اتحاد و انسجام یک امر لازم و یک ارزش مستقل محسوب می‌شود


اتحاد و انسجام یک امر لازم و یک ارزش مستقل محسوب می‌شود

امام جمعه اهل‌سنت بندرعباس گفت: همه ما مسلمانان باید بدانیم که اختلاف یک امر طبیعی است و ما چون این مسئله را درست متوجه نشده ایم امروز به مشکلاتی بر خورده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، شیخ یوسف جمالی، امام جمعه اهل‌سنت بندرعباس در وبینار نهم سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: شرایطی که امروز جهان اسلام دچار آن شده است ناشی از این است که فهم مسائل قرآنی را درک نکرده ایم.

وی افزود: همه ما مسلمانان باید بدانیم که اختلاف یک امر طبیعی است و ما چون این مسئله را درست متوجه نشده ایم امروز به مشکلاتی بر خورده ایم، همانطور که خداوند متعال در سوره هود به این مسئله اشاره کرده است.

شیخ جمالی در همین خصوص ادامه داد: در آیه "یا ایها اللناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم …" در واقع در این آیه برتری را به تقوا داده و اولویت اصلی نزد خداوند متعال، تقوا محسوب می‌شود.

امام جمعه اهل‌سنت بندرعباس با بیان اینکه مسلمانان نباید مبنای اتحادشان را وجود دشمن مشترک بگذارند، اظهار داشت: دشمن مشترک ممکن است گاهی وجود داشته باشد و یا نداشته باشد، اما اتحاد و انسجام یک امر لازم و یک ارزش مستقل محسوب می‌شود و نباید آن را رها کنیم.

شیخ جمالی تصریح کرد: برادری زاییده ایمان است و بیشتر باید به آن دقت شود. کسانی که می‌خواهند تفرقه و اختلاف را در جامعه رشد دهند، متوجه این مسئله نیستند که دارند با ایمان مبارزه می‌کنند و باید بدانند که این مسئله ممکن است آنها را حتی به کفر هم نزدیک کند؛ بنابراین باید مبنا را بر تعاون و همکاری بگذاریم.

شیخ جمالی اذعان کرد: ما مسلمانان نباید بر حقوق و حدود دیگران تجاوز کنیم و باید فرهنگ زندگی مسالمت آمیز را در جهان عمق ببخشیم و به این مسئله به عنوان یک فضیلت اخلاقی و ضرورت اجتماعی بنگریم و آن را ارج نهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید با کسانی که بر هر طریقی در نظر دارند بر تنوع‌های فکری و فرهنگی و اجتماعی لطمه‌ای وارد کنند، مقابله کنیم، اظهار داشت: باید سعی کنیم تا لوازم اساسی اتحاد را در بین مسلمانان افزایش دهیم.

شیخ جمالی خاطر نشان کرد: ما مسلمانان باید برای انسجام تنوع‌های فکری و فرهنگی تلاش کنیم و آنان را به رسمیت بشناسیم. امروز باید نظم اجتماعی را مقدم بدانیم و از حمایتها و تعصبات کورکورانه بپرهیزیم.

وی با اشاره به اینکه ما مسلمانان موظفیم تا در بین خود، فرهنگ هم افزایی و تعاون را افزایش دهیم، تاکید کرد: می‌توان با به کارگیری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، کنفرانس‌ها و … این فرهنگ را بیش از پیش در کشور گسترش داد.

شیخ جمالی تصریح کرد: به نظر من فرهنگ احترام به هم نوعان می‌تواند یک اصل رسمی و قانونی در کشورمان شمرده شود و هرکس که خلافش را انجام دهد، در جامعه به عنوان یک مجرم شناخته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس