ورود دوباره اقتصاد به دوره رونق


ورود دوباره اقتصاد به دوره رونق

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی شاخص شامخ(شاخص مدیران خرید) را به شکل ماهانه و بر اساس ارزیابی از وضعیت بنگاه‌های اقتصادی ارائه می‌کند. شامخ در بازه‌ای میان صفر تا 100 تعریف می‌شود و هرچه این عدد پایین‌تر از 50...

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی شاخص شامخ(شاخص مدیران خرید) را به شکل ماهانه و بر اساس ارزیابی از وضعیت بنگاه‌های اقتصادی ارائه می‌کند. شامخ در بازه‌ای میان صفر تا 100 تعریف می‌شود و هرچه این عدد پایین‌تر از 50 باشد به معنی ورود به دوره رکود و هرچه بالاتر از 50 باشد به معنی ورود به رونق است. این عدد در ماه‌های قبل روندی نزولی داشت، اما آمارهای شهریور ماه نشان از بهبود نسبی شرایط دارد.

با وجود تداوم برخی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، شامخ اقتصاد در شهریورماه 1401 به 52.08 واحد و شامخ صنعت به 53.25 واحد رسید که به ترتیب نسبت به مردادماه، 4.02 و 4.8 واحد افزایش نشان می‌دهد. البته این بهبود برای همه صنایع و بخش‌های اقتصادی محقق نشد و در شرایطی که برخی با بهبود قابل‌توجه شاخص شامخ مواجه بودند برخی نیز وضعیت بدی را تجربه کردند.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های اتاق ایران شامخ 4 گروه از صنایع حاضر در شامخ شهریور 1401 اعم از گروه‌های «صنایع فلزی»، «وسایل نقلیه و قطعات وابسته»، «پوشاک و چرم» و «پالایش و پتروشیمی» را تحلیل و عوامل بهبود یا افت شامخ این گروه‌ها را بررسی کرده‌اند. طبق این گزارش در شهریورماه، بالاترین عدد شامخ به‌دست‌آمده متعلق به گروه «صنایع فلزی» بوده و در مقابل صنعت «پوشاک و چرم» کمترین عدد به‌دست‌آمده در شامخ شهریورماه را به خود اختصاص داده است.

در شهریورماه 1401 بالاترین عدد شامخ به‌دست‌آمده مربوط به گروه صنایع فلزی بوده است. (59.4) مقدار تولید محصولات بهبود قابل‌ملاحظه‌ای داشته است (63.3) و میزان سفارش‌های جدید نیز با ثبت عدد 60.3 بیشترین میزان در بین تمام صنایع را رقم زده که حاکی از رشد قابل‌ملاحظه سفارش‌های ثبت شده در شهریورماه نسبت به مردادماه است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها نیز افزایش یافته (59.3) و موجودی مواد اولیه کاهش اندکی را تجربه کرده است (45.9). میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی کار نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است (60).

در این ماه 1401، علی‌رغم افت قیمت محصولات فلزی در بازارهای جهانی، گزارش‌های به‌دست‌آمده از مدیران خرید حکایت از این دارد که در بازارهای داخلی شاهد بهبود در وضعیت عمومی کسب‌وکارهای این صنعت بوده‌ایم. اما دلایل این نتایج را باید در عوامل اصلی مؤثر بر محیط کسب‌وکار این صنعت در کشور جستجو کرد.

در شهریورماه 1401 عدد شامخ به‌دست‌آمده برای گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته نشان از بهبود در وضعیت عمومی کسب‌وکارهای این گروه داشته است (58.5). عدد به‌دست‌آمده برای شامخ این گروه بعد از گروه صنایع فلزی بالاترین عدد در میان گروه‌های مختلف است. مقدار تولید محصولات حکایت از بهبود قابل‌ملاحظه‌ای دارد (64.5) و میزان سفارش‌های جدید نیز که به دلایلی که بدان اشاره خواهد شد نشان از رشد در شهریورماه دارد (54.8). سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها نیز افزایش یافته (51.3) و موجودی مواد اولیه کاهش اندکی را تجربه کرده است (45.3). میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی کار نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است (61.3). اما دلایل این نتایج چه بوده است؟

بر اساس اطلاعات موجود در گزارش عملکرد ماهانه شهریورماه برخی از شرکت‌های خودروسازی که در سامانه کدال منتشر شده است، اعطای مجوز عرضه برخی محصولات شرکت‌های خودروسازی در بورس کالا نیز تا حدودی بر قیمت خودرو در بازار آزاد و افزایش فروش تأثیرگذار بوده است. همچنین بر اساس اعلام شرکت سایپا، مجوز شماره‌گذاری برخی محصولات این شرکت که پیش‌تر لغو شده بود در شهریورماه از مبادی ذی‌ربط اخذ شده است. از سوی دیگر افزایش فروش برخی از محصولات خودرویی و محصولات قطعه سازان مربوط به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری (فروش 2500 دستگاه اتوبوس درون‌شهری دیزلی به وزارت کشور) و انعقاد قرارداد با برخی از دستگاه‌های دولتی (فروش 5000 دستگاه ون درون‌شهری بنزینی به وزارت کشور) است که توسط برخی از شرکت‌ها گزارش شده است. از سوی دیگر اخبار منتشر شده در خصوص احتمال افزایش قیمت انواع خودرو در پائیز، نیز بر افزایش تقاضای خودرو در شهریورماه مؤثر بوده است.

در میان گروه‌های مختلف مورد بررسی در شامخ شهریورماه، کمترین عدد به‌دست‌آمده برای شامخ گروه صنایع پوشاک و چرم است. عدد شامخ این صنعت 41.6 است که به معنی افت قابل‌توجه در وضعیت عمومی کسب‌وکارهای این صنعت نسبت به ماه گذشته است. میزان تولید در شهریورماه نسبت به ماه گذشته به‌شدت کاهش یافته (37.5) و سفارش‌های جدید نیز به‌ طورجدی افت داشته است (31.3). سرعت تحویل سفارش‌های جدید اندکی کاهش یافته (43.8) و موجودی مواد اولیه بدون تغییر بوده است (50). اعداد به‌دست‌آمده برای این صنعت دلالت بر افت قابل‌ملاحظه در فروش (31.3)، کاهش بسیار در میزان صادرات (31.1) علیرغم تنزل قیمت محصولات تولیدی (37.5) دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید