تاریک‌خانه شرکت‌های دولتی شفاف شد‌


تاریک‌خانه شرکت‌های دولتی شفاف شد‌

امروز صورت مالی 400 شرکت دولتی غیربورسی‌ در سامانه کدال منتشر شد، به عقیده کارشناسان و مسوولان، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی ابتدای مسیر اصلاح روندهای شرکت‌های دولتی است و این تاریک‌خانه مهم بودجه دیگر در یک اتاق شفاف و قابل بررسی برای عموم مردم قرار می‌گیرد.

تاریک‌خانه شرکت‌های دولتی شفاف شد‌

‌به گزارش ایران اکونومیست یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است، به مساله ارتقای شفافیت درباره شرکت های دولتی باز می‌گردد، امری که با وجود عدم شفافیت صورت‌های مالی عملا به یک تاریکخانه جدید تبدیل شده بود اما دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن، با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بورسی و غیربورسی در این زمینه قدم برداشت.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورت مالی شرکت‌های مشمول جزء (1) بند (م) تبصره (2) قانون بودجه 1401 را سالانه و میاندوره‌ای به صورت عمومی و در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر کند.

در همین زمینه‌ امروز صبح (20 مهر 1401) صورت مالی 400 شرکت دولتی غیربورسی‌ در سامانه کدال منتشر شد؛ در این‌باره وزیر اقتصاد‌‌ در صفحه شخصی خود نوشت: همانطور که وعده داده بودیم، پای شفافیت ایستادیم و صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ مربوط به قریب ۴۰۰ شرکت غیربورسی را منتشر کردیم تا مدیران دولتی و عمومی، چاره‌ای جز بهبود عملکرد نداشته باشند.

*‌ شفافیت در قیمت خدمات شرکت‌های دولتی با ‌انتشار صورت‌های شرکت‌های دولتی غیربورسی

در همین راستا‌، محمد عنبری، مدیر‌کل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد ‌‌با اشاره به انتشار صورت های مالی در شرکت های دولتی غیربورسی بر روی سامانه کدال و در دسترس قرار گرفتن این صورت های مالی برای عموم، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم که دولت سیزدهم از ابتدا به آن اعتقاد داشته است، مسئله شفافیت عملکرد بوده است که با انتشار صورت های مالی حدود 400 شرکت دولتی غیربورسی، اقدام بسیار مهمی در زمینه شفافیت صورت گرفت و این وعده مهم دولت سیزدهم در جهت افزایش شفافیت اقتصادی با انتشار صورت های مالی این شرکت های دولتی به وقوع پیوست

‌عنبری در ادامه با اشاره به مزایای انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی غیربورسی، اظهار کرد: اولین نکته در این زمینه افزایش شفافیت مالی دولت از طریق اطلاع و دسترسی عمومی به تمامی زوایای آثار مالی فعالیت‌های شرکت‌های دولتی است که موجب افزایش شفافیت و آگاهی عموم جامعه از خدمات شرکت‌های دولتی و قیمت تمام شده آن خدمات خواهد شد. همچنین در خصوص اینکه خدمات شرکت‌های دولتی با چه قیمتی به دست مردم می‌رسد نیز، با انتشار صورت‌های مالی، شفافیت صورت می‌گیرد.

مدیر کل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، با بیان اینکه سود و زیان شرکت‌های دولتی نیز از طریق انتشار این صورت‌های مالی مشخص خواهد شد، افزود: آگاهی و شفافیت در خصوص تعداد نیروی انسانی شرکت‌های دولتی و همچنین حقوق پرداخت شده در این شرکت‌ها نیز از طریق انتشار صورت‌های مالی مشخص خواهد شد و دیگر ثمره این اتفاق، مشخص شدن سود و زیان هر یک از این شرکت‌های دولتی است.

وی‌ که در ‌برنامه میز اقتصاد شبکه یک سیما سخن می‌گفت، افزود: همچنین انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی غیربورسی، موجب تقویت فضای پرسشگری عمومی و افزایش مطالبات مردمی نسبت به پاسخگویی مدیران خواهد شد و زمینه را برای ورود پژوهشگران و صاحب نظران حوزه‌های اقتصادی برای بررسی عملکرد هر یک از این شرکت‌های دولتی را فراهم خواهد کرد.

محمد عنبری در رابطه با تفکیک شرکت‌های دولتی منتشر شده بر روی سامانه کدال نیز اظهار کرد: از ابتدای سال و با تکلیف نمایندگان مجلس در زمینه انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و مشمول جزء (1) بند (م) تبصره (2) قانون بودجه، اقدامات در این زمینه تحقق این حکم قانونی انجام گرفت.

وی بیان کرد: با بررسی‌های به عمل آمده تعداد 852 شرکت مشمول تا بدین جای سال شناسایی شدند که از این تعداد 243 شرکت بورسی بوده و اطلاعات آن‌ها در کدال موجود است و 404 شرکت غیربورسی که صورت‌های مالی آن‌ها از سازمان حسابرسی یا جامعه حسابرسان رسمی موردبررسی قرار گرفت و در نهایت صورت‌های مالی 396 شرکت قابل انتشار بود که همگی در سامانه کدال بارگذاری شدند.

مدیر کل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه این دفتر همچنان در تلاش برای تکمیل صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی مشمول جزء (1) بند (م) تبصره (2) قانون بودجه است، بیان کرد: در حال حاضر در زمینه همکاری دیگر شرکت‌های دولتی مشمول قانون بودجه 1401، درخواست‌های مربوطه به دستگاه‌های تابعه ارسال شده است و قول همکاری نیز داده‌اند و مشکل زیرساختی در این زمینه وجود ندارد.

* در زمینه تعداد صورت‌های مالی منتشر شده بسیار جلوتر نسبت به سال قبل و سنوات قبلی هستیم

‌همچنین محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت انتشار صورت های مالی شرکت‌های دولتی اظهار کرد: در تبصره 2 قانون بودجه 1401، شرکت‌های دولتی را به شفافیت صورت‌های مالی خود مکلف و الزام کردیم. این روال در سنوات قبلی وجود نداشت و مقاومت‌هایی را به صورت طبیعی خواهد داشت و در برابر این شفافیت‌ها مقاوت می‌کنند. اما امسال با همتی که وزارت اقتصاد و به ویژه امور شرکت‌های دولتی این وزارتخانه در این موضوع به کار بستند؛ در زمینه تعداد صورت های مالی منتشر شده بسیار جلوتر نسبت به سال قبل و سنوات قبلی هستیم. صورت های مالی نزدیک به 400 شرکت دولتی غیربورسی در شش ماهه نخست سال در سامانه کدال به انتشار رسیده است که همین میزان، از کل میزان صورت های مالی منتشر شده در سال قبل بیشتر است و این اقدام، یک اقدام بسیار مهم در جهت افزایش کارآیی و شفافیت شرکت‌های دولتی است.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به فراخوانده شدن مسئولان دستگاه‌های اجرایی که در این زمینه همکاری ندارد، اظهار کرد: وظیفه مجلس شورای اسلامی، نظارت بر حسن اجرای قانون است و اگر زیرمجموعه دستگاهی، در این زمینه همکاری نکند، ترک فعل و تخطی از قانون انجام داده است و مجلس با بازوی نظارتی خود و همچنین کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، پیگیری تخلفات صورت گرفته در این بند قانونی خواهد بود و مسئولان دستگاه‌های اجرایی که در این زمینه همکاری ندارند، به مجلس فراخوانده می‌شوند و در گام بعدی کمیسیون اصل نود پیگیر ترک فعل انجام شده خواهد بود و در این زمینه مجلس کاملا قابلیت رسیدگی و پیگیری خواهد داشت. عمده مدیران در این مرحله به اجرای قانون تن خواهند داد.

* انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی ابتدای مسیر اصلاح روندهای شرکت‌های دولتی است

همچنین محمد عنبری، مدیر کل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در ادامه اظهار کرد: شفافیت مالی شرکت‌های دولتی، پاسخ به یک نیاز و کمبودی بوده است که سال‌های متمادی در اقتصاد ایران احساس می‌شد. شفافیت موتور محرک توسعه و پیشرفت کشور ما خواهد بود و علی الخصوص شفافیت در اطلاعات مالی شرکت‌های دولتی بسیار در عملکرد این شرکت‌ها موثر خواهد بود.

به گفته وی انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی ابتدای مسیر اصلاح روندهای شرکت‌های دولتی است و این تاریک‌خانه مهم بودجه دیگر در یک اتاق شفاف و قابل بررسی برای عموم مردم قرار می‌گیرد.

عنبری اظهار کرد: قرار است که صورت مالی شرکت‌های دولتی به زبان ساده جهت استفاده مردم برای اولین بار در وزارت اقتصاد منتشر خواهد شد تا آگاهی عمومی نیز در این زمینه افزایش داشته باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام