تاثیر تحریم‌های غیرانسانی بر نظام سلامت


تاثیر تحریم‌های غیرانسانی بر نظام سلامت

وزیر بهداشت گفت: به دلیل میزان گسترده پوشش واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های تولید داخل و هم چنین وارداتی، موج‌های اخیر به تدریج کاهش یافته و کنترل شده است.

به گزارش مشرق، بهرام عین اللهی در شصت و نهمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در قاهره، اظهار داشت: تحریم‌های قهری، یکجانبه و غیر انسانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تاثیر مخربی بر برخی ارکان تاب آوری نظام سلامت در کشور ما داشته است به ویژه دسترسی به نیازهای ضروری برای کنترل و مهار بیماری ‎های همه گیر را محدود کرده است که در تضاد با روحیه همبستگی و همکاری بین همه کشورها بوده و همچنان خلاف اصل " تا زمانی که همه در امان نباشند، هیچ کس در امان نیست" است.

وی بیان کرد: حدود ۳۳ ماه از شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ در جهان می‌گذرد. این بیماری همه گیر ثابت کرد "هیچ کس در امان نیست مگر اینکه همه در امان باشند" و این موضوع مستلزم همبستگی و همکاری بین همه کشورهای عضو از کشورهای پردرآمد گرفته تا کم درآمد و سازمان‌های بین المللی است.

وی با بیان اینکه کووید ۱۹ نشان داد سیستم‌های بهداشتی دارای تاب آوری مناسب نیستند، افزود: حل این معضل نیازمند برنامه ریزی و آمادگی توسط همه دولت‌ها و کل جامعه برای مقابله با فوریت‌های بزرگ بهداشتی بر اساس برنامه جامع سیزدهم اقدامات سازمان جهانی بهداشت است.

وی با اشاره به هفت موج بیماری کووید ۱۹ در کشور، یادآور شد: به دلیل میزان گسترده پوشش واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های تولید داخل و هم چنین وارداتی، موج‌های اخیر به تدریج کاهش یافته و کنترل شده است.

وزیر بهداشت گفت: همه گیری و چالش‌های متعاقب آن هم چنان نه تنها سلامت، بلکه صلح و امنیت را هم تهدید می‌کند. سلامت و ثبات رابطه عمیقی با هم دارند. ابتکار جهانی سلامت برای صلح، اعتماد را در سطح جامعه و هم چنین بین مردم ارتقا می‌دهد. این واقعیت این امر را تاکید می‌کند که تقویت پوشش همگانی سلامت، بازسازی و بهبود سیستم‌های مراقبت بهداشتی فراگیر و انعطاف پذیر چقدر مهم است.

به گفته دکتر عین اللهی برای دستیابی به تاب آوری نظام‌های سلامت در برابر همه گیری‌ها و فوریت‌های بهداشتی، باید مسایل مختلف و مهمی از جمله تنظیم سیاست ها، قوانین ملی مناسب، تقویت سیستم‌های بهداشتی و پوشش همگانی سلامت، تامین منابع پایدار، تقویت ظرفیت نیروی کار سلامت، داروها، واکسن‌ها و محصولات بیولوژیکی مقرون به صرفه، اطلاع رسانی در زمینه مخاطرات و مشارکت جامعه، و گسترش سیستم‌های موثرتر اطلاعات و زیرساخت‌های سلامت، مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته، میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان بوده و کمک‌های خود را به طور ویژه به این پناهندگان ارائه کرده است به گونه‌ای که پناهندگان مقیم ایران، با وجود منابع مالی ناکافی و عدم کمک‌های بین المللی، به طور مساوی با سایر شهروندان از سلامت و سایر امکانات برخوردارند. تزریق بیش از ۳/۴ میلیون دُز واکسن کووید ۱۹ به پناهندگان افغان، از جمله اقدامات بشردوستانه کشور ما است.

وی به برگزاری اجلاس گروه ۵ در ایران اشاره کرد و گفت: همکاری گروه پنج که یک همکاری زیر منطقه‌ای متشکل از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی است، مکانیسمی مناسب در مسیر اجرای برنامه‌های مشترک برای کمک به سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی فلج اطفال برای برداشتن گام‌های آخر برای ریشه کنی فلج اطفال در منطقه، کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر تب‌های خونریزی دهنده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشورهای گروه پنج دارای جابجایی جمعیت، مسایل آوارگان و منازعات است، تصریح کرد: مسئولیت همه این است که از چنین برنامه‌های همکاری که تلاش دارد از گسترش بیشتر ویروس‌ها و بیماریهای واگیر در منطقه جلوگیری کند، حمایت کنیم بنابراین توصیه موکد بنده، تقویت گروه پنج و سایر گروه‌های همکاری از طریق برگزاری جلسات منظم فنی است.

دکتر عین اللهی در پایان یادآور شد: از این فرصت استفاده کرده و با دولت و مردم پاکستان در مورد باران‌های سیل آسای موسمی اخیر در ماه اکتبر که صدها نفر را در پاکستان مجروح و بی خانمان کرد، ابراز همدردی صمیمانه می‌کنم.

به گفته وزیر بهداشت، جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد و موظف است که به ارتقای سلامت در سطح جهان و منطقه کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا