آثار متفاوت بن‌بست برجام بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی


تحلیلگر بورس اظهار کرد: اگر برجام به تصویب برسد برای کل بازار و اقتصاد ایران آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت، اما اینگونه نیست که بگوئیم همه شرکت‌ها با سرنوشت بدتری در صورت بن‌بست برجامی مواجه خواهند شد.

آثار متفاوت بن‌بست برجام بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی

محسن خدابخش، کارشناس بورس در گفتگو با نبض بازار اظهار کرد: قیمت سهام در بورس، نرخ‌هایی مناسب و جذاب است و در تناسب با دارایی‌های بدون ریسک در نظام بانکی و بازار می‌تواند سود مناسب را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده و به ویژه در وضع کنونی که همانند سابق تورم وجود دارد روی قیمت سهام می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سهامداران فراهم کند.

تاثیرپذیری متفاوت سهام شرکت‌های بورسی از برجام

سرپرست سابق معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آثار متفاوت بن‌بست برجام بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی افزود: یکی از بحث‌های مهم در بازار سرمایه ریسک‌های بازار شامل ریسک‌های روانی، قوانین و مقررات و سیاسی است که هر چه این ریسک‌ها کاهش داشته باشد سرمایه‌های بیشتری جذب بازار می‌شود و مهمترین مسئله این است که کاهش این ریسک‌ها به نفع سرمایه‌گذاران خواهد بود.

ارزش بالاتر یا پائین‌تر از ارزش ذاتی سهام شرکت‌های بورسی


کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: افرادی که دارای تحلیل بوده و از خرید و فروش سهام آگاه هستند می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند و قاعدتا در همه برهه‌ها سهام برخی از شرکت‌ها بالاتر از ارزش ذاتی قیمت‌گذاری شده‌اند و البته سهم‌هایی نیز وجود دارند که پائین‌تر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند و اگر آگاهی از این مسئله وجود داشته باشد می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه فراهم کند.


وی ادامه داد: برجام بحث جدیدی برای اقتصاد ایران نیست که بگوئیم بن‌بست مذاکرات برجامی برای ما مثبت یا منفی است. برجام آثاری بالقوه در صورت وقوع دارد و در صورت عدم تصویب نیز آثار و تبعاتی دارد. برای کل بازار و اقتصاد ایران اگر برجام به تصویب برسد آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت، اما اینگونه نیست که بگوئیم همه شرکت‌ها با سرنوشت بدتری در صورت بن‌بست برجامی مواجه خواهند شد.

آثار مثبت برجام در همه بخش‌های اقتصادی


خدابخش خاطرنشان کرد: تصویب یا عدم تصویب برجام ریسکی است که سرمایه‌گذار در پیش‌بینی‌های خود در بازار سرمایه لحاظ می‌کند و قاعدتا اگر برجام مصوب شود آثاری مثبت برای همه بخش‌های اقتصادی به همراه خواهد داشت، اما شرکت‌هایی نیز که صادرات مناسب دارند و به واسطه تغییرات نرخ ارز و قیمت صادراتی با سود‌های مناسب همراه خواهند بود، اما نیازمند این است که سرمایه‌گذاران دربورس ابتدا افق سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند و پس از آن برای خود معین کرده باشد که با فرض تصویب یا عدم تصویب برجام در این بازار ورود کرده است.

تحلیل‌های مناسب چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بورس را روشن می‌کند


سرپرست سابق معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: تحلیل ریسک‌ها از جمله موضوعاتی است که در هر سرمایه‌گذاری با آن مواجه هستیم و در مورد بازار سرمایه نیز این تحلیل‌ها می‌تواند چشم‌انداز مناسب‌تری را پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟