطار دریافت کرده است.

در عین حال، ارزش دلار آمریکا در برابر ین در معاملات امروز به علت نگرانی در مورد تورم و سرعت افزایش نرخ بهره آمریکا به رکورد جدیدی در 24 سال گذشته دست یافت. هرچه دلار گران تر می شود، قیمت نفت که با این ارز قیمت گذاری می شود برای مالکان ارزهای دیگر گران تر درمی آید.

گزارش قیمت مصرف کننده آمریکا فردا منتشر خواهد شد.

صندوق بین المللی پول دیروز پیش بینی خود از رشد اقتصادی جهان برای سال 2023 را کاهش و نسبت به رکود جهانی هشدار داد.

به علت تعطیلات روز دوشنبه، آمار ذخایر نفت آمریکا در این هفته با یک روز تاخیر منتشر خواهد شد. آمار موسسه آمریکن پترولیوم در ساعت 20:30 امروز به وقت گرینویچ منتشر می شود.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که آمار رسمی است نیز فردا پنج شنبه در ساعت 15 به وقت گرینویچ منتشر خواهد شد./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا