رمان سه جلدی «پیامبر مهربانی» متولد شد


رمان سه جلدی «پیامبر مهربانی» متولد شد

رمان سه جلدی «پیامبر مهربانی» از مصطفی خرامان به مناسبت هفته وحدت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

علی‌الله سلیمی، منتقد و نویسنده در مراسم رونمایی از مجموعه سه جلدی رمان «پیامبر مهربانی» گفت: این مجموعه به صورت تیروارمباحث مهمی را روایت کرده است که درباره زندگی پیامبر (ص) است. احتمالاً همه دوستان بر این باورند که سه جلد جوابگوی روایتزندگی پیامبر نخواهد بود. این موضوع کار نویسنده را سخت کرده که او به صورت خلاصه و با زبانی مملوس زندگی پیامبر را برایمخاطب نوجوان بازگو کند.

سلیمی ادامه داد: نوجوانان کسانی هستند که در عین حال که خوانندگان کنجکاوی‌اند، تحلیل واژگانی‌ محدود دارند. یعنی به آن صورتنیست که بتوانند متون کهن را به همان شکلی که هست، بخوانند. ساده‌سازی متون تاریخی که از دوران پیامبر اسلام به یادگار مانده،کار نویسنده را سخت کرده است. ولی استاد خرامان با قلمی که دارند، در حوزه کودک و نوجوان جزو نویسندگان خوش ذوق هستند. ایشان در ابتدا زندگی پیامبر را به سه برهه تاریخی تقسیم کرده است.

رمان سه جلدی «پیامبر مهربانی» متولد شد

این منتقد افزود: در جلد اول، کتاب به زندگی پیامبر قبل از پیامبری ایشان می‌پردازد. در جلد دوم به مخالفان سران قریش می‌پردازد و درجلد سوم به هجرت پیامبر از مکه به مدینه اختصاص دارد. نوشتن درباره ائمه و معصومین هم آسان است و هم سخت. آسان از این جهتکه منابع دست اول زیادی وجود دارد و دست نویسنده از جهت منابع خیلی باز است. سخت از این بابت که باید به‌گونه‌ای به موضوعنزدیک شد که نویسنده هم به واقعیت تاریخی وفادار بماند و هم ارزش افزوده به آن اضافه کند.

وی با بیان اینکه نویسنده سعی کرده روایت را غیر مستقیم بیان کند، توضیح داد: شگرد نویسنده این بوده که شخصیت‌های محوری مانندپیامبر در داستان حضور ندارد. از طرفی، نویسنده در هر جمله‌ای توضیح کوتاهی هم درباره آن می‌دهد که برای بزرگسال پذیرفتهنیست. از طرفی، این کتاب ارجاعات بیرون از متن دارد. یعنی وقتی کتاب را می‌خوانیم، کنجکاو می‌شویم که بیشتر درباره پیامبر بدانیم. نویسنده سعی کرده نقش اسلام در تاریخ و نقش‌آفرینی پیامبر را به صورت کوتاه بیاورد. بنابراین خواننده را کنجکاو می‌کند که علاوه‌براین سه جلد رمان دیگری را بخواند.

کتاب سه جلدی «پیامبر مهربانی» با عناوین «شاهزاده‌ای از ایران»، «پسری از کلب» و «مردی از ربذه» از مصطفی خرامان درمرکز آفرینش‌های فرهنگی- هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی