وزارت صمت برنامه‌های مختلفی در توسعه فناوری خودرویی دارد


وزارت صمت برنامه‌های مختلفی در توسعه فناوری خودرویی دارد

مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو خبر منتشرشده در روزنامه جهان صنعت با عنوان « بلاتکلیفی وزارت صمت، آشفتگی صنعت خودرو»، جوابیه‌ای منتشر کرد و آورد: وزارت صمت در بخش صنایع خودرویی نه‌تنها بلاتکلیف نیست، بلکه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در توسعه فناوری خودرویی دارد.

وزارت صمت برنامه‌های مختلفی در توسعه فناوری خودرویی دارد

به گزارش ایران اکونومیست از شاتا، در متن جوابیه آمده است: با آغاز به کار دولت سیزدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های هدفمندی را برای تحول صنعت خودرو تدوین کرد و با مدیریت نظام مندی که در معاونت صنایع حمل‌و نقل درحال انجام است، اهداف مورد نظر درحال دستیابی و تحقق است.

لذا وزارت صمت در بخش صنایع خودرویی نه‌تنها بلاتکلیف نیست، بلکه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در توسعه فناوری خودرویی دارد؛ به‌طوری که در نمایشگاه "تحول صنعت خودرو«که در شهریور سال جاری برگزار شد، بسیاری از برنامه‌های تحولی صنعت خودرو به نمایش گذاشته شد. بر این اساس پلتفرم‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند و پلتفرم‌های جدید با کیفیت و استانداردهای به‌روز در بازار عرضه خواهند شد. لذا در صورت عرضه پلتفرم‌های جدید و باکیفیت، قیمت محصولات قابل رقابت خواهند شد و خودروسازان با این روند زیان نخواهند دید.

در سال گذشته شاهد تولید و انباشت خودروهای ناقص و عرضه محدود محصولات خودروسازان به بازار بودیم که خوشبختانه در سال جاری تولید ناقص به‌طور کامل متوقف شد و عرضه خودروها صعودی است. همچنین به دلیل تعادل عرضه و تقاضا، بسیاری از محصولات به‌صورت کامل از فرآیند قرعه کشی خارج شدند، تا جایی که نیاز آن‌ها به حضور در سامانه یکپارچه فروش خودرو دیگر وجود ندارد.

درخصوص اعلام خودروسازان مبنی بر زیان ده بودن فروش محصولات باید به این نکته توجه داشت که افزایش تیراژ یکی از دلایل کاهش هزینه‌های سربار است. در نتیجه یکی از اهداف وزارت صمت در بخش صنعت خودرو، افزایش تیراژ با هدف افزایش عرضه و کنترل قیمت و همچنین کاهش هزینه سربار تولیدی بوده و مدیران خودروسازی نیز از ابتدا با برنامه‌هایی که ارائه کرده‌اند، به دنبال افزایش تیراژ و کاهش هزینه‌ها بوده‌اند. البته موضوع اصلاح قیمت‌ها نیز موضوعی کاملاً طبیعی در کشور است و قیمت بسیاری از خودروها که مشمول فرآیند قیمت گذاری نمی‌شوند، متناسب با شرایط اصلاح شده‌اند و در بخش‌های دیگر نیاز به اصلاح دستورالعمل‌های قیمت گذاری برای استفاده در ستاد تنظیم بازار است که این فرآیند نیز با دستورات هشت گانه رئیس جمهوری آغاز شده و درحال پیگیری و انجام است.

وزارت صمت در کارگروه‌های تخصصی صنعت خودرو نیز برنامه پایش تولید و کیفیت را با هدف افزایش عرضه و کنترل قیمت بازار به‌صورت مدون انجام می‌دهد. در بحث پایش کیفیت نیز عیوب پرتکرار محصولات با کمک شرکت‌های بازرسی شناسایی و بسیاری از این عیوب در سال جاری رفع شده‌اند. به عنوان مثال، در برخی از محصولات، عیوبی مانند صدای داخل کابین یا شتاب پایین محصولات و یا عیوب مربوط به قطعات مانند کمک فنر و سنسورها شناسایی و مرتفع شده‌اند و در محصولات جدید، شاهد وجود این عیوب نیستیم.

همچنین بر اساس برنامه‌های جاری در کارگروه‌ تخصصی توسعه محصول و فناوری ساخت، به دنبال ایجاد صنعت توسعه فناوری در سطح ملی و متناسب با آن، سند توسعه محصولات خودرویی در بخش‌های مختلف خودروسازی هستیم تا یک افق روشن برای صنعت خودرو به‌وجود بیاید.

مهمترین اهداف کوتاه مدت مربوط به افزایش تولید محصولات جاری بود که تا کنون محقق شده است. همچنین به منظور افزایش کیفیت محصولات در نیمسال دوم سال جاری، با همکاری خودروسازان پرتیراژ، دستیابی به کیفیت بالا و همچنین استانداردهای ۸۵گانه با جدیت درحال پیگیری است. همچنین برنامه‌ریزی برای بهره وری در صنعت خودرو درحال انجام است، به‌طوری که شناسایی و کاهش هزینه‌های صنعت خودرو یک ضرورت غیرقابل انکار است. کاهش هزینه‌های لجستیک نیز یکی از مهمترین هزینه‌های صنعت خودرو است که برنامه‌ریزی و هدف گذاری شده است. همچنین هزینه تمام شده مواد اولیه و کالای ساخته شده که وارد خط تولید می‌شوند نیز یکی دیگر از اهداف کوتاه مدت است.

آیین نامه‌های مورد نیاز صنعت خودرو با اخذ نظر بازیگران اصلی، نخبگان و متخصصان صنعتی و دانشگاهی درحال تدوین است. خارج کردن پلتفرم‌های قدیمی یکی از اولویت‌های اهداف میان مدت وزارت صمت است و همچنین افزایش تیراژ پلتفرم‌های جدید، اولویت بعدی است. در صنعت خودرو پلتفرم‌های باکیفیتی وجود داشت که در سال گذشته تیراژ تولید آن‌ها پایین بوده، اما خوشبختانه این پلتفرم‌ها در سال جاری، روند صعودی به خود گرفته است.

در این جوابیه آمده است:دستیابی به پلتفرم‌های اقتصادی و مشترک، هم‌افزایی در صنعت خودرو، دستیابی به مقیاس اقتصادی و ورود به بازارهای جهانی، تولید محصولات رقابتی و توسعه فناوری‌های نوین مانند فناوری‌های مبتنی بر انرژی سوخت‌های غیرفسیلی و فناوری مربوط به خودروهای خودران در دستور کار است. بنابراین وزارت صمت نه‌تنها در بخش سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو بلاتکلیف نیست، بلکه با اهداف کاملاً شفاف و مشخص درحال پیمودن طرحی نو و راهی بلند است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر