وجود اختلاف نظر میان مسلمانان یک مسئله کاملاً طبیعی است


وجود اختلاف نظر میان مسلمانان یک مسئله کاملاً طبیعی است

شیخ عبدالعزیز گفت: ما مسلمانان نمی‌توانیم به دنبال از بین بردن این اختلاف‌نظرها باشیم، چراکه وجود اختلاف‌نظر کاملاً طبیعی است. و باید به دنبال از بین بردن منازعه و خصومت‌ورزی باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ مرتضی عبدالعزیز فرج از کویت در وبینار نهم سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: باید در وهله اول میان «اختلاف نظر مردم با یکدیگر» و «منازعه و خصومتِ آنها با یکدیگر» تمایز قائل شد. وجود اختلاف نظر میان مسلمانان یک مسئله کاملاً طبیعی و غیرقابل اجتناب است؛ کما اینکه خداوند متعال هیچگاه دستور نداده که تمامی مردم با یکدیگر هم‌رأی و هم‌نظر باشند.

وی افزود: باید دانست که منازعه و خصومت‌ورزی قابل اجتناب است. حداقل در سطح فردی و شخصی می‌توان این کار را انجام داد. بشریت باید از این منازعه و خصومت‌ورزی اجتناب کند.

شیخ عبدالعزیز با بیان اینکه عوامل شکل‎‌گیری اختلاف‌نظر با عواملِ شکل‌گیری منازعه و خصومت، متفاوت هستند، تصریح کرد: اگر اختلاف نظرها با سو نیت هیچیک از طرفین همراه نباشد، یا با قانع شدن یکی از طرفین حل و فصل می‌شوند و یا اینکه هریک از طرفین بدون ورود به منازعه و خصومت، مسیر خود را در پیش می‌گیرند و می‌روند.

وی ادامه داد: منازعه و خصومت، به صورت مستقیم از هوای نفس و امراض قلبی نظیر خودخواهی، غرور، خودبزرگ‌بینی، حسادت و … نشأت می‌گیرد.

شیخ عبدالعزیز خاطر نشان کرد: زمانی که با یک منازعه و درگیری مواجه می‌شویم، سریعاً باید بدانیم که دو طرف و یا حداقل یکی از طرف‌های منازعه از سو نیت رنج می‌برد یا نه. اگر یکی از طرفین دارای هوای نفس نباشد قطعاً اختلاف‌نظر میان آنها به درگیری و منازعه ختم نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید دانست که نمی‌توان اختلاف‌نظر میان بشریت را متوقف ساخت. حتی دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات أنبیاء و أولیاء و صالحان نیز ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد.

شیخ عبدالعزیز اذعان کرد: ما مسلمانان نمی‌توانیم به دنبال از بین بردن این اختلاف‌نظرها باشیم، چراکه وجود اختلاف‌نظر کاملاً طبیعی است. اختلاف‌نظر جزئی جدایی‌ناپذیر از طبیعت انسانی است و باید به دنبال از بین بردن منازعه و خصومت‌ورزی باشیم البته این مهم نیز جز از طریق راهکارهای اخلاقی محقق نخواهد شد.

وی در پایان گفت: ما باید بدانیم که چگونه می‌توانیم منازعه و خصومت را مداوا و معالجه کنیم. همچنین باید به خوبی بدانیم زمانی که اختلافی ایجاد می‌شود، این اختلاف در حد اختلاف‌نظر است یا خیر و تشخیص این دو پدیده از یکدیگر بسیار مهم است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا