آیا قبل از اینکه فکر کنید عمل می‌کنید؟


به گزارش شفاف، محققان می‌گویند: «پیش‌پروری» که به عنوان تمایل به صرف تلاش بیشتر برای انجام هر چه سریع‌تر کار‌ها تعریف می‌شود، می‌تواند توضیح دهد که شما چه خواهید کرد. همه ما احتمالاً از قبل یکسری از کار‌ها را انجام داده‌ایم، یعنی وظایف را فوراً...

به گزارش شفاف، محققان می‌گویند: «پیش‌پروری» که به عنوان تمایل به صرف تلاش بیشتر برای انجام هر چه سریع‌تر کار‌ها تعریف می‌شود، می‌تواند توضیح دهد که شما چه خواهید کرد.

همه ما احتمالاً از قبل یکسری از کار‌ها را انجام داده‌ایم، یعنی وظایف را فوراً انجام داده‌ایم، حتی اگر این به معنای انجام کار بیشتر باشد.

آیا قبل از اینکه فکر کنید عمل می‌کنید؟

اما آیا برای انجام کار‌ها عجله می‌کنیم، زیرا می‌خواهیم هرچه سریعتر عمل کنیم و بعداً نگران تصمیم گیری باشیم، یا می‌خواهیم تصمیم گیری را به پایان برسانیم بنابراین نیازی به انجام سریع آن نداریم.

تیمی از روانشناسان در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، ممکن است پاسخی داشته باشند: با توجه به انتخاب، ما دومی را انتخاب می‌کنیم، زیرا می‌خواهیم ذهن خود را روشن کنیم.

محققان به سرپرستی دیوید ای. روزنبام، استاد برجسته روانشناسی، یک کار آزمایشی ابداع کردند به این صورت که زمان واکنش را وقتی شرکت‌کنندگان بین دو احتمال عمل زود هنگام یا انجام کار با تفکر انتخاب می‌کردند اندازه‌گیری می‌کردند.

از دانش‌آموزان دانشگاه UCR که در آزمایش‌ها شرکت کردند، خواسته شد تا در مورد این کار، تصمیم‌های بله و خیر بگیرند، که شامل مجموعه‌ای از اعداد به آن‌ها نشان داده شد.
سپس از آن‌ها خواسته شد در صورتی که نظر خود را تغییر داده بودند، مجدداً تصمیمات بله و خیر بگیرند.

محققان دریافتند زمان واکنش اولین پاسخ طولانی‌تر از زمان واکنش پاسخ دوم است.

به عبارت دیگر، مردم تمایل دارند قبل از عمل فکر کنند تا اینکه قبل از اینکه فکر کنند عمل کنند.

روزنبام گفت: در آزمایش‌های ما، شرکت‌کنندگان برای انتخاب اول بیشتر از انتخاب دوم زمان گرفتند و به ندرت نظر خود را تغییر دادند، حتی زمانی که ما بر دقت پاسخ دوم تأکید می‌کردیم هم ثبات نظر داشتند.

این روش رفتاری ما را به این نتیجه رساند که شرکت کنندگان می‌خواستند هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرند نه اینکه سریع عمل کنند و سپس فکر کنند یا تجدید نظر کنند.

در سه آزمایش جداگانه، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند که پس از مشاهده چندین عدد تصمیم بگیرند، مثلاً آیا اعداد صعودی یا نزولی هستند یا هر عددی تکرار می‌شود؟

شرکت کنندگان پاسخی را ارسال کردند و سپس بلافاصله پاسخ مشابه یا متفاوتی را ارسال کردند.

محققان مدت زمانی را که شرکت کنندگان برای هر دو پاسخ صرف کردند را ثبت کردند و صحت پاسخ‌ها را بررسی کردند.

هانتر بی. استورگیل، دانشجوی کارشناسی ارشد در آزمایشگاه روزنبام، یکی از نویسندگان این پروژه گفت: آنچه در مورد کار ما منحصر به فرد است این است که از شرکت کنندگان خواستیم دو بار یک تصمیم را اتخاذ کنند.

آزمایش‌های قبلی باعث شده بود که مردم فقط یک تصمیم بگیرند. اما در مورد ما، شرکت‌کنندگان باید دو پاسخ بدهند، به این معنی که آن‌ها باید سریع پاسخ دهند و در صورتی که بخواهند نظر خود را تغییر دهند، در مورد آن فکر می‌کنند.

به نظر محققان تمایل به پاکسازی ذهن یک گرایش اساسی در مردم است.

پس از بررسی آزمایش‌ها مشخص اکثر افراد تکانشی عمل نمی‌کنند یعنی با تصمیم زود هنگام و عدم ثبات رأی خود را به زحمت نمی‌اندازند و همچنین با تعلل در تصمیم گیری هم فرصت سوزی ندارند و با عمل بیابینی روش صحیح را اتخاذ می‌کنند، مگر اینکه در سلامت روان نباشند و یا شرایط خاص باشد.

نتایج مطالعه در مجله Experimental Psychology: General ارائه شده است.
منبع: سایت مدیکال اکسپرس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟