کتاب نوشتن در حوزه دینی خیلی سخت است چون متولی زیاد دارد


کتاب نوشتن در حوزه دینی خیلی سخت است چون متولی زیاد دارد

نویسنده مجموعه «پیامبر مهربانی ها» در آئین رونمایی از این مجموعه گفت: در حوزه دینی و دفاع مقدس کتاب نوشتن خیلی سخت است، چون متولی زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از مجموعه رمان «پیامبر مهربانی‌ها» صبح امروز چهارشنبه ۲۰ مهرماه با حضور مدیرعامل کانون، مصطفی خرامان نویسنده کتاب و تعدادی از اهالی قلم در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در این جلسه با اشاره به همزمانی رونمایی از مجموعه «پیامبر مهربانی‌ها» و میلاد پیامبر (ص) گفت: کتاب بین مردم ایران مقدس و ارزشمند است، به‌ویژه گنجینه اسلام که برای تولید کتاب می‌تواند منبع ارزشمندی باشد.

وی افزود: کتاب در جوامع مختلف حائز اهمیت است و کتاب کودک و نوجوان اهمیت ویژه‌تری دارد؛ فرهنگ خواندن، نوشتن و گفت‌وگو کردن باعث رشد جامعه می‌شود.

علامتی گفت: مأموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نامش مشخص است و در کلمه «پرورش» دیده می‌شود. ما در این زمینه می‌توانیم با کمک شما اهالی قلم فعالیت‌های زیادی انجام دهیم و نقش مهمی در رشد فرهنگی آینده‌سازان این مرز و بوم داشته باشیم.

مدیرعامل کانون با تشکر از حضور حاضران، خطاب به نویسندگان حاضر در این جلسه افزود: برای همراهی کانون پرورش فکری حضور شما لازم است و کانون در این زمینه در بخش‌های مختلف حمایت‌های لازم را خواهد داشت. ما باید محصولاتی تولید کنیم که به‌روز و با ذائقه مخاطب همراه باشد و در این زمینه به همراهی شما نیازمند هستیم.

علامتی در پایان گفت: با اینکه من به‌تازگی در کانون مشغول به کار شده‌ام اما از اینکه انتشار این مجموعه ۱۰ سال زمان برده است، عذرخواهی می‌کنم و می‌دانم اشکال در فرآیندهاست.

در بخشی دیگر از این جلسه فاطمه طارمی مدیرکل انتشارات کانون با ابراز خرسندی از برگزاری این رونمایی در روزهای هفته وحدت از حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری به دلیل توجه به حوزه نشر کتاب تشکر کرد.

طارمی گفت: اداره کل انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال ۱۵۰ هزار جلد کتاب در قالب ۲۰ عنوان کتاب به بازار ارائه کرده است. همچنین ۳۰۰ عنوان کتاب مراحل تجدید چاپ را گذراندند.

وی افزود: درخواست‌های قابل توجهی از نویسندگان برای تجدید چاپ آثارشان بوده است که پیگیری می‌کنیم و دیجی‌کانون هم امکان خرید اینترنتی آثار را فراهم کرده است.

اثر مصطفی خرامان ویژگی‌هایی دارد که کار او را متمایز می‌کند

در ادامه علی‌الله سلیمی منتقد و نویسنده کتاب گفت: بعد از مدتی وقفه در دیدارهای این‌چنینی که به دلیل بیماری کرونا پیش آمد انتشار یک مجموعه سه جلدی اتفاق خوبی است، به‌ویژه اینکه این اثر در هفته وحدت رونمایی خواهد شد.

وی افزود: رونمایی از کتاب بیشتر جنبه جشن تولد برای کتاب تولید شده را دارد.

سلیمی گفت: کتاب خرامان یک مجموعه سه جلدی است و من خوش‌شانس بودم که از خواننده‌های اول این کتاب باشم. موضوع کتاب‌های مجموعه «پیامبر مهربانی‌ها» برای ما آشناست و هر کدام از ما درباره پیامبر (ص) اطلاعاتی داریم.

این نویسنده افزود: اغلب دانسته‌های ما درباره پیامبر در قالب روایت‌های تاریخی است که امروز خیلی جزو علاقه‌مندی‌ها محسوب نمی‌شود. اثر مصطفی خرامان ویژگی‌هایی دارد که کار او را متمایز می‌کند و به‌صورت تیتروار حوادث مهم زندگی پیامبر را در قالب داستان روایت کرده است. ساده‌کردن عناصر تاریخی کار نویسنده است و او از نویسندگان خوش ذوق در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که از پس این کار برآمده است.

وی گفت: این مجموعه، زندگی پیامبر را به سه برهه تقسیم کرده و ساده‌نگاری تاریخ را انجام داده است. حتی رسم‌های اعراب که شاید برای مخاطب امروز جالب نباشد به‌خوبی توضیح داده و بعد از هر واژه‌ای که سخت‌تر بوده مانند قبیله، سران و… توضیح کوتاهی آورده است. این توضیحات می‌تواند برای نوجوان جذاب باشد و او را با تاریخ صدر اسلام آشنا کند.

سلیمی در پایان گفت: مجموعه «پیامبر مهربانی‌ها» یک تاریخ فشرده را روایت می‌کند و این امتیاز کتاب است.

داستان، یک تجربه است

سپس تیمور آقا محمدی منتقد و نویسنده گفت: نوشتن رمان تاریخی کار سختی است، چون نویسنده باید از جهانی که در آن زندگی می‌کند جدا شود و به مکان دوری برود.

وی ادامه داد: از طرفی نوشتن داستان دینی که تاریخی هم محسوب می‌شود سخت‌تر از داستان تاریخی است و حساسیت‌ها و ملاحظات ویژه‌ای دارد که نویسنده باید آنها را درنظر بگیرد. خوشبختانه آقای خرامان از عهده این کار برآمده است.

آقامحمدی افزود: داستان دینی را به دو بخش تقسیم می‌کنم. بخش اول داستان‌هایی که به ماجراهای تاریخی-دینی می‌پردازد و شخصیت‌های آن افراد دینی هستند. بخش دوم شباهت ظاهری به دسته اول ندارد و شخصیت‌های آن یک تجربه خاص دینی را پشت سر گذاشته‌اند که در رمان به آن پرداخته شده است.

این نویسنده گفت: رمان «پیامبر مهربانی‌ها» از دسته نخست محسوب می‌شود و نوشتن آن سخت‌تر است. در اینجا نویسنده از شگردهایی استفاده می‌کند و واقعه تاریخی را بدون تغییر روایت می‌کند. از طرفی داستان در پیرامون آن روایت می‌شود؛ در جلد نخست این مجموعه از این روش استفاده شده است. اما در جلد ۲ شخصیت اصلی پیامبر (ص) است و اتفاقات بعثت تا هجرت را بیان می‌کند.

وی افزود: داستان یک تجربه است و با خواندن این مجموعه رمان، اتفاق‌های زیادی را تجربه خواهیم کرد.

در حوزه دینی کتاب نوشتن خیلی سخت است

مصطفی خرامان نویسنده مجموعه «پیامبر مهربانی‌ها» در بخش دیگری از این جلسه گفت: از عزیزانی که برای این جلسه آمدند تشکر می‌کنم و از آقایان سلیمی و آقامحمدی برای نکاتی که بیان کردند سپاسگزارم.

وی افزود: در کانون طرحی راه‌اندازی شد به نام رمان نوجوان که حمیدرضا شاه‌آبادی آن را هدایت می‌کرد. شروع این کتاب‌ها حدود ۱۰ سال پیش شروع شد و من ۱۰ سال درگیر این مجموعه بودم تا به انتشار برسد و این برای یک نویسنده عذاب‌آور است.

خرامان گفت: در این کتاب‌ها شخصیتی حضور دارد به نام خالدبن‌ولید که بعد از صلح حدیبیه مسلمان می‌شود. زمانی پیش یک ناشر رفتم و گفتند اگر خالد در داستان باشد کتاب را چاپ نمی‌کنیم!

این نویسنده با اشاره به سختی‌های نوشتن کتاب‌های دینی افزود: ما بلد هستیم درباره موضوع‌های دیگر هم کتاب بنویسیم اما در حوزه دینی و دفاع مقدس کتاب نوشتن خیلی سخت است، چون متولی زیادی دارد.

مصطفی خرامان در پایان گفت: درهرحال به لطف خدا و مرحمت پیامبر (ص) موفق شدیم بعد از ۱۰ سال این مجموعه کتاب را منتشر کنیم و امیدوارم جزو صالحات و باقیات من و کسانی که در کانون نسبت به انتشار این مجموعه تلاش کردند باشد.

«پسری از کلب»، «مردی از ربذه» و «شاهزاده‌ای از ایران» کتاب‌های مجموعه رمان «پیامبر مهربانی‌ها» نوشته مصطفی خرامان با تصویرگری محمدعلی عدیلی است که همزمان با ایام ولادت حضرت محمد (ص) و هفته وحدت در هفته ملی کودک از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان