کمیته مشترک برای رشد سرمایه گذاری تشکیل شد


کمیته مشترک برای رشد سرمایه گذاری تشکیل شد

رئیس سازمان بورس گفت: تلاش خواهیم کرد مواردی را برای بودجه سال آینده در نظر بگیریم تا ضمن افزایش سود شرکت‌ها زمینه رشد سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

کمیته مشترک برای رشد سرمایه گذاری تشکیل شد

به گزارش ایران اکونومیست، بورس در ماه های گذشته به دلایل مختلف با افت مواجه بوده است. افت در شاخص های عملکردی بورس طی این مدت سبب شده تا بسیاری از سهامداران پول های خود را از بورس خارج کرده و به سمت سایر بازارها هدایت کنند.

عوامل بسیاری وجود دارد که در مقوله نوسانات بورس جولان می ‌دهند و نقش اساسی در افت شاخص دارند؛ از قیمت گذاری‌های دستوری و افزایش بی سابقه نرخ بهره در اروپا و آمریکا و کاهش قیمت کامودیتی‌ها گرفته تا افزایش نرخ بهره بین بانکی در داخل و بی‌اعتمادی ایجاد شده در دوره‌های قبلی و کنترل نرخ ارز و نقدینگی برای مهار تورم که سبب افت در شاخص های بورس شده است.

به عبارت دیگر، وضعیتی که در ماه های اخیر در بازار سرمایه شاهد هستیم را نمی‌توان به فرد، سازمان یا نهاد خاصی نسبت داد؛ بلکه عوامل مختلفی دست به دست هم داده و زمینه ساز ایجاد چنین روندی در بازار شده است.

اتفاقی که در سال ۹۲ باعث به هم ریختگی بازار شد، اکنون نیز زمینه ‌ساز ایجاد چنین روند پر نوسانی در بازار سهام شده است؛ افزایش بی اعتمادی به بازار سرمایه منجر به شک و تردید در سرمایه ‌گذاران برای ورود سرمایه به بازار سهام شده و ایجاد فضای فرسایشی برای بازار سرمایه می تواند بدترین اتفاق ممکن در شرایط فعلی باشد.

دلایل نوسانات بورس چیست؟

صاحبنظران اقتصادی، دلایل مختلفی را در نوسانات بازار سرمایه موثر می ‌دانند و معتقدند از اصلی ‌ترین دلایل افت شاخص و وضعیت کنونی بازار، دخالت دولت در بازار سرمایه است.

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایران اکونومیست، درباره عوامل موثر بر بازار سرمایه می گوید: یکی از دلایل نوسانات بازار سرمایه قیمت‌ گذاری دستوری دولتی است؛ به نحوی که برخی از صنایع مانند صنعت لاستیک، پلاستیک و خودرو با این تصمیمات به زیان رسیده اند.

دانشی تصریح کرد: از دلایل اصلی که اثر مهمی در وضعیت کنونی بورس دارد، روش‌های جدید قیمت‌گذاری است که در واقع با قیمت‌گذاری دستوری نگرانی‌ها درباره اثرات آن بر ترازنامه شرکت‌ها وجود دارد که این موضوع، هم در ذهن بورسی‌ها و هم بر انتظارات افراد در جریان نقدی که سهم‌های مختلف برای صاحبانشان می‌تواند ایجاد کند؛ خیلی موثر است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نوسان بازار، افت قیمت‌های جهانی است که با رشد ارزش دلار و شاخص دلار همراه بوده است. این موضوع نیز به دلیل رشد در نرخ‌های بهره آمریکا رخ داده است که طبیعتا نزدیک به ۷۰ درصد بورس کشور کامودیتی محور است و این افت اخیر بر نرخ‌های فروش تاثیر منفی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دلیل مهم دیگر افت بازار سرمایه را می‌ توان به نبود ابزار دو طرفه در بازار سرمایه و فرسایشی شدن معاملات نسبت داد؛ روند فرسایشی بازار، دومینووار سهام را به قیمت‌ های پایین ‌تری خواهد رساند.

دانشی، کاهش ورود نقدینگی را دیگر عامل تاثیرگذار در نوسان فعلی بازار سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: اقتصاد کشور یک مجموعه به هم تنیده است، از یک سو دولت و بانک مرکزی در وضعیت فعلی نگران حجم نقدینگی در اقتصاد کشور هستند و از سوی دیگر با بالا رفتن نرخ سود بین بانکی، جریان ورود نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت و بانک‌ها سرعت بیشتری پیدا کرده است که این مساله می تواند در بلندمدت به ضرر بورس باشد.

دولت در نوسان بازار سرمایه نقش دارد؟

برخی از کارشناسان با بررسی نقش دولت در نزول بورس، برنامه های دولت در زمینه اقتصاد را عاملی برای افت شاخص معرفی می‌کنند. در صورتی که برنامه 10 بندی دولت در بازار سرمایه اجرایی شده و دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد، می توان امیدوار به رشد بورس بود.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، در همین زمینه می گوید: بحث افزایش سودآوری و لزوم تشکیل سرمایه و رشد سرمایه‌گذاری از جمله مشکلات عمده‌ای است که در بلندمدت دست‌به‌گریبان شرکت‌ها می‌شود.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد در کمیته مشترکی که تشکیل شده است، مواردی را برای بودجه سال آینده در نظر بگیریم تا ضمن افزایش سود شرکت‌ها زمینه رشد سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

رییس سازمان بورس تأکید کرد: به طور حتم احکامی را در این کمیته خواهیم داشت که منجر به رشد و سودآوری شرکت‌ها خواهد شد.

درخواست رسیدگی به وضعیت بورس

مخاطبان ایران اکونومیست در پویش های متعددی در سامانه فارس من، خواستار رسیدگی به وضعیت بورس شده اند. در متن پویشی با عنوان «درخواست رسیدگی به وضعیت بورس» آمده است: « رونق بازار سهام: یعنی رشد اقتصاد یک کشور، یعنی اشتغالزایی، یعنی حمایت از تولید داخلی، یعنی کنترل تورم و نقدینگی و یعنی پیشرفت اقتصاد کشور. عدم حمایت از بورس کمر سهامدار را شکسته و سرمایه سهامدار پوچ شده است. چه شد شعار حمایت شما از بورس؟ آیا تابلوی بورس را نمی‌بینید که چه بر سر سهامدار خرد آمده است؟»

در پویشی دیگری با عنوان «تقاضای رسیدگی به وضعیت بورس را داریم»، آورده اند: فرابورس نمادی است که کام سهامداران را تلخ کرده است. چرا فرابورس نمادی که هزینه معاملات را دریافت می کند باید تا این حد ریزش کند و ضررهای جبران ناپذیری به سهامداران بزند. تقاضای رسیدگی به ریزش فرابورس را داریم».

مخاطبان ایران اکونومیست در پویش دیگری، با عنوان «معاملات بورس در روزهای تعطیل هم فعال باشد» نوشته اند: «در صورت امکان ساعت معاملاتی بورس ایران افزایش یابد و روزهای پنج‌شنبه و جمعه و تعطیل هم بورس فعالیت داشته باشد. تغییر جهت در زمان معاملاتی بورس می‌تواند سرمایه‌داران را به سمت بورس بکشاند».

پویش دیگری نیز با عنوان «درخواست رسیدگی به وضعیت نابسامان بورس» ثبت شده است که در متن آن آمده است: «با توجه به صحبت‌های جناب رئیس جمهور قبل از انتخابات درباره بهبود بخشیدن به وضعیت بورس و دلگرمی دادن به مردم مالباخته، از ایشان درخواست داریم به وضعیت نابسامان بورس رسیدگی کنند تا مردم بیشتر از این در بورس متضرر نشوند».

ایران اکونومیست طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ ایران اکونومیست با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا