رهبر مخلوع میانمار دوباره دادگاهی شد


رهبر مخلوع میانمار دوباره دادگاهی شد

محکمه نظامی میانمار بار دیگر رهبر مخلوع این کشور را به اتهام فساد محاکمه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، دادگاهی که تحت کنترل حکومت نظامیان در میانمار است، ۲ حکم دیگر علیه مقام برکنار شده این کشور صادر کرد. پرونده‌ های جدید با اتهام فساد علیه آنگ سان سوچی گشوده شده‌ اند و ۳ سال حبس اضافی برای وی در بر دارند.

کیفرخواست‌ ها علیه آنگ سان سوچی ۷۷ ساله، با اتهاماتی چون «تحریک به شورش»، نقض محدودیت‌ های کرونا، تقلب در انتخابات و موارد ادعایی فساد صادر می‌ شوند.

وی در مردادماه سال جاری هم در 4 پرونده فساد مجرم شناخته شد و به تحمل ۶ سال زندان دیگر محکوم شده بود.

دست‌ کم ۱۸ مورد اتهامی از اختلاس تا تخلفات انتخاباتی علیه آنگ سان سوچی اعلام شد که مجموع مجازات آنها نزدیک به ۱۹۰ سال است.

ارتش میانمار گفته که سوچی مرتکب جنایات شده است و جرایم وی توسط یک قوه قضائیه مستقل رسیدگی می‌ شود و همچنین انتقادات خارجی را به عنوان مداخله در امور میانمار رد کرده است.

میانمار پس از کودتای نظامی که منجر به برکناری آنگ سان سوچی و آواره شدن صدها نفر شد در چرخه‌ ای از خشونت گرفتار شده است.

نکته قابل توجه درباره آنگ سان سوچی که برنده جایزه صلح نوبل است، این که در زمانی که او در رأس قدرت بود، مسلمانان روهینگیایی بارها توسط نیروهای امنیتی و افراطی‌ ها هدف حملات وحشیانه قرار گرفتند و وی در این زمینه سکوت کرده بود.

گفتنی است که ارتش میانمار روز اول فوریه سال ۲۰۲۱ در پی بازداشت «میو انیونت» سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و «آنگ سان سوچی» رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

مسلمانان روهینگیا که با تصویب قانونی توسط دولت میانمار در سال ۱۹۸۲ حقوق شهروندی خود را از دست داده و یک اقلیت مسلمان بدون تابعیت در میانمار شدند، سرانجام از سوی ارتش میانمار در ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۷ مورد حملات شدیدی قرار گرفتند.

ارتش میانمار و بودائیان افراطی به بهانه واهی حمله به پاسگاه‌های مرزی این کشور در ایالت راخین، حملات پاکسازی قومی علیه مسلمان روهینگیا را آغاز کردند. در این حملات بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان راخینی به بنگلادش پناه بردند و صدها روستای مسلمانان به آتش کشیده شد. سازمان‌های بین المللی حقوق بشر با انتشار تصاویر ماهواره‌ای تائید کردند که صدها روستای مسلمانان ویران شده است.

سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان راخین در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.

بر اساس داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار مسلمانان راخینی که پس از آگوست سال ۲۰۱۷ از ظلم و ستم در میانمار فرار کرده و به بنگلادش پناه بردند به ۹۳۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام سازمان ملل، ۵۲ درصد از جمعیت ۳۴ اردوگاه پناهجویی در بنگلادش را کودکان و ۴۸ درصد آن را بزرگسالان و افراد مسن روهینگیایی تشکیل می‌دهند.

همچنین بنا بر اعلام سازمان ملل متحد ۹۲ هزار مسلمان روهینگیائی به تایلند و ۲۱ هزار تَن آنها نیز به فرار کرده اند. برخی از پناهجویان راخینی نیزبه اندونزی، نپال و مالزی پناه برده اند.

میشل باشله کمیسر عالی وقت حقوق بشر پیشین سازمان ملل متحد در این ارتباط گفته بود که شرایط بازگشت پناهجویان روهینگیایی به خانه‌های خود در میانمار فراهم نشده است.

به گزارش مهر، دولت واشنگتن مثل همیشه برخوردی گزینشی با مسئله حقوق بشر دارد. برای مثال تا پیش از براندازی دولت غیرنظامی میانمار که چشم خود را به روی نسل کشی سازمان یافته اقلیت مسلمانان روهینگیا بسته بود؛ هرگز شاهد موضع گیری قاطع آمریکا علیه این اقدام ضدبشری نبودیم. اگر هم در حال حاضر شاهد چنین واکنش تندی از سوی واشنگتن هستیم، از بابت نگرانی است که درباره تأمین منافع خود در بخشی از منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟