دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای استانی ماموریت محور شوند


دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای استانی ماموریت محور شوند

قزوین- مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با بیان اینکه مأموریت گرایی در دانشگاه‌ها مورد تاکید رهبری است، گفت: لازم است دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای استانی مأموریت محور شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدسعید سیف در چهاردهمین اجلاس سیاستگذاری معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه چهار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که ظهر چهارشنبه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد اظهار کرد: انتظاری که وجود دارد این است که دانشگاه به یک واحد اثر بخش در ارتباط با صنعت و جامعه بدل شود چرا که در تاریخ پیشرفت همه کشورها دانشگاه و علم عامل اصلی پیشرفت کشور است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم بیان کرد: اگر پیشرفت کشور و یا استانی را در نظر بگیریم بودجه، نیروی انسانی، دانش انباشته یا تجربه و برنامه ریزی مهمترین نیازهای ما است.

وی تبیین کرد: بودجه پژوهش در کشور ما خیلی پایین است و نیم درصد از بودجه را شامل می‌شود در حالی که در کشورهای توسعه یافته این رقم بین سه تا ۴ درصد است.

این مسئول با اشاره به اینکه مهارت افزایی در دانشگاه‌ها تغییر کرده، مطرح کرد: امروز به پژوهندگان فرصت‌های مطالعاتی داده می‌شود که در سازمان‌ها و کارخانه‌ها و… این اصل را به جای آورند و این موضوع به تعامل کمک کرده و خروجی این موضوع را می‌توان در رشد قراردادهای صنعت و دانشگاه شاهد بود.

سیف گفت: جدای از اینکه وزارت علوم آمار کلی در این زمینه اعلام می‌کند دانشکده‌ها هم باید آمار قراردادها را داشته باشند.

وی با بیان اینکه مأموریت گرایی برای دانشگاه‌ها مورد تاکید رهبری است گفت: لازم است دانشگاه‌ها با حمایت مدیران استانی و کشوری مأموریت محور شوند و با در نظر گرفتن نیازهای هر استان این مأموریت‌ها به محل علم پژوهی سپرده شود.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم خاطرنشان کرد: نقشه راهی برای این موضوع باید دیده شود و هر دانشگاه باید روی موضوعی فکر کند و استفاده بهینه از ظرفیت دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه معین باید در استان‌ها و سطح کشور نهادینه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلفات کی یف در محور دونتسک جنوبی نزدیک به صد نفر رسیده است