تقدیر نمایندگان مجلس از بانک مرکزی در اجرای قانون جدید چک


تقدیر نمایندگان مجلس از بانک مرکزی در اجرای قانون جدید چک

اعضای کمیسیون اصل ۹۰ به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دست‌اندرکاران پیاده‌سازی قانون جدید چک در بانک مرکزی تقدیر کردند.

تقدیر نمایندگان مجلس از بانک مرکزی در اجرای قانون جدید چک

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در نشست اخیر خود از اجرای دقیق و کامل قانون جدید چک ابراز رضایت کرده و طی مراسمی در حاشیه این نشست توسط ریاست و اعضای کمیسیون از فعالان و نقش آفرینان بانک مرکزی در حوزه اجرای قانون جدید چک تقدیر شد.

در این جلسه که با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و معاونان این مرکز و همچنین تعدادی از مسئولین و کارشناسان ارشد بانک مرکزی برگزار شد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجرای قانون جدید چک اقدام بسیار با برکتی بود که با همت بانک مرکزی به سرانجام رسید و به عنوان برگ موفقی در کارنامه نظام اسلامی ثبت خواهد شد.

دکتر پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی با بیان اینکه اجرای این قانون علاوه بر نقش موثری که در نظام اقتصادی و بازگشت اعتبار به چک در اقتصاد کشور دارد افزود: علاوه بر ثمرات اقتصادی، در همین مدت کوتاهی که از اجرای این قانون مترقی می‌گذرد در کشور شاهد اثرات بسیار مثبت اجتماعی آن و از جمله کاهش پرونده‌های قضایی در این زمینه بوده ایم.

وی تاکید کرد: اجرای قانون چک در بانک مرکزی با صرف یک میلیون نفر ساعت پس از سال‌ها موجب شد با وجود افزایش میزان صدور چک شاهد کاهش آمار چک‌های برگشتی به دلیل اعتماد به چک و اعتبار آن باشیم و این مهم با پیگیری کمیسیون و همکاری ارکان مختلف بانک مرکزی مرکز پژوهش‌ها و سایر نهاد‌ها محقق شد لذا بایسته است از کلیه افرادی که به ویژه در بانک مرکزی در موضوع اجرای قانون چک نقش آفرینی کردند تقدیر و تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد: البته در این مسیر برخی اقدامات از جمله اعتبارسنجی و تحقق و صدور چک به صورت کامل الکترونیکی نیز در دست اجرا است که با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول در این پروژه‌ها باید هرچه زودتر عملیاتی شود.

همچنین در این نشست، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در بانک مرکزی در راستای اجرای قانون جدید چک تاکید کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که پس از اجرای قانون جدید چک با وجود افزایش چک‌های صادر شده، میزان چک‌های برگشتی به طرز معناداری کاهش یافته که این حکایت از بازگشت اعتبار چک در میان عموم مردم دارد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اجرای موفق سامانه محچک توسط بانک مرکزی تصریح کرد: با اجرای فرآیند مسدود سازی حساب‌های فردی صادر کننده چک برگشتی در شبکه بانکی مدت زمان رفع سوء اثر بخش عمده‌ای اتکای از چک‌های برگشتی با کاهش تقریبا ۹۰ درصدی، از میانگین ۴۰ روز به حدود ۳ روز کاهش یافته است، به عبارت دیگر با اجرای قانون جدید چک دریافت کنندگان چک‌های برگشتی بسیار زودتر مطالبات خود را وصول کرده اند.

وی در پایان ضمن تشکر از زحمات و همکاری‌های موثر کمیسیون اصل ۹۰ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان درگیر در اجرای قانون جدید چک تاکید کرد: اجرای قانون جدید چک در بانک مرکزی بار دیگر نشان داد که فناوری نو در بانک مرکزی خدمت رسانی در نظام پولی و بانکی کشور را تسهیل کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل