معیار پیش‌بینی قیمت دلار چیست؟


معیار پیش‌بینی قیمت دلار چیست؟

امروز چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ برخلاف روز گذشته قیمت دلا نزولی بود و با قیمت۳۲ هزار و ۶۱۲ تومان معامله شد که بیانگر کاهش ۱۴۰ تومانی نسبت به روز قبل بود. معامله‌گران روند نزولی قیمت دلار را متاثر از قیمت درهم دانستند.

به گزارش تجارت‌نیوز روز گذشته قیمت دلار بر مدار صعودی پیش رفت و این در حالی است که فعالان بازار با توجه به تاثیر نرخ درهم بر قیمت دلار این روند افزایشی را پیش‌بینی کرده بودند. در روز سه‌شنبه آخرین قیمت خرید درهم ۹ هزار و ۹۰ تومان بود که به نسبت روزهای آغازین هفته صعودی بوده است و معامله‌گران نیز این افزایش را سیگنالی برای افزایشی شدن قیمت دلار دانستند.

امروز قیمت دلار نیز نوسانات روزهای گذشته را داشت اما امروز برخلاف سه‌شنبه ۱۹ مهر با اندکی کاهش همراه بود. قیمت دلار در بازار آزاد ۳۲ هزار و ۶۱۲ تومان بود که با ۱۴۰ تومان کاهش نسبت به دیروز معامله شد.

طی روزهای گذشته کارشناسان قیمت دلار را در بازار با نوسان جزئی و با ثبات پیش‌بینی کردند و این بالا و پایین شدن‌های جزئی را بی‌اهمیت دانستند.

پیش‌بینی قیمت دلار شدنی نیست!

در همین راستا فردین آقا‌بزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره ثبات قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: آینده بازار ارز قابلیت پیش‌بینی ندارد زیرا دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور است و با خبردرمانی بازار ارز کنترل شدنی نیست.

او با تاکید بر تاثیر تورم بر قیمت دلار ادامه داد: رشد اقتصادی کشور با وجود درآمدهای نفتی حدود یک درصد بوده در حالی که هدف رشد ۴ درصدی در برنامه توسعه بوده است بنابراین معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.

آقابزرگی قیمت دلار را با توجه به تورم ۴۰ درصدی بالاتر از رقم کنونی اعلام کرد و گفت: دولت به هر ابزار ممکنی تا الان مانع تحقق قیمت دلار واقعی شده است.

تلاش دولت برای تثبیت قیمت دلار

همچنین برزو حق‌شناس کارشناس بازارهای مالی با این اعتقاد که دولت نمی‌خواهد در شرایط موجود کشور قیمت دلار بالا برود گفت: دولت در حال تثبیت وضعیت موجود است و فنر دلار فعلا در دستان دولت است در حالی که با توجه به تورم ارزش ذاتی دلار ۳۲ و ۳۳ هزار تومان نیست و باید دید توانایی بانک مرکزی برای ادامه این سیاست چقدر است .

حق‌شناس در ادامه گفت: فعلا این سیاست دولت است و تا جایی که دولت منابع در اختیار داشته باشد بازار ارز را کنترل خواهد کرد .

این در حالی است که میثم رادپور از دیگر فعالان بازار سرمایه در خصوص تاثیر بازارساز بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: عواملی مثل کاهش فروش نفت، تحریم‌ها،‌ بزرگ شدن بی‌دلیل بدنه دولت توانی برای کنترل بازار نمی‌گذارد. منابع این کشور به شدت مستهلک شده و حتی اگر درآمد نفت هم کاهش پیدا نمی‌کرد ما در این روند فعلی می‌افتادیم.

او در ادامه افزود: عامل تحریم‌ها به اتفاقات امروز در بازار‌های مالی سرعت داده است. در کشور دوره ۱۰ ساله‌ای داشتیم که قیمت دلار ثابت مانده بود و می‌توانیم بگوییم در آن زمان امکان ثبات دستوری و کنترل بازار ارز وجود داشت زیرا صادرات، تولید، واردات و فروش نفت داشتیم. اما امروز با توجه به تحریم‌ها و تورم، توانایی دولت برای بازارسازی و کنترل قیمت بسیار کم شده است.

با توجه به نظر کارشناسان و فعالان بازار بسیاری از معامله‌گران معتقدند که قیمت دلار فعلا تحت تاثیر هیچ خبری نیست و روال معمول خود را طی می‌کند و فعلا در حال کانال‌سازی است. فعالان بازار روند باثباتی را در روزهای پیش‌رو برای بازار ارز و قیمت دلار پیش‌بینی کرده اند و از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود و جزئی از روند طبیعی دلار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس