رژیم غذایی مدیترانه ای، ارتباطی با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ندارد


دانشمندان سوئیسی در مطالعه اخیر خود نشان داده اند، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، ارتباطی با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ندارد. به گزارش سیناپرس، تعدادی از مطالعات نشان داده بود که مصرف یک...

رژیم غذایی مدیترانه ای، ارتباطی با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ندارد

دانشمندان سوئیسی در مطالعه اخیر خود نشان داده اند، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، ارتباطی با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ندارد.

به گزارش سیناپرس، تعدادی از مطالعات نشان داده بود که مصرف یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد، اما یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه بازل، تاکید می کندکه دو رژیم غذایی از جمله رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر زوال عقل مرتبط نیستند.

رژیم غذایی مدیترانه ای، شامل مصرف زیاد سبزیجات، حبوبات، میوه ها، ماهی و چربی های سالم مانند روغن زیتون و مصرف کم محصولات لبنی، گوشت و اسیدهای چرب اشباع شده است.

برای این مطالعه، محققان داده های 28 هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی شرکت کنندگان 58 سال بود و در شروع مطالعه، هیچکدام دچار زوال عقل نبودند. آنها به مدت 20 سال پیگیری شدند. در طول مطالعه شرکت ‌کنندگان یک دفترچه غذایی هفت روزه و یک پرسشنامه دقیق فراوانی غذا را پر کردند، آنها همچنین یک مصاحبه را تکمیل کردند. به گزارش سیناپرس، در پایان مطالعه، 1943 نفر یا 6.9 درصد این افراد، مبتلا به اختلال زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر و دمانس عروقی تشخیص داده شدند.

محققان بررسی کردند: رژیم غذایی شرکت کنندگان تا چه حد با توصیه های غذایی معمول و رژیم غذایی مدیترانه ای مطابقت دارد و پس از تنظیم سن، جنسیت و تحصیلات، ارتباطی بین پیروی از یک رژیم غذایی معمولی یا رژیم مدیترانه ای و کاهش خطر زوال عقل پیدا نکردند. به گفته پژوهشگران، تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Neurology منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی