با روند کاهشی فعلی جمعیت ایران تا سال 2080 نصف می شود


با روند کاهشی فعلی جمعیت ایران تا سال 2080 نصف می شود

رکنا: فرماندار شهرستان قزوین گفت: امروز نباید تصور کنیم در شرایط عادی قرار داریم چرا که جنگ جمعیتی در کشور اتفاق افتاده است و در برابر ما دشمنی وجود دارد که نمی‌خواهد ما جمعیت رو به رشد داشته باشیم.

به گزارش رکنا ازقزوین؛ عباس کاظمی در کارگروه جمعیت شهرستان قزوین که روز چهارشنبه با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین و مدیران شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری قزوین برگزار شد، با تاکید بر ضرورت افزایش جمعیت در کشور، اظهار کرد: امروز نباید تصور کنیم در شرایط عادی قرار داریم چرا که جنگ جمعیتی در کشور اتفاق افتاده است و در برابر ما دشمنی وجود دارد که نمی‌خواهد ما جمعیت رو به رشد داشته باشیم.

وی افزود: دشمنان در این جنگ از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند و در مراکز مختلف فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و رسانه و همچنین حوزه بهداشت نفوذ پیدا کردند؛ نظام سلطه بر مولفه‌های اساسی شامل رسانه، دارو و غذا متمرکز است.

با روند کاهشی فعلی جمعیت ایران تا سال 2080 نصف می شود
فرماندار شهرستان قزوین تاکید کرد: یکی از مباحثی که در حوزه جمعیت باید دنبال شود مسئله اشتغالزایی است، در شرایط فعلی علی‌رغم مشکلات موجود و تحریم‌ها، هدفگذاری دولت درست و قابل دفاع است، در اقدامی بی‌سابقه طی دو دهه گذشته در حوزه تولید، احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در دستور کار قرار گرفته و میزان قابل توجهی شغل ایجاد شده است.

کاظمی بیان کرد: محور اغلب مسائل اجتماعی که نسبت به آن نگران هستیم مانند کاهش ازدواج، افزایش طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی، تولید است، اگر تولید به جریان بیفتد و اشتغال ایجاد شود اغلب این آسیب‌ها قابل مدیریت و کنترل است، از طرفی با افزایش اشتغال می‌توان شاهد افزایش جمعیت نیز بود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که در حوزه جمعیت باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله ساخت مسکن است که در قزوین کار عملیاتی ساخت ۱۶ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

فرماندار شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی نیز دستگاه‌های متولی فرهنگ از جمله دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، صدا و سیما و حوزه علمیه باید برای حل مشکلات ورود پیدا کنند، این باور باید وجود داشته باشد که ما در جنگ جمعیتی قرار داریم و این مسیر عقب گرد ندارد و با سیاست‌گذاری درست می‌توانیم مشکلات جمعیتی را رفع کنیم.

کبری علیخانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز در این جلسه تصریح کرد: در حال حاضر مسئله کاهش جمعیت در کشور مسئله جدی و قابل تامل است، طبق آمار اعلامی سازمان ملل، اگر روند کاهش جمعیت در کشور همین طور پیش برود، سال ۲۰۸۰ جمعیت ایران نصف میشود که نصف آن را افراد مسن تشکیل می‌دهند.

وی افزود: اگر چه اغلب مسائل اقتصادی را دلیل کاهش جمعیت می‌دانند اما آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهد مسائل فرهنگی اصلی‌ترین دلیل کاهش جمعیت است، در قانون جمعیت ۲۱ مانع جمعیتی شناخته شده که برای حل آن‌ها برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

علیخانی بیان کرد: بخش مهم مسئله تغییر نگرش مردم است، با توجه به وضعیت موجود دستگاه‌های حوزه فرهنگی وظیفه دارند که در این حوزه ورود پیدا کنند و مردم را به این باور برسانند که بحران جمعیت جدی است.

وی تاکید کرد: هر سازمانی و دستگاه اجرایی باید پرسنل خود را ترغیب به فرزندآوری کند، در این راستا طبق مصوبه استانداری قزوین در خانه‌های سازمانی، اولویت واگذاری با افرادی است که تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند، اقدامات دیگری نیز در حوزه اشتغال در دست کار است که امیدواریم بتوانیم زمینه فرزندآوری را افزایش دهیم.

لیلا بیگدلی/قزوین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان