واکنش مثبت بازار سرمایه به اخبار خوب/ بورس گام‌های اولیه صعود را برداشت‌


واکنش مثبت بازار سرمایه به اخبار خوب/ بورس گام‌های اولیه صعود را برداشت‌

بورس تهران بالاخره پس از چند روز، رشد را تجربه کرد تا بخشی از افت‌های هفته‌های اخیر را جبران کند و می‌توان گفت شاخص‌های عملکردی بازار سهام به فکر برگشت به سمت اهداف بالاتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس تهران بالاخره بعد از چند روز رشد را تجربه کرد تا بخشی از افت‌های هفته‌های اخیر را جبران کند. شاخص‌ها عملکردی بازار سهام که چند روزی خود را به محدوده یک میلیون 300 هزار واحدی رسانده و به اندازه 78 درصد از موج قبلی نیز روند اصلاحی را طی کرده بود، به فکر برگشت به سمت اهداف بالاتر افتاده است.

جان مورفی به عنوان یکی از سرشناس ‌ترین تکنیکالیست‌‌ها به این برگشت‌های قیمتی از شکست‌ها، پشیمانی معامله گران می‌گوید، در صورتی که شاخص بورس تهران به جهت مثبت شدن در مسیر کانال صعودی قرار بگیرد، می ‌توان گفت که برای شاخص کل نیز پشیمانی معامله گران رخ داده است.

روزهای گذشته شاخص کف کانال حمایتی را از دست داده بود. اما این برگشت و مثبت شدن به عنوان پولبک به خط روند شکسته شده تلقی نمی‌شود و ممکن است به دلیل پایین بودن حجم معاملات و ارزش بازار شاهد افت شاخص به سمت اعداد و ارقام زیر یک میلیون 300 هزار واحدی نیز باشیم.

تحلیل گران تکنیکال معتقدند شاخص در محدوده حمایت قرار دارد و قیمت‌ها نیز به کف رسیده‌‌اند و باید رشد کنند. تحلیل‌گران بنیادی نیز معتقدند ارزش ذاتی سهام بسیاری از شرکت ‌ها بیش از قیمت بازاری آنهاست و در صورتی که گزارش‌های ماهانه آن‌ها حاوی عملکرد مثبت باشد، شاهد رشد قیمت بخشی عمده ای از بازار خواهیم بود.

* چرا بورس صعودی شد؟

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: نگاه کوتاهی به اندیکاتور RSI نشان می‌دهد که این اندیکاتور تمایل دارد از محدوه‌‌های هیجان فروش خارج شود و به نقطه تعادلی برگردد تا واگرایی ایجاد شده در این اندیکاتور کمی خودنمایی کند.

وی با اشاره به عوامل بیرونی رشد امروز بورس، ادامه داد: دیروز رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم شمول مالیاتی سود سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه گذاری موجب رشد قیمت نمادهای بانکی شد. از سوی دیگر نمادهای پالایشی و شیمیایی نیز تحت تأثیر اخبار و حواشی مربوط به نرخ‌های پایه و کرک اسپرد با تقاضای بالایی مواجه بودند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد بازار پس از مدت‌ها نسبت به اخبار مثبت واکنش نشان داده و صعود بورس در معاملات امروز را می‌ توان، واکنش مثبت بورس هم به حمایت تکنیکال و هم به اخبار و رخدادهای پیرامون بازار مرتبط دانست.صعودی آغاز کند.

* رشد دسته جمعی شاخص های بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 6 هزار و 205 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 319 هزار و 789 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 47 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن با رشد هزار و 391 واحدی در سطح 380 هزار و 270 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 37 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 55 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 971 واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 158 میلیارد تومان افزایش یافت که رشد 3 درصدی را نسبت به روز گذشته نشان می‌هد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 851 میلیارد تومان بود که 42 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 96 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در هفته جاری بود. سهم معاملات خرد از کل معاملات 23 درصد بوده است.

* افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 212 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز سه شنبه رشد 79 درصدی را نشان می دهد.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام غزر (شرکت زر ماکارون)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و ولشرق (شرکت لیزینگ ایران و شرق) اختصاص داشت و نمادهای وخاور (بانک خاورمیانه)، قیستو (شرکت قند بیستون) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف‌های خرید بازار سهام

در جریان معاملات امروز، 56 درصد نمادها با رشد قیمت و 44 درصد سهم های نیز با افت قیمت مواجه شدند؛ در پایان معاملات روز چهارشنبه 81 نماد صف خرید داشتند و 48 نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 28 درصدی به 182 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 16 درصد کاهش یافت و 93 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات روز چهارشنبه، نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و دانا (شرکت بیمه دانا) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات امروز، اغلب صف‌های فروش جمع آوری شدند و تنها 3 نماد آسیاتک (انتقال داده های آسیاتک)، ولشرق (شرکت لیزینگ ایران و شرق) و فمراد (آلومراد) صف فروش داشتند.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار