چند ساعت از عمر تهرانی ها در ترافیک هدر می رود؟


چند ساعت از عمر تهرانی ها در ترافیک هدر می رود؟

تهرانی‌ها روزانه به‌طور میانگین بیش از ۳۱دقیقه از وقت خود را در ترافیک شهر تلف می‌کنند. جمعیت ۹میلیون نفری پایتخت طبق آمار مشترک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و پلیس راهور، در مجموع روزانه ۴میلیون‌و۶۵۰هزار ساعت و سالانه بیش‌از یک‌ونیم میلیارد ساعت را در ترافیک سپری می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، براساس اعلام مدیران و مسئولان مرتبط، شرایط ترافیکی این روز‌های تهران ۳دلیل عمده دارد که شامل بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، افزایش تعداد وسایل‌نقلیه و در آخر فرسودگی بالای وسایل‌نقلیه می‌شود.

سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره علت افزایش زمان ترافیک صبحگاهی مهر امسال نسبت به دوران پیش از کرونا، می‌گوید: «علت اصلی ترافیک در ۳هفته گذشته، بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی است؛ البته به‌جز این مسئله، ترافیک شهر تهران هم سالانه با شیب ملایمی افزایش پیدا می‌کند.

ترافیک نیمه دوم سال، در ۲ماه مهر و اسفند هر سال نسبت به سال قبل خود افزایش دارد، اما شیوع کرونا سبب شد تا درصد افزایش سالانه ترافیک در این ۲سال خودش را نشان ندهد. شهروندان ۲سال گذشته افزایش ترافیک سالانه را به‌علت تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی و شناور شدن ساعات اداری ندیدند و لمس نکردند.

اکنون پس از ۲سال با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این افزایش سالانه یکباره خودش را در مهر ۱۴۰۱ نشان داده است. مواردی همچون خرابی‌های متعدد خودرو‌ها در معابر بزرگراهی و تصادفات نیز از دیگر علل مهم افزایش ترافیک این روز‌های شهر تهران محسوب می‌شود.» به این موارد باید کمبود و فرسودگی ناوگان عمومی را هم اضافه کرد که نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای تقاضای سفر شهروندان به‌ویژه در مهرماه باشد تا مردم بیش از پیش از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

معابر شهر پاسخگوی این حجم خودرو نیست

یکی از عمده دلایل افزایش سالانه ترافیک به مباحث اقتصادی و اجتماعی برمی‌گردد. به‌دنبال افزایش مهاجرت از شهر‌ها و روستا‌های کشور به تهران به امید یافتن شغل و داشتن زندگی بهتر، جمعیت پایتخت بی‌قاعده و بدون ضابطه مدام درحال افزایش است. از سوی دیگر چند برابر شدن قیمت خودرو و دیگر وسایل نقلیه هم باعث شده تا چرخه اسقاط خودرو و دیگر وسایل نقلیه فرسوده تقریبا به صفر برسد.

از طرف دیگر شاهد ورود خودرو‌های جدید به معابر و خیابان‌های شهر هستیم و انباشتگی خودرو در شهر و معابر پایتخت باعث شده که امروز از سوی مسئولان و کارشناسان مختلف، تعداد خودرو‌ها ۴ تا ۶برابر ظرفیت معابر شهر تهران تخمین زده شود. در این شرایط رفتار و فرهنگ ترافیکی رانندگان هم بیش از هر زمان دیگری دچار بحران شده است. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ هم در این زمینه می‌گوید: «افزایش شیب ترافیک سالانه به مواردی، چون افزایش تعداد خودروها، مهاجرت به شهر تهران، افزایش جمعیت پایتخت و... مربوط می‌شود.»

مصوبه‌های ترافیکی مهر اجرا شد؟

برای کاهش و کنترل ترافیک شهر تهران برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی اعمال و برنامه‌هایی نظیر شناور شدن ساعت کار اداره‌ها اعلام شد که دست‌کم در برخی از موارد مانند ممنوعیت تردد کامیون و کامیونت‌ها تا ساعت ۹صبح، شاهد تخلفاتی در این زمینه و نادیده گرفتن مصوبات ستاد هماهنگی استقبال از مهر هستیم. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در این مدت مصوبات ستاد مهر۱۴۰۱ به‌طور کامل اجرایی شده است یا خیر؟

سرهنگ رازقی در این‌باره می‌گوید: «بخش زیادی از اقدامات ستاد مهر۱۴۰۱ اجرا شده است و برای اجرای بقیه اقدامات باید منتظر اتمام ماه باشیم تا با انجام پایش و بررسی‌های دقیق نتایج، بقیه اقدامات را اجرا کنیم. هفته نخست مهر به‌دلیل تعطیلی‌های پی در پی، ملاک پایش ترافیک نیست، اما هفته دوم، سوم و چهارم مهرماه با درنظرگرفتن سایر شرایطی که در این مدت به‌وجود آمد، ملاکی برای نتیجه‌گیری ترافیک در مهر۱۴۰۱ محسوب می‌شود.»

۳۱دقیقه وقت تلف می‌شود

تهرانی‌ها روزانه به‌طور میانگین بیش از ۳۱دقیقه از وقت خود را در ترافیک شهر تلف می‌کنند. جمعیت ۹میلیون نفری پایتخت طبق آمار مشترک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و پلیس راهور، در مجموع روزانه ۴میلیون‌و۶۵۰هزار ساعت و سالانه بیش‌از یک‌ونیم میلیارد ساعت را در ترافیک سپری می‌کنند. به‌طور میانگین هر کدام از ساکنان شهر تهران در مجموع سالانه بیش از ۱۸۸ساعت از عمر خودشان را در ترافیک هدر می‌دهند.

منبع: همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل